Svangerskapsdiabetes

KineMor1

Forelsket i forumet
Heisann dere:) er det noen som har fått påvist svangeskapsdiabetes? Jeg hadde dette i mitt første svangerskap og måtte da ta insulin og det hele. Fikk da beskjed om at jeg måtte bare belage meg på at hvis jeg ble gravid igjen så kom jeg til å få det da også. Ingenting påvist på første kontroll rundt uke 8, men da gjerne litt tidlig. Kjenner jeg ikke akkurat gleder meg til neste kontroll som er om en uke hvis de skulle ende opp meg å finne noe. Da var det visst rett på Kk med meg fikk jeg beskjed om.. Så får vi se da, om de finner noe:)

Når i svangerskapet oppstår det? Og blir man kvitt det med en gang ungen er ute?

Det kan ikke være mye moro, og det er vel ganske alvorlig grad av svangerskapsdiabetes når man må ta insulin?

Har ikke noe erfaring med det selv, dt holder at sambo har diabetes type 1. Heldigvis har det blitt ganske stabilt de siste åra :)

Hva er symptomene på dette? Hvordan funker dette?

Jeg hadde det på slutten av forrige svangerskap...fikk det påvist 4-5 uker før termin. Slapp insulin da! Tatt en glukosebelastning allerede..det var vel i uke 11. Var ikke for høyt blodsukker på den heldigvis! Men må sikkert ta en test eller to til gjennom dette svangerskapet. Kjenner jeg kommer til å grue meg til hvert besøk hos lege/jordmor!! :(

Det er vel store sjanser for å få det igjen ja. Regner med du fikk kostholdsråd forrige gang som du gjør lurt i følge så raskt som mulig nå. Du responderer bra på insulin?

Ikke ennå. skulle egentli tatt test på torsdag, men hadde ikke barnevakt så må vente til mini er i bhg. Men dem regna med at jeg også ville få det denne gangen. Slapp heldigvis unna insulin sist siden jeg fikk det så seint.

Vart tatt ein glukosebelastnigstest på meg i veke 10 som påviste svangerkskapsdiabetis. Hadde resultat på 8,1 etter 2-timarstesten. Har no fått blodsukkermåleapparat som eg må måle med og være forsiktig med sukker. Målingane mine ser då langt ut fine ut så må berre tenke på kva eg eter og måler no 3 gonger per veke mot kvar dag i starten. Håper på å holde det i sjakk med justering av kostholdet framover og!

8,1 :o jeg fikk 8,7 på testen etter 2t, men ingenting vart gjort med meg:o det var i uke 11 . Nå vart jeg bekymra :/

8,1 :o jeg fikk 8,7 på testen etter 2t, men ingenting vart gjort med meg:o det var i uke 11 . Nå vart jeg bekymra :/

Jeg trodde de iallefall satt igang med kostholdsveiledning på 7,8...iallefall det jeg har lest og synes å huske fra sist svangerskap. Kan være variasjoner fra sted til sted kanskje??

vet ikke hva de gjør, nå er jeg verken overvektig eller har en usunn livsstil :) men tror jeg skal ta meg en tlf for sikkerhetsskyld:) derfor vart jeg veldig overrasket :/ brus og snop spiser jeg ikke, går mye i grønt og grovt her. Men uansett en veiledning kan vel ikke skade noen ;)

Jeg skal ta testen etter ferien.. Fy som jeg gruer meg! Ble kjempe kvalm sist!!

Heldigvis slapp jeg unna sv.dia. sist, men jeg har to søsken med type 1, så må sjekkes hver gang :-)

vet ikke hva de gjør, nå er jeg verken overvektig eller har en usunn livsstil :) men tror jeg skal ta meg en tlf for sikkerhetsskyld:) derfor vart jeg veldig overrasket :/ brus og snop spiser jeg ikke, går mye i grønt og grovt her. Men uansett en veiledning kan vel ikke skade noen ;)

Kanskje det er annerledes når man er overvektig i utgangspunktet!? Høres jo igrunn ut som at du gjør alt riktig og arven kostholdsveileder bare vil fortelle deg det du allerede vet om hva du bør/ikke bør spise og drikke:) Men hva var grunnen til at du måtte ta glukosebelastning i utgangspunktet?

De fant blod , glukose og proteiner i urinen min . Så de ønsket å sjekke , siden vi har hatt en sa i uke 13 sist gang og da fant de det samme i urinprøven min :) men denne gangen var der urinveisinfeksjon :)

Jeg skal ta glukosebelastning senere i svangerskapet, og blir ikke overrasket hvis jeg får påvisst svangerskapsdiabetes. Men hvordan påvirker dette svangersvapet, egentlig..?

Jeg skal ta glukosebelastning senere i svangerskapet, og blir ikke overrasket hvis jeg får påvisst svangerskapsdiabetes. Men hvordan påvirker dette svangersvapet, egentlig..?

Babyen kan bli veldig stor hvis man har svangerskapsdiabetes...så du vil da få ekstra oppfølging ifht babyens størrelse. Jeg skulle egentlig bli satt igang den dagen gutten min kom (starta av seg selv) pga stort barn som de da mente kunne være pga svangerskapsdiabetes! (var da på overtid...3 dager over ul-termin...14 over menstermin. Han var 4255)

De må også passe på babyens blodsukker når den kommer ut...nå havna min på nyfødtintensiven pga noe annet så tror ikke de ville tatt han dit bare pga blodsukkermålinger.

I tillegg så blir det jo gjerne kostholdsveiledning/måling av blodsukker selv før og etter måltider/evnt behandling med insulin dersom man får veldig høye verdier på denne testen. Måtte ikke ta insulin selv så vet ingenting om hvordan oppfølging da blir...kanskje enda tettere oppfølging.

Babyen kan bli veldig stor hvis man har svangerskapsdiabetes...så du vil da få ekstra oppfølging ifht babyens størrelse. Jeg skulle egentlig bli satt igang den dagen gutten min kom (starta av seg selv) pga stort barn som de da mente kunne være pga svangerskapsdiabetes! (var da på overtid...3 dager over ul-termin...14 over menstermin. Han var 4255)

De må også passe på babyens blodsukker når den kommer ut...nå havna min på nyfødtintensiven pga noe annet så tror ikke de ville tatt han dit bare pga blodsukkermålinger.

I tillegg så blir det jo gjerne kostholdsveiledning/måling av blodsukker selv før og etter måltider/evnt behandling med insulin dersom man får veldig høye verdier på denne testen. Måtte ikke ta insulin selv så vet ingenting om hvordan oppfølging da blir...kanskje enda tettere oppfølging.

Okei, takk for godt svar! :-)

Back
Topp