Svangerskapsdiabetes

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei

Var hos legen i dag og fikk vite at jeg hadde fått svangerskapsdiabetes :( Har dere noen gode råd for hva jeg bør spise og ikke spise. Det står så mye forskjellig når man søker på nett...

Jeg fikk også påvist dette etter en glukosetest som viste verdier på over 11. Det ble likevel helt uproblematisk når jeg fikk blodsukkerapparat på sykehuset for å måle verdier selv før og etter måltid. Det viste seg at jeg egentlig kan spise det meste, så dette kan gå helt fint for deg og:) 

Det som er anbefalt er å spise grovt i form av knekkebrød, helgrovt brød, mye grønnsaker, små mengder av poteter, ris, pasta. Velg heller fullkornsvarianter. Lag gode salater, wok grønnsaker til middag.

For meg ble det egentlig positivt å få et lite spark bak som hjelper meg å holde meg unna søtsakene mot slutten av svangerskapet. Det finnes utrolig mye godt å spise som er sunt, og det er jo det beste for babyen også. Legg inn en gåtur etter middag, og da kan man ofte være litt "friere" med hva man velger til middag også:) 

Lykke til - dette går nok kjempebra:)

Hei!

Dette hadde jeg nok tatt en nærmere prat med lege/jordmor om - det er mange ting som kan spille inn her.
Generelt kan en si at det å spise små, hyppige måltider alltid er gunstig for forbrenning og blodsukker. Prøv selvsagt å unngå søtsaker og brus ( også lettbrus) det trigger insulinproduksjonen i kroppen.
Jeg hadde også prøvd å spise litt mindre karbohydrater, de påvirker også lett blodsukkeret. (pasta, ris, poteter og brød) spis grovest mulig, masse grønnsaker, masse vann.

Nå vet jeg ingenting om blodsukkeret ditt, hvor høyt det er, og om svangerskapet ditt ellers. Derfor synes jeg det er viktig at du følges opp og informeres godt, av de som kjenner deg - det med informasjon er jo kjempeviktig, det er ikke alltid at det trenger være så vanskelig!

lykke til!

mvh jordmor Grethe

Back
Topp