Svangerskapsdiabetes....

*BalleFlass*

Elsker forumet
Dere som har hatt dette? På hvilken måte går dette utover barnet i magen? Og får man det pga mor har spist mye sukker i svangerskapet? og må man gå på medisiner da? Hvis man har det?

Hadde +1 på urinprøven i dag og må ta glukosetest (?) for å finne ut om jeg har det...er litt bekymret...

Noen??

[:(]

[:(]

Jeg hadde svangerskapsdiabetes....
Barnet kan bli ganske stort om det ikke holdes stabilt...

Jeg kostholdsregulerte det en stund, men måtte ta insulin på slutten.
Jeg ble satt i gang i uke 37+6 pga. stort barn.
Han var da 4230 gr og 52 cm...

Var aldri redd, for om man får påvist sv.diabetes, så får man ganske mange ul og kontroller...
Man får også veiledning i hvordan spise, leve osv....

Takk for svar[:)] kjenner jeg er nervøs jeg[:(] men kommer det av at mor har spist for mye sukker i svangerskapet?[:(]

Jeg har såkalt "nedsatt glukosetoleranse", dvs at blodsukkernivået på glukosetesten var over normalen, men ikke så høyt at det kalles diabetes. Så nå skal jeg henvises til kostholdsveiledning og opplæring i blodsukkermåling på KK [&o]

Jeg har aldri fått påvist sukker i urinen, verken denne gangen eller forrige gang. Men jeg er i risiko-gruppen pga høy BMI.

Svangerskapsdiabetes kommer vel ikke bare av å spise mye sukker, etter hva jeg vet. Det har vel mye med hormoner å gjøre, om man er arvelig belastet med diabetes i familien, høy BMI, hvor man kommer fra i verden osv.

Sist svangerskap lå jeg akkurat innenfor normalen etter glukose-testen, men var flink den siste tiden og kostholdsregulerte blodsukkeret. Gutten min, som er født 6 dager over termin, var normal i vekt og størrelse: 3270 gr og 49 cm [:)]

Hvor stort barnet blir har visst med arv å gjøre det også [:)] Men om blodsukkeret ditt er jevnt høyt i hele svangerskapet blir nok babyen større enn den normalt ville vært.

Her kan du lese om svangerskapsdiabetes:
http://nhi.no/forside/animasjoner/svangerskap-og-fodsel/svangerskapsdiabetes-32271.html

Takk for svar Fruktose... Kjenner jeg er litt nervøs og redd.. jeg har jo ikke fått påvist noe, men hadde aldri sukker i urinen med lillemor.. er livredd for at babyen skal være stor eller at det skal være noe gale med babyen, eller skje noe med babyen[:(]

[:)]

Jeg har laget noen tråder om emnet i det siste, står en del der. [;)]

Insulinbehovet øker utover i svangerskapet, og noen ganger henger ikke kroppen med, for å si det enkelt. Da må man regulere det med kostholdet eller få insulin.

Leveren produserer en del sukker, så selv om man ikke spiser så mye sukker, så kan man få høyt blodsukker av vanlig mat.

Jeg er i grenseland selv, vært under kontroll et par-tre uker nå, og de følger godt med, så oppfølgingen er bra. [:)]

Får du påvist noe, så er det bare å ta kontakt, så kan vi utveksle erfaringer [;)]

Back
Topp