Svangerskapsdiabetes uten sukker i urinen?

Jente10spire14

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Hei dere! [:)]
 
Bare lurer på en ting, om man ikke har påvist sukker i urinen, kan det likevel være fare for svangerskapsdiabetes?? Urinprøva mi har vært helt fin hele veien, og legen min har ikke nevnt noe om svangerskapsdiabetes og den glukoseundersøkelsen. Men da jeg var hos jordmor på UL, nevnte hu det med engang, fordi jeg har litt for mange kilo i utgangspunktet.. hm, er litt forvirra.. For eneste jeg har hørt om svangerskapsdiabetes er forbundet med sukker i urinen.. Men kan jo hende jeg er helt på bærtur her nå [8D]
 
hei hei.. legen min fortalte at har man er BMI på over 27 skal man ta en glukosetest rundt uke 26-27 for og sjekke om man har det.. det er noe nytt de har begynt med.. legen min nevnte det for meg første timen... tok testen forrige uke, så får vel svar denne...  tok den tidlig pga sukker i urin... 
 
Jeg har BMI på godt over 27, men ingen har nevnt no glukosetest på meg [:-]
Hva sier urinprøva om det er sukker i urinen? forrige kontroll skrev ho +1 protein på den..er det sukker?[:-]
 
hmm dette lurer jeg på også...legen har ikke nevnt noe om en slik test...og jeg hadde noen kg for mye før jeg ble gravid..[X(]synd at ikke legene informerer om farer , tenker da til oss som har noen kg for mye..
 
rart ikke legene deres har nevnt det da, men de regnet ut BMI på dere?  hmm, de mener vel at dere ikke er i risikogruppa da.. ( jeg har BMI på 36)e men er jo dumt om de ikke praktiserer dette likt.. merkelig.. takk og lov har jeg en lege som følger VELDIG nøye opp med ting som skal følges opp:-D  er ikke sikker på dette med protein. men jeg fikk bekjed om at jeg hadde for mye sukker i urinen 3, ett eller annet.....
henne nevnte ikke noe om protein.. 
henn sa også at det trenger absolutt ikke være svangerskapsdiabetes selvom man har sukker i urinen, kan være at man har spist eller drukket noe med mye sukker.. men greit og få sjekket..
 
Om du har svangerskapsdiabetes og ikke er behandlet for dette, så vil det nok gi utslag i form av sukker i urinen, så vil ikke tro du har svangerskapsdiabetes uten sukker i urinen... Det at de tester de som har for høy BMI kommer nok av at man som overvektig er i risikogruppen for å få svangerskapsdiabetes.

Protein i urinen sjekkes for sykdomer knyttet til nyrene, men om man har litt protein i urinen er det som regel ingen fare eller tegn til sykdom[:)] Eks: på sykdommer som kan gi protein i urinen er nyrebekkenbetennelse eller langvarig diabetes. Protein i urinen kombinert med høyt blodtrykk kan og være tegn på svangerskapsforgiftning.
 
Jeg vet ikke så mye om dette selv, men skal prøve å finne ut mer om det. Jeg hadde time til legekontroll i går, og da nevnte jeg at jeg ikke likte helt at det plutselig hadde kommet på 3 kilo, siden jeg hadde klart meg så lenge uten å gå opp mer en et halvkilo i løpet av en uke eller to. Jeg nevnte også at jeg hadde lagt på meg 17 kilo forrige gang, og at jeg syns det var litt mye siden jeg hadde litt ekstra fra før. Han spurte meg om BMI (men han regnet den ut selv, likevle, tror jeg) Før jeg ble gravid hadde jeg BMI på 26, så i følge det de andre har skrevet før meg, er jeg kanskje ikke direkte i faresonen, men ike så veldig langt unna heller. Uansett så foreslå legen at vi kunne ta en glucosebelastningstest, sånn for sikkerhetsskyld. Men jeg fikk ikke inntrykk av at det var noe jeg absolutt burde gjøre. Jeg kunne sikkert bare sagt nei, og så hadde det vært greit. Men når han først foreslår det, syns jeg det er greit å ta det, sånn just in case. Men urinprøvene mine har vært fine da. Så nå skal jeg komme fastende på legekontoret kl. 0830 på fredag, måle blodsukkeret, styrte i meg et par deciliter sukkervann i løpet av maks 5 minutter (tror det var det de sa), vente to timer, og så måle igjen. Blir sikkert dødskvalmt, men jeg har bestemt meg for å prøve å styrte det i meg fortest mulig, for å bli ferdig med det. Det var aldri snakk om glucosebelastning forrige svangerskap, enda jeg ahdde samme BMI da, til og med bittelitt høyere.
 
Noen som vet om det er en spesiell grunn til at de mener man skal ta testen nettopp rundt uke 26-27?
 
Jeg tok glukosebelastning test rundt uke 18. Det var hun som tok ultralyd på meg på sykehuset som nevnte at jeg skulle ta og skrev beskjed om det til legen. Det er bare å nevne at man vil ta det så får man det.
 
Jeg fant dette når jeg googlet litt: (glucosuri betyr at det er sukker i urinen)

"• GLUCOSURI I SVANGERSKAPET
(Utarb.: Ulving & E. Smedvig)¨
Glucosuri
Ved hver svangerskapskontroll undersøkes på glucosuri. Ved ?+++ på stix, gjøres glukosebelastning ?
Persisterende glucosuri
Har pas. glucosuri ved hver ktr., kan glucosebelastning tas annen hver mnd.
Risikogruppe
En anbefaler også peroral glucosebelastning ved 28 - 30 svangerskapsuke hos følgende gravide:
• Diabetes hos førstegrads slektning.
• Tidligere svangerskapsdiabetes.
• Fedme > 90 kg (10-15% overvekt).
• Tidligere uforklart perinatal død.
• Innvandrere fra indisk subkontinent og Nord-Afrika.

Glucosebelastning
NB! Enkel glucosebelastning er tilstrekkelig:
Kvinnen faster 8 - 12 timer. Deretter 75 g. glucose i 3 dl. vann. (ferdigkjøpt boks fra apoteket). Hun møter opp hos legen og tar blodsukker nøyaktig 2 timer senere.
• Ved verdi < 7,8: Ingen tiltak. Ny belastning vuderes ved ny glucosuri (se ovenfor: Unntak ved persisterende glucosuri)
• Verdi 7,8 - 8,9: Kostråd. Alltid kontroll av glucosebelastning etter senest 4 uker. Evt henvisning til poliklinikk for gravide diabetikere.
• Ved verdi > 9: Alltid henv. til poliklinikk for gravide dia¬be¬ti¬kere.
Dersom blodsukkerverdiene ofte ligger over 6 før måltid og/eller 8 to timer etter måltid, eller HbA1c er over 7,0 skal kvinnen ha insulin.

Fødselen
Når fødsel skal skje, vil avhenge av alvorlighetsgrad av glukose¬intoleranse, og om fosteret har utviklet makrosomi. Det er ofte aktuelt å indusere fødsel til termin.
Etter forløsning kan pas. stort sett gå tilbake til vanlig sunt kosthold. Dersom pas. ikke har fått annen beskjed, er det ikke aktuelt å ktr. blodsukker etter fødsel. Hun skal være informert om at hun har økt sjans for å få diabetes senere i livet.
Barnet kan umiddelbart etter forløsning bli hypoglykemisk. En må konferere med barnelege om ktr. av barnet. Det er sjelden nødvendig med overflytting til nyfødtavd.
Pas. går til etterktr. hos egen lege dersom ikke annet er avtalt."


(fra www.kvinneklinikken-sus.com)

Ut i fra det som står her, kan jeg ikke se at jeg oppfyller noen av indikasjonene for å ta glucosebelastning, men men..skader jo ikke.
 
Takk for god informasjon Jellybelly! Denne informasjonen kunne gjerne lagt inne på viktigste tråder, under en egen link.

Tok sukkerbelastningstest for en uke to siden.. Foreløpig svar då var 7,5. Så spennende å se hva svarene på prøvene de sendte er.. Får svar imorgen.. [:)]

Lite tips, såg noen skrev de vil drikke det fortest mulig. Lurt å ta noen små pauser innimellom, hvis ikke blir det veldig kvalmende.. Hadde også tenkt å ta det på styrten, men fant ut jeg heller tok noen få pauser.. [:D]

Det var ikke så gale som jeg hadde hørt av andre..
 
ORIGINAL: Lulli

Jeg har ikke sukker i urinen.. men skal ta glukosetest til torsdag.. pga familie som har diabetes.. jeg har heller ikke høy bmi.

Jeg har ikke sukker i urinen, ingen i nær familie som har diabetes, jeg har ikke høy BMI, men bittelitt over normalvekt (26). Jeg har ikke hatt svangerskapsdiabetes tidligere, har ikke opplevd dødfødsel, og er ikke fra det indiske subkontinentet eller Afrika (jeg er hundre prosent norsk). Likevel skal jeg ta glucosebelastning på fredag....jaja.
 
Legen regnet ikke ut bmi nei, men skal ikke noe geni til for å se at min bmi er på over 27[8D]
Men formen i tidligere svangerskap har vært veldig bra, aldri tegn til sv.diabetes så kanskje derfor han ikke har nevnt det.

Jeg sa at jeg tror blodsukkeret er litt på tur for blir jeg sulten så kan jeg nesten svime av og bli skjelven osv, men han målte blodsukkeret som var perfekt akkurat da hvertfall[:)]
 
Det er forskjellige faktorer som kan gi risiko for svangerskapsdiabetes. Det er alltid bedre å identifisere og gjøre noe med problemet før man utvikler svangerskapsdiabetes. Det første tegnet er blodsukker over normalen, og det trenger ikke være veldig høyt. Man skal gå en stund med høyt blodsukker eller ha kraftig forhøyet blodsukker før det gir utslag i urinen. Kanskje er dere henvist glukosebelastning pga forhøyet blodsukker på blodprøvene? Da kan man fokusere på kost og trening og forhindre videre utvikling..

Selv skal jeg ta glukosebelastning med bakgrunni at jeg:
-sannsynligvis har PCOS
-har lavt stoffskifte
-lett forhøyet blodsukker
-høyt kolesterol
-Utgangsvekt (før svangerskap) med BMI på 29, selv om den nå er på 26-27.
En del av disse og spesielt i kombinasjon gir økt risiko for sv.dia. Jeg har ikke hatt sukker i urinen.
 
ORIGINAL: Rebecca85

Jeg har BMI på godt over 27, men ingen har nevnt no glukosetest på meg [:-]
Hva sier urinprøva om det er sukker i urinen? forrige kontroll skrev ho +1 protein på den..er det sukker?[:-]

 
 
Nei, hvis du har sukker i urinen står det glu-positiv ell noe sånn. :) Jeg har også bmi på godt over 27, men legen har aldri nevnt testen fordi jeg ikke har hatt sukker i urinen..
 
ORIGINAL: Jeanetta

rart ikke legene deres har nevnt det da, men de regnet ut BMI på dere?  hmm, de mener vel at dere ikke er i risikogruppa da.. ( jeg har BMI på 36)e men er jo dumt om de ikke praktiserer dette likt.. merkelig.. takk og lov har jeg en lege som følger VELDIG nøye opp med ting som skal følges opp:-D  er ikke sikker på dette med protein. men jeg fikk bekjed om at jeg hadde for mye sukker i urinen 3, ett eller annet.....
henne nevnte ikke noe om protein.. 
henn sa også at det trenger absolutt ikke være svangerskapsdiabetes selvom man har sukker i urinen, kan være at man har spist eller drukket noe med mye sukker.. men greit og få sjekket..

 
 
Nei, var jordmor som regnet ut BMI på meg, men legen har aldri sagt noe om dette. Urinen min har vært fin hele veien, og har ikke hatt noe sukker i den.. Blir litt sånn forvirra jeg. hehe :)
 
hei jenter . da har jeg hvert hos legen og fått svar.. har svangerskapsdiabetes  nivå 7 kalte henne det.. og det er da en mild grad av det.. hadde jeg hatt mellom 13 og 17 hadde det hvert verre.. og til dere som lurte på denne ang sukker i urinen: jeg hadde IKKE sukker urinen i dag.. så man må ikke ha det for og ha diabetes i svangerskapet...  så nå blir det ekstra oppfølging .. men ultralyder for og følge med på str til babyen.. også skal jeg til ærneringsfysiolog.... men henne regnet med at dette kom til og gå kjempe fint siden jeg hadde så mild grad.. så Alina trenger ikke bli større en normalt.. men kan altså hende..  også en koselig nyhet til slutt.. hørte hjertet for første gang i dag[:D] smelt... henne merket at jeg ble rørt ja[:D] og alt virker bra[:D]og en ting til.. jeg har bare gått opp 0,5 kg siden jeg ble gravid[:D]
 
ja, veldig flinke til og følge opp dette heldigvis:-) så nå gjelder det og fortsette og spise sunt ( har faktisk hvert flink til det[:D])  og gå 1 times tur hver dag..  
 
masse lykke til i morgen da[:D] tvi tvi[:D]
 
Back
Topp