Svangerskapsdiabetes?

majamamma

Flørter med forumet
Er det flere her med svangerskapsdiabtes?
Målte langtidsblodsukkeret i dag, var på 5,9. For en mnd iden var det på 5,6. Vet selv at det er for mange utskeielser som er skyld i at det var høyere denne gangen.
Jeg får ikke føde på Voss om jeg må begynne på medisiner. hvor høyt skal det være for at det skjer?
Og hvor høyt har du?

Klipper inn fra lommelegen:
Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.

Fastende ligger mellom 4,8-5,6. Så den er grei:) De verdiene i første innlegg er langtidsblodsukkeret, altså gjennomsnittet den siste måneden:)

Mitt langtidsblodsukker var på 4,2. Men tror vel grensen skal ligge på 7,8 eller 7,9. Så syns ikke ditt var så gale.

Nei,det var absolutt ikke galt langtidsblodsukker. Jeg ligger vel rundt 6,og hos meg er legen min kjempe fornøyd med det.

Eg tok glukosebelastingstest i dag. Dei var ikkje heilt nøgd, men eg må vente til neste veke for å få endelig svar. Den første blodprøven var på 4 komma noko, så den var fin, men den etter to timer var på 6,9. Ho på labratoriet sa den burde vera under 6..men eg har lese det same som dumidalia skreiv, så eg veit ikkje heilt korleis det er...

Back
Topp