Svangerskapsdiabetes

Missy_

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Ikke vært så aktiv her inne de siste par ukene, vært sliten og dårlig form så har stort sett bare vært inne og lest..
Håper hvertfall alle har det bra[:)]
Lurte på om det er noen her som har fått påvist svangerskapsdiabetes?
Var på glukosebelastning i dag.. Og etter 2 timer var blodsukkeret på 9,1, så har da utviklet svangerskapsdiabetes. Men så syns jeg det var dårlig med info i etterkant. Fikk bare resulatet med beskjed om å kontakte fastlegen min. Ringte og fikk henne til å ringe meg i dag. Fikk ikke inntrykk av at hun hadde særlig peiling på dette, da hun til og med begynte med at det måtte være over 11,1 for at det var diabetes. Så måtte fortelle henne at et bls på mellom 7,8-11,1 i vanlige tilfeller blir regnet som i faresonen, men at i svangerskapet skal det behandles som diabetes[:'(][&:]
Hvertfall skulle jeg få time på torsdag, noe jeg syns er lenge til.. Og så skulle hun da skrive henvisning til gyn og indremedisiner. Så skal jo henvisning sendes så tar jo sikkert et par uker før jeg får time. Syns hun burde ringt de ang time og blir vel å si det på torsdagen også.. Syns hele opplegget virket dårlig. En gyn jeg var hos tidligere snakket om svangerskapsdiabetes og at man måtte føde i Ålesund i steden (bor i Molde) om man utviklet det. Men er usikker på om det var uansett eller kun om man måtte ha insulinbehandling.
Jeg vil jo gjerne lære mer om kosthold og hva man kan spise, hva man ikke kan spise og hva spises med måte, osv..
Så om noen har erfaring og vil fortelle hva de spiser blir jeg veldig glad.. Ble litt langt dette, så takk om du orket lese hele..[:)]

hei:)
Når man har fått påvist svangerskapsdiabetes kan man enten regulere dette ved hjelp av kost eller med insulin. Det er viktig å unngå mat som inneholder mye sukker.(snop, fint bakverk som boller loff, kaker osv samt melk, melkeprodukter som rømme,vaniljesaus, fløte, go morgen osv. dette bør man spise med måte) jeg vil anbefale deg å lage deg et kart over hva du spiser og hvis du har mulighet til å måle blodsukkeret gjør du det før måltid og to timer etter måltidet og fortsetter med dette i ca en uke til hvert måltid før legebesøk. da har du skaffet deg nokk dokumentasjon på at de er nødt til å ta deg alvorlig. Prøv å spis så grov kost som mulig drikk gjerne 1 glass melk til men helst ikke mer enn det. unngå mye juice, den inneholder mye sukker. spis gjerne en frukt til mellommåltid + et par grove knekkebrød. Jeg vil også annbefale deg om å kontakte en endokrinolog (diabeteslege) ved ålesund sykehus, vet ikke om de har endokrinolog (diabeteslege) i molde. grunnen til at du kanskje må føde i ålesund er pga risiko for mor og barn under fødsel.
NB..... ikke gå med på mer enn en glukosebelastning under svangerskapet..... dette kan være farlig for mor og barn... blir for store påkjenninger på begge kroppene....
håper du blir litt klokere av dette[:)] 

Takk for svar[:)] Tenkte å skrive ned hva jeg spiser og måle bls 2 t etter måltidene frem til jeg skal til legen. Men har ikke så mange strimler igjen så har ikke mulighet før og etter hvert måltid. Så får bli så mange som det rekker[:)]

ORIGINAL: *sue*

Håpe formen blir bedre[:D]

Takk, håper det jeg og[:)]

ORIGINAL: EarlGrey

Åh, så kjipt å høre at du har utviklet svangerskapsdiabetes[:'(] Spis ofte for å ha et jevnt blodsukker er bra har jeg hørt!

Utrolig spent på når jeg skal ta glukosebelastning selv...om ei uke[:'(] Kjenner at går det for lenge mellom jeg spiser så blir formen dårlig - så jeg holder formen i sjakk ved å spise ofte og små måltider! Godt å vite at de fleste holder sv.dia'en i sjakk med å regulere kostholdet!

Ja håper for all del at jeg slipper insulin.. Var forresten sånn jeg også merket endringene og at blodsukkeret ikke var bra.. Tidligere har jeg ikke merket noe om jeg ikke har spist på en stund, mens de siste dagene har jeg blitt uvel, svimmel og småkvalm når jeg ikke har spist. Så merket forandringen der. Håper du ikke har utviklet det..

Vet lite om det, men trist å høre at du hadde utvikla det!
Lykke til! OG; kjekt å se deg her igjen:)

ORIGINAL: EarlGrey

Men om jeg har utviklet det så er det jo ikke noe big deal sånn i det store og det hele! Har hatt 1+ i sukker på urin ved to anledninger; sv.kontr uke 22 og "oppfølgingsurin" ei uke etter. På oppfølgingstimen ble blodsukkeret målt - og det var på 5,5 så håper det holder seg :)

Kjenner jo kroppen sin best selv- og det er ikke vanskelig å kjenne når blodsukkeret er på bærtur heldigvis! ..også har man heldigvis oktoberjentene å rådføre seg med!

Ja ikke sant.. Må bare gjøre det beste ut av det selv om jeg må innrømme jeg sank litt langt ned i dag før jeg klarte å skyve negative tanker bort.. Blodsukkeret mitt har også vært fint og var fint fastende i dag også.. Blir gjerne litt annet etter belastning ja.. Skal krysse fingrene for at ditt er fint etter belastningen[:)]

ORIGINAL: IngiManathingi

Vet lite om det, men trist å høre at du hadde utvikla det!
Lykke til! OG; kjekt å se deg her igjen:)

Takk for det[:)] Prøve å finne overskudd til å være her litt mer fremover[:)]

Håper det lar seg regulere med kosthold ooog at formen blir bedre fremover!

ORIGINAL: Julita

Håper det lar seg regulere med kosthold ooog at formen blir bedre fremover!

Takk, får håpe på det[:)] Godt å høre at det går fremover med snuppene dine også[:)] Håper de kan bli i magen lengst mulig[:)]

Jeg har fått sv.diabetes, jeg hadde det i forrige sv.skap også, men der var jeg bare så vidt over grensa og hadde ikke noen spes oppfølging annet enn at jeg fikk litt kostråd. Gutten min ble født i uke 41, og var 3890g og 52 cm, så ikke noe urimelig stor.

Denne gangen tok jeg glukosebelasting mye tidligere og verdien var på 11,1 etter to timer - så jeg ble henvist til riksen. Når er jeg på kontroll annen hver uke på riksen, der de følger opp blodsukkeret og urin + jeg er til jordmor og diabetes lege hver gang. Hittil har blodsukkeret mitt vært veldig bra, så forløpig klarer jeg meg uten insulin, og jeg håper det fortsetter like bra.

Jeg holder meg unna sukker og raske karbohydrater, men "skeier ut" med måte en gang imellom. Spiser grovt brød/knekkebrød, holder meg unna ris,poteter,pasta,fint brød og sukker + frukt (det er mye sukker i en del frukt) - spiser heller litt bær. Dessuten har de noen gode sukkerfri sjokolader på helsekost om man er virkelig sugen (de selges også på riksen - så jeg pleier å kjøpe ett par når jeg er der.

Jeg merker igrunn lite til sv.diabetes, bare at jeg passer på hva jeg spiser. Får også ekstra UL for å følge med på størrelsen på lillemann i magen - skal på UL på onsdag. Men jeg har lest at man har litt større risiko for sv.forgiftning også om man har det, så det er kanskje derfor man også får ekstra oppfølging.

Lykke til - hvis du er flink med kosten - så kan det godt hende du klarer å regulere det uten insulin.[:)]

ORIGINAL: FrkB

Jeg har fått sv.diabetes, jeg hadde det i forrige sv.skap også, men der var jeg bare så vidt over grensa og hadde ikke noen spes oppfølging annet enn at jeg fikk litt kostråd. Gutten min ble født i uke 41, og var 3890g og 52 cm, så ikke noe urimelig stor.

Denne gangen tok jeg glukosebelasting mye tidligere og verdien var på 11,1 etter to timer - så jeg ble henvist til riksen. Når er jeg på kontroll annen hver uke på riksen, der de følger opp blodsukkeret og urin + jeg er til jordmor og diabetes lege hver gang. Hittil har blodsukkeret mitt vært veldig bra, så forløpig klarer jeg meg uten insulin, og jeg håper det fortsetter like bra.

Jeg holder meg unna sukker og raske karbohydrater, men "skeier ut" med måte en gang imellom. Spiser grovt brød/knekkebrød, holder meg unna ris,poteter,pasta,fint brød og sukker + frukt (det er mye sukker i en del frukt) - spiser heller litt bær. Dessuten har de noen gode sukkerfri sjokolader på helsekost om man er virkelig sugen (de selges også på riksen - så jeg pleier å kjøpe ett par når jeg er der.

Jeg merker igrunn lite til sv.diabetes, bare at jeg passer på hva jeg spiser. Får også ekstra UL for å følge med på størrelsen på lillemann i magen - skal på UL på onsdag. Men jeg har lest at man har litt større risiko for sv.forgiftning også om man har det, så det er kanskje derfor man også får ekstra oppfølging.

Lykke til - hvis du er flink med kosten - så kan det godt hende du klarer å regulere det uten insulin.[:)]

Takk for godt og utfyllende svar[:)] Godt å høre det går an å leve rimelig normalt. Noen goder må jo bort, men snop har jeg bare godt av å klare meg uten.. Får bare prøve å tenke godt over når man spiser og spise ofte og lite så jeg holder bls stabilt gjennom dagen[:)]

ORIGINAL: Missy_

Takk for godt og utfyllende svar[:)] Godt å høre det går an å leve rimelig normalt. Noen goder må jo bort, men snop har jeg bare godt av å klare meg uten.. Får bare prøve å tenke godt over når man spiser og spise ofte og lite så jeg holder bls stabilt gjennom dagen[:)]

Høres ut som en god plan - og når man føsrt kommer inn i det, går det egentlig veldig bra.

ORIGINAL: FrkB

ORIGINAL: Missy_

Høres ut som en god plan - og når man føsrt kommer inn i det, går det egentlig veldig bra.

Ja jeg er litt mer positiv nå hvertfall[:)] Prøvde meg på taco i dag for å se hvordan kroppen reagerte på det.. en av favorittene mine. Men droppet ananas og mais for det er mye sukker i. Og etter to timer var bls på 5,4 så er stoooor fornøyd nå[8D][:D]

Her har du litt info om svangerskapsdiabetes.
Utviklet selv svangerskapsdiabetes i mitt første svangerskap og er en av de uheldige som har måttet gjennomgå mye pga det. har utviklet diabetes type 1 og nå er jeg til kontroll hver uke for at de skal undersøke babye'n og meg. babyen blir tatt mye tidligere enn normalt pga størrelse. mitt første barn var nesten 5 kg 3 uker før termin.
men ikke alle som reagerer likt på svangerskapsdiabetes. men jeg annbefaler deg å være veldig nøye med hva du spiser...
ønsker deg bare masse masse lykke til:)))
Dersom det oppstår diabetes i løpet av svangerskapet kaller vi dette svangerskapsdiabetes. Under svangerskapet må produksjonen av insulin økes for at blodsukkeret skal holde seg på et normalt nivå.  Hvis dette ikke skjer, i kombinasjon med at kroppen ikke reagerer som den skal på insulinen som produseres (insulinresistens) får man svangerskapsdiabetes - som egentlig er en form for diabetes type 2. Som regel går problemet over av seg selv etter fødselen. I tillegg har man dem som får diabetes type 1 under svangerskapet, og pasienter som allerede hadde en uoppdaget diabetes type 2.
Hvor mange rammes av dette?
I Norge er det et økende antall kvinner som får svangerskapsdiabetes. De nyeste tallene viser at åtte av 1000 kvinner fikk svangerskapsdiabetes. I dag er det flere som får diagnosen i Oslo, Hordaland og Møre og Romsdal, men dette er sannsynligvis fordi helsepersonell der legger større vekt på å avsløre problemet.
Er det farlig?
Det er usikkert om svangerskapsdiabetes fører til skade på mor eller fosteret fordi svangseskapsdiabetes defineres på ulik måte i forskjellige land. Da blir det vanskelig å sammenlikne og å gjøre studier på dette. Først og fremst tror man at sykdommen kan medføre økt vekt på fosteret, og dermed øke sjansen for en vanskelig fødsel og dermed keisersnitt.
Bør jeg undersøkes for en mulig svangerskapsdiabetes?
Noen gravide har økt risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes:
  • dem som har foreldre eller søsken med diabetes type 1 eller type 2
  • gravide som er over 38 år gamle
  • gravide som var overvektige før svangerskapet (BMI over 27)
  • dem som tidligere har hatt svangerskapsdiabetes
  • innvandrere ra India, Pakistan, Bangladesch, Sri lanka (det indiske subkontinent) eller Nord-Afrika.

Snakk med legen din dersom du tilhører en eller flere av disse risikogruppene!

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har svangerskapsdiabetes?
Alle gravide får undersøkt urinen sin ved alle kontrollene som gjøres i løpet av svangerskapet. Man sjekker da om urinen inneholder sukker (glucose). Testen viser også om det er mye eller lite sukker i urinen.  Dersom du har et klart utslag på sukker vil du få tilbud om en såkalt glukosebelastningstest. Les mer om denne [link=http://www.lommelegen.no/art/art1588.asp]her[/link]. Man kan også måle blodsukkeret direkte i blodet (fastende prøve).
Svangerskapsdiabetes! - Hva nå?
Dersom du har fått diagnosen svangserskapsdiabetes skal du følges ekstra godt opp, enten av fastlegen din eller av spesialist. Hvem som gjør dette, og hvilke tiltak som skal gjøres avhenger av hvor høyt blodsukkeret ditt er etter glukosebelastningstesten. Dersom det er veldig høyt (over 9) bør du gå til spesialist for videre kontroll Ved lavere verdier skal man forsøke med livsstilsråd (leve sunt, spise mindre sukker, være aktiv) som også gjelder for dem med diabetes type 2.

Sukker i urinen - har jeg svangerskapsdiabetes?
10-30% av alle gravide har på ett eller annet tidspunkt sukker i urinen. I en normal situasjon slipper ikke nyrene ut noe sukker av kroppen. Alt blir sugd opp og urinen er derfor uten sukker. For at urinen skal inneholde sukker må blodsukker-nivået overstige ca. 15 mmol/liter (normale verdier hos ikke-diabetikere etter å ha spist: lavere enn 11.1). Hos gravide senkes derimot terskelen for når nyrene slipper ut sukker. Dersom man får påvist sukker i urinen under et svangerskap betyr det altså ikke nødvendigvis at blodsukkeret er forhøyet - årsaken kan ligge i nyrene. Dette kan du få sjekket ved å måle blodsukkeret, eller ved å ta en glukosebelastningstest.

Etter fødselen
Dersom du har fått påvist svangerskapsdiabetes anbefales det at du tar en ny glukosebelastningstest ca 3 måneder etter fødselen. Slik kan man se om dette kun var en svangerskapsdiabetes eller en diabetes type 2. Dem som har hatt svangerskapsdiabetes har økt risiko for å utvikle diabetes type 2 senere i livet.

Takk for svar lykkepia[:)] Nei jeg håper hvertfall jeg ikke er den verste.. Jeg har fulgt med blodsukkeret mitt jevnlig etter jeg ble gravid og først nå på fredag det plutselig snudd og ble høyt.. Så håper det ikke er så ille og at jeg kan styre med kosten..
Spiser du ikke sånn ketchup uten sukker heller?
Hva med frukt da? hva spiser du av det? Av pålegg har jeg funnet ut at brunost og syltetøy er fy fy.. Virker som jeg tåler ost og skinke fint, og leverpostei og agurk så går litt av det.. Middag er faktisk det jeg syns er verst å finne noe.. Hatt smådilla på pølse og potetmos i svsk men det er vel bare å droppe tanken på kanskje?

Ikke meningen å mase på deg, trenger ikke svare. Tenkte bare spørre siden du har den erfaringen du har..

Takk for svar spire10. Den artikkelen leste jeg faktisk før i dag[:)]
Hvordan var babyen din etter fødselen da? Lest et par plasser at de kan få problemer med pusten, men at det stort sett ikke blir noe verre komplikasjoner enn større baby dersom man klarer å regulere kosten..

ORIGINAL: Lykkepia

Potetmosen må du nok droppe ja , men hallo.. Spis det du vil ha , bare med måte! Utenom godis og sånne ting diverse..

Jo hender jeg spiser den uten sukker , men ikke for mye av den . For den er ikke sukkerfri..
Selv om det står uten TILSATT sukker på mye så er det fruktsukker og det er sukker i det selv om .. Bare kikk på mye av light brusen " inneholder søtstoffer" , står det på det.Det er like farlig med fruktsukker!

Av frukt spiser jeg kiwi og noen ganger epler , men ikke så mye av det heller. Jeg spiser tomat på maten , mais og salat. Jeg er også veldig glad i løk. Maisen går faktisk veldig bra for meg ,så lenge jeg ikke spiser mye av det!

Middager er ikke så lett nei ..

Jeg prøver å kombinere kjøtt man ikke får så høyt blodsukker av med tilbehør.. Ris er jo heller ikke det beste sier det ,men hva faen skal vi spise da ?

Her er noen middager jeg lager som passer deg som skal ta det på kosten . Jeg med insulin kan jo teoretisk spise som "vanlige mennesker". Men det er jo ikke akkurat lurt ,og det gjør jeg ikke heller.

Kylling + nudler , + paprika og løk og diverse grønnsaker du liker
Wok med svinestrimler , gjerne lage den selv , men findus sin er kjempe god!
Potetbåter og svinebiff , men pass på mengden poteter..
Ris og kylling/kalkun panetter + litt bretagne kyllingsaus
Kylling salat eller salat med ost og skinke ..
Pastasalat ( fullkorn pasta )

Veldig lurt å spise grønnsaker til hvert måltid , for det blir man mett av faktisk . Salat er jo kjempe godt , med paprika, løk og diverse  i! Lag en stor bolle en dag , også spiser du det om du blir sulten.

Jeg skal bli flinkere nå , for nå har det vært 3 dager jeg har skeia ut med både godis og is .. FYSJ! Det er ikke lov .. Og det merker jeg på blodsukkeret .. Og jeg HATER DET !
Så i morgen er det skjerpings! Veldig glad jeg klarer det når jeg setter det som mål..

Ja noe må man jo spise. Må vel bare prøve meg litt frem også, er jo ingen fasit svar. Er vel alt etter hvor kraftig man får det, og er nok enda verre for deg med type 1. Skjønner godt at du blir lei og skeier ut innimellom. Må jo bli sprø av alle restriksjonene. Jeg kan jo forhåpentligvis trøste meg med at det sikkert går over etter fødselen. Men må bare være så nøye og forsiktig som jeg klarer så det ikke forverrer seg.. Når jeg har målt blodsukkeret har det vært høyt når jeg har spist ting med myye sukker i. Som fine rundstykker med brunost og syltetøy, mens mer "normal" kost har det virket som jeg tåler bra. Får bare prøve forsiktig og følge godt med. Det kunne jo vært mye verre så jeg skal ikke klage. Det viktigste er jo at babyen har det bra.

etter fødselen hadde baby'n det bare bra[:)], men de målte blodsukkeret ofte og passet ekstra godt på, måtte ligge på sykehuset i 4 dager. Når han var 3 mnd fikk baby'n konstatert astma, man om det har noe med svangerskapsdiabetesen å gjøre vet jeg ikke.
når det gjelder middag er det lurt å spise brokoli som grønsak, den er med på å gjøre blodsukkeret stabilt:) ellers må du bare prøve deg fram[:)] men spis mat med mye stivelse i med måte... 

Hei, eg har også fått påvist svangerskapsdiabetes.. Tok glukosebelastningstest  forrige uke og etter to timer hadde eg 9.2 [8|]

Ble henvist til spesialist, men har ikkje fått time enda..blir nok sikkert ikkje før om ein 14 dagerstid. Håper på og få litt meir info da [:)]
 Fikk ein litt info om koshold hos legen. Og beskjed om at eg må hyppigere på kontroller.
Veit ikkje så mye om hva eg bør gjøre, mne holder meg unna snop, brus og is og mat med mye sukker og stivelse i.

Back
Topp