Svangerskapsdiabetes

SnartMorTilTo!

Forelsket i forumet
Jeg var hos jordmor i dag og leverte urinprøve som vanlig, og den målte visst sukker i urinen! Jeg fikk beskjed om å komme tilbake over helgen og levere inn en ny prøve for å fastsette at dette ikke er tilfeldig.

Men hva er egentlig svangerskapsdiabetes? Aldri hørt om, og synes det er vanskelig å finne noe konkret svar på det jeg lurer på.

Er det farlig for babyen? Kan det påvirke vekst eller fostervann inne i hulen? Hva skal jeg spise? Kan jeg bli kvitt dette her? Vil det si at siden jeg har svangerskapsdiabetes nå, så får jeg vanlig diabetes når svangerskapet er over? Må jeg ta insulin?

Fikk liksom ikke noe ordentlig svar på ting his jordmor, for av en eller annen grunn så virket det på henne som om dette her var almenkunskap som alle burde vite fra før.....??
 
Jeg var hos jordmor i dag og leverte urinprøve som vanlig, og den målte visst sukker i urinen! Jeg fikk beskjed om å komme tilbake over helgen og levere inn en ny prøve for å fastsette at dette ikke er tilfeldig.

Men hva er egentlig svangerskapsdiabetes? Aldri hørt om, og synes det er vanskelig å finne noe konkret svar på det jeg lurer på.

Er det farlig for babyen? Kan det påvirke vekst eller fostervann inne i hulen? Hva skal jeg spise? Kan jeg bli kvitt dette her? Vil det si at siden jeg har svangerskapsdiabetes nå, så får jeg vanlig diabetes når svangerskapet er over? Må jeg ta insulin?

Fikk liksom ikke noe ordentlig svar på ting his jordmor, for av en eller annen grunn så virket det på henne som om dette her var almenkunskap som alle burde vite fra før.....??

Det er en del som har sukker i urinen mens de er gravide,hadde det selv og var til test der jeg måtte drikke sukkerlake..æsj.Får håpe at dette bare var et engangstilfelle.Jeg hadde selv svangerskapsdiabetes med nr 1 og man kan få en stor baby pga det.Min var ikke veldig stor,helt normal med sine 3530 g.Jeg spiste som normalt,bare kutta ned på snop og brus..:) Jeg er ikke plaget med diabetes nå og fikk ikke tilbake svangerskapsdiabetesen med nr 2.Jeg slapp og bruke insulin..
 
:flower Hei!

Så dumt at du ikke fikk en god forklaring på hva dette er, så hadde du sluppet å gå og bekymre deg!

Når en er gravid, slippes lettere både proteiner og sukker ut i urinen, filtrene er litt større...
Det er ikke uvanlig at hvis du har kost deg med litt mye søtsaker dagen før du skal til kontroll, så kan det slå ut på sukker i urinen. Derfor vil hun nok ha en ny urinprøve.
Så hvis du er smart, er du forsiktig med det søte neste gang du skal til kontroll !

Hvis du neste gang fortsatt har utslag på sukker, er det vanlig at det tas en sukkebelastning. Da må du ta et blodsukker ( blodprøve ) for så å drikke en sukkerlake, sitte og vente i 2 timer, for deretter å ta et nytt blodsukker.

Det en egentlig ønsker å se er, at blodsukker ikke er for høyt. Det er ikke så bra hverken for deg eller baby over tid.
En svangerskapsdiabetes, skyldes som navner sier, svangerskapet
Det vil vanligvis forsvinne etter at barnet er født. Det er sjelden at de må ta insulin i svangerskapet.

Du regulerer litt maten, hvis dette skulle bli påvist.
Spise hver 3 time, for å holde blodsukkeret jevnt. Ikke så mye karbohydrater, som lyst brød, pasta, ris og poteter - det er mengden det er snakk om!
Mindre sukker- også fruktsukker.

I de fleste tilfellene, vil en ikke få utslag på sukker i urinen, neste gang en tar prøve.
Så HVIS det skulle skje, må du jo få mer info fra din jordmor om hvordan du skal forholde deg videre i svangerskapet.

Jeg håper det hjelper litt usikkerheten!
Det er ikke verdens undergang :happy118

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp