Svangerskapsdiabetes.....Vet du?

Lineeey

Forelsket i forumet
Hører jo at flere og flere får svangerskapsdiabetes og at gravide spiser alt for mye sukker.. Jeg har selv gått i sukker-fella (etter at jeg ikke hadde spist noe godteri på nesten 1 år før graviditeten og trente regelmessig) og spiser (i forhold til før) mye sukker og det blir lite trening, pga vond rygg/bekken.

Jeg spiser ikke godteri hver dag, men det blir somregel ett eller annet usunt i løpet av nesten hver eneste dag. I helgen går det endel smågodt (som jeg har fått skikkelig dilla på) og pepsi max.

Det jeg lurer på er om noen av dere har erfaringer med svangerskapsdiabetes? Leser jo at man må være arvelig annlagt eller overvektig osv for å ha størst sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes. Jeg passer ikke under noen av kriteriene, men er alikevell redd for at sukker-inntaket mitt kan gi meg diabetes.

Noen som har fått svangerskapsdiabetes som kan fortelle? Når oppdaget du det? Var du i "faresonen" før du ble gravid? Spiste du mye godteri/sukker i svangerskapet?

Kan det å spise "for mye" godteri i seg selv gi deg svangerskapsdiabetes? Forsvinner den når barnet er født?

Mye spørsmål dette her, håper noen har erfaringer å dele... :-)

(Har nå lovet kjæresten å slutte med godteri og så mye usunt fra mandag av, utenom til jul da, men... håper jeg klarer det, med tanke på at jeg egentlig pleier å være ganske sunn og ikke være så glad i godteri)

Har ikke egne erfaringer. Men det oppdages ved utslag på urinprøve du leverer på svangerskapskontroll. Men det gir visstnok ikke utslag med en gang, så de har begynt med å ta glukosebelastning på alle som har bmi over 27 (overvekt er fra 25). Dersom du får diabetes blir du fulgt opp av sykehuset. Du får beskjed om hva du skal spise og ikke spise og de fleste klarer å regulere det med kosthold. Noen må ha insulinsprøyter. Babyen blir forløst tidlig dersom den ikke har det bra i magen. Babyene har gjerne høy fødselsvekt.

Man bør absolutt ikke innta for mye sukker i svangerskapet. Dersom du klarer å kutte ned nå og ikke er i risikogruppe på noen annen måte går det nok bra :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde ikke utslag på sukker i urin hele svangerskapet.Men måtte ta glukosebelastningen pga diabetes 1 i nær familie,har også noen kg ekstra.Hadde kosthold regulert,og fikk en normal baby på 3.6.Godt med ekstra oppfølging,og ultralyd hver mnd syns jeg:-) Denne gang har jeg heller ikke sukker i urinen,men spurte om å få sukkerbelastning snart så skal i beg på neste mnd.
Til meg sa jordmor at enten så hadde man det eller så hadde man ikke,det ligger i kroppen.

Jeg hadde ikke utslag på sukker i urin hele svangerskapet.Men måtte ta glukosebelastningen pga diabetes 1 i nær familie,har også noen kg ekstra.Hadde kosthold regulert,og fikk en normal baby på 3.6.Godt med ekstra oppfølging,og ultralyd hver mnd syns jeg:-) Denne gang har jeg heller ikke sukker i urinen,men spurte om å få sukkerbelastning snart så skal i beg på neste mnd.
Til meg sa jordmor at enten så hadde man det eller så hadde man ikke,det ligger i kroppen.
Men har man det liggende i kroppen så betyr det jo mye hva man spiser gjør det ikke?

Sent from my iPhone using BV Forum

Søstra mi har 3 barn og ho fikk svangerskapsdiabetes med mellomste mann!! Ikke alvorlig så ho fikk regulert det med maten men måtte måle seg x-antall ganger om dagen.... De var jo veldig obs for hvis ho ikke fikk regulert det slik måtte ho begynne med insulin. Tror forresten ho fikk noen tabletter også.... Etter fødselen ble det helt normalt igjen og fikk det som sagt ikke med tredjemann! Er ingen i vår nærmeste familie som har diabetes eller har hatt svangerskapsdiabetes.

Jeg er ikke så glad i godteri, men fikk utslag på urinen da jeg spiste frukt. Nå spiser jeg kun litt sjokolade i helgene og drikker 1-2 frukt pr uke

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Back
Topp