Svangerskapsdiabetes

LittleMonkii

Forumet er livet
Noen som har/har hatt det? Hvor mye veide babyen og i hvilken svangerskapsuke ble den født?

Jeg skal til glukosebelastningstest i svangerskapsuke 28 da det er diabetes i familien i tillegg til at jeg har gått en del opp i vekt selv om matinntak har vært mindre enn normalt og jeg også er i aktivitet.
Gruer meg litt... Er livredd for kjempebaby. Lillesøsteren min veide over 5kg!! Hvis det skjer meg så tror jeg at jeg dør...

Har ikke svangerskap diabetes, men diabetes type 1. Min elsdte som er født i uke 33+4 veide 2794 g og det er jo ganske stort for å være født for tidlig, mens nr 2 veide 3490 g(sånn ca.) og det er jo egentlig ganske normalt. Siste er født i uke 39.

I dette svangerskapet har jeg kommet til uke 31 og estimert vekt er ca 1600 g nå, så er spent på hva han veier når han kommer..

Jeg hadde det vel ikke helt på papiret. Men etter glukosetesten i uke 28 så hadde jeg akkurat over grensen...Jordmor skulle sende meg på sykehuset for oppfølging, men legen mente jeg kunne prøve å ordne det med kosten hjemme selv.

Kjøpte blodsukkermåler og målte hver dag før og etter måltid, i tillegg til å tenke over hva jeg spiste. Jeg noterte alt i en bok, sånn at jeg så hvilken matvarer som gjorde at blodsukkeret ble høyt.

Ble født i uke 40+1 og var 4180 gram og 52 cm. Så er overbevist om at innsatsen min på slutten begrenset det litt.

Min søster hadde svangerskapsdiabetes med sin første, men det ble ikke oppdaget:( Jordmødrene mente hun skulle føde normalt og hun lå lenge i fødsel, men da ingenting skjedde og det endelig kom en lege, ble det utført hastekeisersnitt. Han veide 5650 gram og var 57 lang!!! Så de jordmødrene som mente han skulle kunne komme ut vaginalt, burde tatt seg en annen utdannelse!!!

*2nydeligejenter* skrev:
Har ikke svangerskap diabetes, men diabetes type 1. Min elsdte som er født i uke 33+4 veide 2794 g og det er jo ganske stort for å være født for tidlig, mens nr 2 veide 3490 g(sånn ca.) og det er jo egentlig ganske normalt. Siste er født i uke 39.

I dette svangerskapet har jeg kommet til uke 31 og estimert vekt er ca 1600 g nå, så er spent på hva han veier når han kommer..

Jenta mi ble også født i uke 33+4 :) Hun veide 2200g, og i følge "uke for uke" så var det ganske så gjennomsnittlig. Det er jo ikke sikkert jeg har det eller at det har noe å si for barnets fødselsvekt, men jeg er nysgjerrig kjenner jeg :p Skal til ul,vekstkontroll, i uke 32 og da er jeg spent på hvor stor denne babyen er gitt!

jeg gikk kjapt opp mye i vekt med T, og ble sendt på glukosebelastningstest... alt var fint - og han ble født til termin, 4050g og 51 cm... Hadde altså ikke sv.skapsdiabetes...

Skal på glukosebelastningen igjen om 2 uker, fordi jordmor syns jeg var så overvektig.... 
Legen min syns det var litt overdrevent - men han kunne nå gjøre det siden hun så gjerne ville...
Har til nå gått opp 3 kg, og er absolutt ikke bekymra.. og det ville jeg heller ikke vært om jeg var deg..  ta det heller som en ekstra sjekk og så går det helt sikkert veldig bra :)

Joffen skrev:
Jeg hadde det vel ikke helt på papiret. Men etter glukosetesten i uke 28 så hadde jeg akkurat over grensen...Jordmor skulle sende meg på sykehuset for oppfølging, men legen mente jeg kunne prøve å ordne det med kosten hjemme selv.

Kjøpte blodsukkermåler og målte hver dag før og etter måltid, i tillegg til å tenke over hva jeg spiste. Jeg noterte alt i en bok, sånn at jeg så hvilken matvarer som gjorde at blodsukkeret ble høyt.

Ble født i uke 40+1 og var 4180 gram og 52 cm. Så er overbevist om at innsatsen min på slutten begrenset det litt.

Min søster hadde svangerskapsdiabetes med sin første, men det ble ikke oppdaget:( Jordmødrene mente hun skulle føde normalt og hun lå lenge i fødsel, men da ingenting skjedde og det endelig kom en lege, ble det utført hastekeisersnitt. Han veide 5650 gram og var 57 lang!!! Så de jordmødrene som mente han skulle kunne komme ut vaginalt, burde tatt seg en annen utdannelse!!!

Å herregud!!! 
Besvimte nesten nå... Søsteren min veide 5160g og var 53-54cm.. Mamma sa at hun aldri noensinne skulle ha fler barn. 

Dollface skrev:
jeg gikk kjapt opp mye i vekt med T, og ble sendt på glukosebelastningstest... alt var fint - og han ble født til termin, 4050g og 51 cm... Hadde altså ikke sv.skapsdiabetes...

Skal på glukosebelastningen igjen om 2 uker, fordi jordmor syns jeg var så overvektig.... 
Legen min syns det var litt overdrevent - men han kunne nå gjøre det siden hun så gjerne ville...
Har til nå gått opp 3 kg, og er absolutt ikke bekymra.. og det ville jeg heller ikke vært om jeg var deg..  ta det heller som en ekstra sjekk og så går det helt sikkert veldig bra :)

Jeg er ikke overvektig, men har gått opp nesten 10kg allerede!! Jeg er jo bare 25+3uker på vei....... Jeg har hele tiden vært aktiv og spist lite.. Ikke regelmessig, men jeg jobber med det. Så nå prøver jeg å spise mer for å gå mindre opp i vekt Legen sa at han ville ta testen siden jeg også har det i familien. Blodsukkeret mitt har hele tiden vært fint, så jeg er ikke veldig bekymret, men det er jo alltid et hvis der... Klarer meg fint uten det kjenner jeg :p

Hadde kostholdsregulert sv.diabetes og jenta mi var 3470 g 50 cm og ble født 5 dager før termin med naturlig snømåkeindusert vannavgang :-D

Fulgte en superstreng kostholdsplan som var strengere enn nødvendig...

LittleMonkey skrev:

Dollface skrev:

Jeg er ikke overvektig, men har gått opp nesten 10kg allerede!! Jeg er jo bare 25+3uker på vei....... Jeg har hele tiden vært aktiv og spist lite.. Ikke regelmessig, men jeg jobber med det. Så nå prøver jeg å spise mer for å gå mindre opp i vekt Legen sa at han ville ta testen siden jeg også har det i familien. Blodsukkeret mitt har hele tiden vært fint, så jeg er ikke veldig bekymret, men det er jo alltid et hvis der... Klarer meg fint uten det kjenner jeg :p

10 kg?? Det er ikke såååå mye da. Det hadde jeg gått opp også når jeg var like langt på vei som deg og jeg var litt overvektig fra før jeg ble gravid. Vi har diabetes i fam og store barn, men både legen og jm sa at jeg trengte ikke ta glukosebelastning... Datteren min ble født 8 dager over og var 3580g da hun ble født. Jeg fikk også spm under fødselen av hespetrelegen "Er du sikker på at du er på overtid? Du har jo så liten mage!" - Det hadde jeg altså ikke i følge bildene.......

Med sønnen min var jeg akkuratt i grense land for sv.diabetes. Legen kalte meg en snill idabetes pasient :) Han ble født 6 dager før termin og veide 3585 og var 51 cm :)

Er spent på nå når jeg venter nr.2 har vært på en glukosebelastning i uke 13. Var da fint innenfor normalen. Skal tilbake senere.... håper jeg klarer å holde det i sjakk.

LittleMonkey skrev:

*2nydeligejenter* skrev:

Jenta mi ble også født i uke 33+4 :) Hun veide 2200g, og i følge "uke for uke" så var det ganske så gjennomsnittlig. Det er jo ikke sikkert jeg har det eller at det har noe å si for barnets fødselsvekt, men jeg er nysgjerrig kjenner jeg :p Skal til ul,vekstkontroll, i uke 32 og da er jeg spent på hvor stor denne babyen er gitt!

Lett å si, men prøv å ikke bekymre deg. Det går nok helt fint :) Og hvis det viser seg at du har sv.diabetes blir du fulgt opp tett siste delen av svangerskapet. Nå som jeg er i uke 31 er jeg til kontroll hver uke.

*2nydeligejenter* skrev:

Lett å si, men prøv å ikke bekymre deg. Det går nok helt fint :) Og hvis det viser seg at du har sv.diabetes blir du fulgt opp tett siste delen av svangerskapet. Nå som jeg er i uke 31 er jeg til kontroll hver uke.

Jeg tar det egentlig ganske med ro, men du vet :p Det er lett å bekymre seg!

Hadde den letteste formen for svangerskapsdiabetes, glukoseintoleranse.
Fikk akkurat grenseverdiene på testen, så holdt det i sjakk kun med omlegging av kostholdet. Var kjempestreng på sukkerinntaket de tre månedene jeg hadde igjen til termin.
Fødte 4 dager før UL-termin, og Jr. veide 3720 og var 51 cm. :)

Han ble, i likhet med meg, født en uke før menstermin, og jeg veide 3800g og var 51 cm - så jeg tenker han var ganske "perfekt" i forhold til familiehistorikken! :D
(Pappan var kraftig undervektig ved fødsel gr. forurenset fostervann m.m.)

Søster'n fikk samme diagnose, men bare 3 uker før termin - jenta hennes var helt gjennomsnittlig, litt over 3 kg om jeg ikke husker feil.

Vi var begge to normale/slanke før svangerskapet, og la veldig moderat på oss (selv om jeg hadde MYE vann i kroppen!).
Vi har diabetes type 2 i relativt "nær" familie (pappas halvbror), og en tendens til å spise for mye søtsaker.

LittleMonkey skrev:

*2nydeligejenter* skrev:

Jeg tar det egentlig ganske med ro, men du vet :p Det er lett å bekymre seg!

Det skjønner jeg :) Hadde det ikke vært det hadde du nok bekymret deg for noe annet, er vel slik vi kvinner er. Tenker mye på det selv siden jeg har diabetes, syns ho siste tulla på nesten 3500 var stor nok. Krysser fingrene for deg og at du ikke har det :)

har en kostregulert svangerskapsdia. Hadde en glukosebelastning i rett over uke 30 som var høy. Jeg har fått oppfølging på rikshospitalets diapol avd, og gått der hver onsdag. Da måler alltid blodsukker og langtidblodsukker før timen.. Og jeg har holdt meg under normalen, legen er kjempe fornøyd og det er jeg å. I uke 38+1 var han estimert til 3200. Så kommer nok ingen kjempebaby her. Blir spennende å se :)

Jeg har allerede endret kostholdet, dvs at jeg har begynt å spise 4-5 ganger om dagen og at jeg unngår sukker iallefall i ukedagene. Siden blodsukkeret mitt ikke har vært for høyt er jeg ikke veldig redd, men jeg vil helst unngå en kjempebaby og å ende opp som en stranda hval selv.. Har mye vann i kroppen, så det utgjør jo litt på vekta, og legen sa også det. Men, jeg får vel bare vente og se hvordan det går og opprettholde disse matvanene mine nå. Merker at jeg føler meg litt bedre egentlig.. Spiste kun frokost og middag tidligere og det er jo helt feil :p

Takk for svar alle sammen :) Satser på at jeg "slipper unna" :)

Fødte 37 + 3 og gutten var 3300 gram. Blei påvist rundt veke 20. Ikkje sukker i urinen, normalt kosthold og lite vektoppgang men likevel ville jm at eg skulle ta belastningstesten. Regulerte via kosten og hadde blodsukkermåling 3 dagar veka. Veldig fine langtidsblodsukker. Da eg fekk førstemann var han 4600 gram og dei snakka om uoppdaga svabgerskapsdiabetes så var viktig å sjekke opp dennegangen. Iflg retningslinjer skal alle ta glukosebelastning som har bmi over 28. Og helst skal det takast så tidlig som råd etter at man har funne ut at man er gravid.

Back
Topp