Svangerskapsdiabetes - plutselig høye verdier

Lykke_er_2juma

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei. Jeg har nevn tidligere at jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes og det har liggi ganske greit mellom 4,7 og 7,3 på det høyeste. Nå har det plutselig bare steget og er over 7 og også over 8. Har fått beskjed om å ringe sykehuset om jeg får 3 målinger over 8. For da mp de kanskje vurdere om jeg skal begynne med insulin. Jeg skjønner bare ikke. Har virkelig ikke lyst å begynne på insulin. Var hos sykehuset nå nettopp og da sa legen at det er bra blodsukkerverdiene har vært så lave men at det kan fort øke jo nærmere du kommer termin fordi babyen i magen trenger mer og mer energi.

Og at de da må vurdere om de må sette igang fødselen før tiden.

Ååå.. kjenner jeg blir litt nervøs... noen som har peiling
 
Har du endret inntak av mat, kosthold, tidspunkt du spiser på eller aktivitetsnivået da? Kjenner ikke til sv.diabetes, men jobber med barn med diabetes type 1, og der kan alt mulig påvirke blodsukkeret. Bare det å ha en ny voksen å forholde seg til kan få verdiene til å rase eller falle, en begynnende forkjølelse endrer det kjempekraftig osv. Noe nytt de siste dagene da?
 
Jeg har vært forskjøla i nesten 2 uker. Det starta med småfeber og sår hals mens nå er det kun hoste og ellers lite energi. Jeg vet ikke helt. Føler ikke jeg har spist så mye av det jeg ikke skal. Har stort sett hatt likt kosthold hele veien siden jeg fabt ut at jeg har svangerskapsdiabetes. Så vet ikke hvorfor den plutselig har økt. Skal snart reise ned til Østfold i selskap til min onkel. Kan det være reisenerver?
 
Har du endret inntak av mat, kosthold, tidspunkt du spiser på eller aktivitetsnivået da? Kjenner ikke til sv.diabetes, men jobber med barn med diabetes type 1, og der kan alt mulig påvirke blodsukkeret. Bare det å ha en ny voksen å forholde seg til kan få verdiene til å rase eller falle, en begynnende forkjølelse endrer det kjempekraftig osv. Noe nytt de siste dagene da?
Jeg har vært forskjøla i nesten 2 uker. Det starta med småfeber og sår hals mens nå er det kun hoste og ellers lite energi. Jeg vet ikke helt. Føler ikke jeg har spist så mye av det jeg ikke skal. Har stort sett hatt likt kosthold hele veien siden jeg fabt ut at jeg har svangerskapsdiabetes. Så vet ikke hvorfor den plutselig har økt. Skal snart reise ned til Østfold i selskap til min onkel. Kan det være reisenerver?
 
Fører du matdagbok?
Lurt å følge med på hva som påvirker.

Jeg hadde svangerskapdia med blodsukker rundt 9-12 på slutten. Fikk Ikke insulin.
Ble igangsatt på termin som planlagt. Ikke noe stress :)
Barnet hadde ingen problemer, og diabetesen forsvant og kom aldri tilbake :)
 
Jeg har vært forskjøla i nesten 2 uker. Det starta med småfeber og sår hals mens nå er det kun hoste og ellers lite energi. Jeg vet ikke helt. Føler ikke jeg har spist så mye av det jeg ikke skal. Har stort sett hatt likt kosthold hele veien siden jeg fabt ut at jeg har svangerskapsdiabetes. Så vet ikke hvorfor den plutselig har økt. Skal snart reise ned til Østfold i selskap til min onkel. Kan det være reisenerver?
Kan være både forkjølelsen og reisen som påvirker da, vanskelig å si
 
Stress kan ha stor påvirkning
 
Har du målt fastende eller etter mat? 8 etter mat kan da ikke være så kritisk. Fastende og før mat bør det jo ligge lavere. Jeg har kun erfaring med type 1 diabetes (datteren min), men kjenner jo til alt som påvirker. Forkjølelse vil kunne gi utslag, spesielt med feber. Værskifte kan til og med gi utslag. Her har vi akkurat hatt dager hvor vi har slitt med å holde henne under 15 og har hatt verdier på 20-tallet. Bare så sånn at du ikke føler at 8-9 er skyhøyt. Ha en god dialog med legen, men jeg ville ikke vært så bekymret med de verdiene som du har.
 
Har du målt fastende eller etter mat? 8 etter mat kan da ikke være så kritisk. Fastende og før mat bør det jo ligge lavere. Jeg har kun erfaring med type 1 diabetes (datteren min), men kjenner jo til alt som påvirker. Forkjølelse vil kunne gi utslag, spesielt med feber. Værskifte kan til og med gi utslag. Her har vi akkurat hatt dager hvor vi har slitt med å holde henne under 15 og har hatt verdier på 20-tallet. Bare så sånn at du ikke føler at 8-9 er skyhøyt. Ha en god dialog med legen, men jeg ville ikke vært så bekymret med de verdiene som du har.
Fikk 3. Verdien i dag over 8. Hadde 8,1 2timer etter frokost og 8,4 2 timer etter middag. Jeg har ikke reagert på det jeg har spist i løpet av dagen tidligere. Ihvertfall ikke så mye. Så syns det er litt rart. Skal ringe sykehuset i morgen.
 
Back
Topp