Svangerskapsdiabetes (snacks??)

Jøsses...

Forelsket i forumet
Hei. Jeg har svangerskapsdiabetes og er forferdelig godtesyk nå. Vet at jeg kan spise grønnsaker (med dip?), men er det noe annet? :-) Mørk sjokolade liker jeg ikke [&:] er det evt noe godt jeg kan lage?

Jeg har lett-is, men jeg fryser så fælt at is frister minst av alt nå..

opp opp opp [:)]

Hva med tørket frukt og nøtter? eller er det fy-fy?

Frukt er det MASSE sukker i, spesielt tørkede frukter, så det ville jeg i hvert fall holdt meg unna..
kjipt å være sååå fysen..
Men kan du ikke spise eeeen sjokoladebit da? Og så spise grønnsaker etter det?
Ta en tyggis, drikk masse vann.

Og imorgen så finner du en butikk med godt utvalg i sukkerfritt godteri, så du har litt til å dempe det værste søtsuget en annen gang. [;)][:)]

Mandler/nøtter er visst bra, for det er "sene" karbohydrater som holder blodsukkeret jevnt lenge [;)]

Popcorn er lov å spise. [:D] Det er jo mest bare stivelse så det påvirker ikke så voldsomt tror jeg...

Jordbær er av de bærene som er minst fruktsukker i, så det er helt i orden å spise litt. [:)]
Banan skal du være mer forsiktig med... den er det masse sukker i.

Uff... må være fælt å måtte unngå alt sånt... samboeren min har diabetes type 1 og kan justere blodsukkeret med å sette litt mer insulin om han spiser ting som får det høyt opp. Så han kan i praksis spise det han måtte ha lyst på så lenge han setter nok insulin til det. Det blir jo litt verre når man ikke har insulin til å senke det med... [&:]

Gulerot er visst ganske søtt... så det er mye man tror skal være veldig bra å spise som inneholder en del sukker.

Lett is påvirker blodsukkeret mitt mye vertfall, så det var ikke noe poeng i.

Men frys pinneiser av fun light saft[:)]
Og vanlige peanøtter går ok for min del.
Ooog jordbær[:)]

ORIGINAL: Surita

Popcorn er lov å spise. [:D] Det er jo mest bare stivelse så det påvirker ikke så voldsomt tror jeg...

Jordbær er av de bærene som er minst fruktsukker i, så det er helt i orden å spise litt. [:)]
Banan skal du være mer forsiktig med... den er det masse sukker i.

Uff... må være fælt å måtte unngå alt sånt... samboeren min har diabetes type 1 og kan justere blodsukkeret med å sette litt mer insulin om han spiser ting som får det høyt opp. Så han kan i praksis spise det han måtte ha lyst på så lenge han setter nok insulin til det. Det blir jo litt verre når man ikke har insulin til å senke det med... [&:]

Gulerot er visst ganske søtt... så det er mye man tror skal være veldig bra å spise som inneholder en del sukker.

vil bare nevne at stivelse er selve fienden når det kommer til bloduskker

og popcorn er derfor en versting !

Men hvis man skal spise fettfattig kost er popcorn tingen ![;)]

ORIGINAL: Kattifnatt

Vannmelon har lav glykemisk belastning, så det bør vel være ok å spise

Vannmelon har veldig høy glykemisk belastning så det vil jeg IKKE anbefale :)

en det er veldig godt da [;)]

De siste månedene levde jeg på negerboller;) Blodsukkeret mitt slo ut på omtrent alt, frukt, sjokolade etc.

Så her har du oppskriften:

En passe haug med havregryn
En passe dæsj med kunstsukker (står ved teen i butikken, en sånn glasskrukke)
Et par spiseskjeier med bakekakao

Dette blandes med et par klaser med smør (skal ikke smeltes). Rør det godt inn, før du til slutt tilsetter ca en halv desiliter varm kaffe.

Jeg har ikke måla på hvor mye jeg bruker av hver ingrediens, så der må du bare prøve deg frem..

Men det er veldig godt!! Og i alle fall når man ikke har kunnet spise søtt på en stund;)

ORIGINAL: Opsideisi

ORIGINAL: Kattifnatt

Vannmelon har lav glykemisk belastning, så det bør vel være ok å spise

Vannmelon har veldig høy glykemisk belastning så det vil jeg IKKE anbefale :)

en det er veldig godt da [;)]

Nei, det stemmer nok ikke. Sånn funker det:

Vannmelon har høy glykemisk indeks (GI) fordi det inneholder en rask type karbohydrat, men den har lav glykemisk belastning fordi det er lite av dette karbohydratet per 100 gram melon. Det vil si at man må spise ganske mye vannmelon for at det skal gi høy blodsukkerstigning [:)]

Det er altså glykemisk belastning man bør se på når man velger matvarer, siden det gir et bedre bilde av hvordan blodsukkeret vil påvirkes av det man spiser.

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article271480.ece
http://matavisen.no/artikkel/glykemisk-indeks/1776

Jeg spiste mye jordbær med vaniljekesam. Det finnes en lett gele som er helt sukkerfri. På helsekost har de sukkerfrie sjokolader som ikke er mørke.

Jeg bruker å ta meg en kopp te med suketter til søtning [:)] funket flott i svangerskapet da jeg også hadde sv.diabetes.

Og så sa hun dia-sykepleieren til meg at det var bedre å ta én sjokoladebit om dagen enn en hel plate på lørdag.

Hvordan er blodsukkeret ditt? Og hvordan er veksten på babyen? Dersom alt virker normalt og blodsukkeret ditt ikke går som en jojo så kan du jo sikkert unne deg bittelitt i ny og ne? Men alt med måte!

Tuuuusen takk, dere [:)] Men bare lurer.. Er det ikke sånn at man skal holde seg unna jordbær (frukter med allergener generelt) og nøtter når man er gravid, eller har jeg "kastet bort" 3 mnd nå med å sikle over de for å så gå furtende vekk? [8D][8|]

ORIGINAL: lille olle bolle

du har nok dessverre "kastet bort" 3 månder med fruktspising[:)]
du kan spise alt du vil ha når du er gravid av frukt og nøtter[:D]

Crap! [>:]

Back
Topp