Svangerskapsdiabetes og kosthold

Bukett

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Tips i forhold til kosthold?

Last edited:
Sniker litt her. Kjører lavkarbo. Mye nøtter salater mandelmel og kokosmel blandt annet Unngår det meste av kornprodukter. Noen få typer knekkebrød går.

Vil jo tro det åpenbare er å kutte sukkeret? :joyful:
Spøk til side, så har visst forskning vist at rødt kjøtt (selv rent) og bearbeidet kjøtt øker faren for å utvikle diabetes type 2. Så vil jo kanskje prøvd å kutte der og øke inntak av plantebasert mat. Drikke vann i stedet for juice, saft og brus.

Sniker fra Oktober her. Jeg hadde allerede kuttet det meste av sukker fra kostholdet mitt og spiste ikke godteri, juice, brus etc. da jeg fikk diagnosen. Etter at jeg fikk diagnosen har jeg kommet frem til at følgende fungerer for meg:
* kutte ned på kornvarer, spise veldig grovt brød eller knekkebrød som jeg lager selv (små skiver, max 2). Det må være veldig grovt - til og med vanlig havregrøt får jeg høyt blodsukker av. Bruke leverpostei, grønnsaker, vanlig hvitost og egg som pålegg. Har også fått beskjed om at makrell i tomat er bra å bruke som pålegg, men det klarer jeg bare ikke lukten av....
* drikke max 1 glass skummet melk om dagen
* kutte ned på frukt, spise det i veldig små porsjoner, max 2 ganger om dagen
* drikke kun vann som tørstedrikk
* øke aktivitetsnivået - særlig etter "større" måltid (eter egentlig ingen store måltider), ikke sitte stille rett etter mat
* spise ofte og lite
* spise mye grønnsaker
* spise avocado, usaltede nøtter, oliven etc. som mellommåltid
* spise fisk og annet rent kjøtt til middag
* kutte ut mais og kokt gulrot, redusere inntak av poteter
* ikke spise syltetøy, brunost, prim eller andre typer pålegg med høyt nivå av sukker

Men har forstått det slik at man reagerer ulikt på ulike matvarer og at man derfor bør bruke sine egne målinger som målestokk for hva man tåler og ikke :)

Sniker fra Oktober her. Jeg hadde allerede kuttet det meste av sukker fra kostholdet mitt og spiste ikke godteri, juice, brus etc. da jeg fikk diagnosen. Etter at jeg fikk diagnosen har jeg kommet frem til at følgende fungerer for meg:
* kutte ned på kornvarer, spise veldig grovt brød eller knekkebrød som jeg lager selv (små skiver, max 2). Det må være veldig grovt - til og med vanlig havregrøt får jeg høyt blodsukker av. Bruke leverpostei, grønnsaker, vanlig hvitost og egg som pålegg. Har også fått beskjed om at makrell i tomat er bra å bruke som pålegg, men det klarer jeg bare ikke lukten av....
* drikke max 1 glass skummet melk om dagen
* kutte ned på frukt, spise det i veldig små porsjoner, max 2 ganger om dagen
* drikke kun vann som tørstedrikk
* øke aktivitetsnivået - særlig etter "større" måltid (eter egentlig ingen store måltider), ikke sitte stille rett etter mat
* spise ofte og lite
* spise mye grønnsaker
* spise avocado, usaltede nøtter, oliven etc. som mellommåltid
* spise fisk og annet rent kjøtt til middag
* kutte ut mais og kokt gulrot, redusere inntak av poteter
* ikke spise syltetøy, brunost, prim eller andre typer pålegg med høyt nivå av sukker

Men har forstått det slik at man reagerer ulikt på ulike matvarer og at man derfor bør bruke sine egne målinger som målestokk for hva man tåler og ikke :)

Takk for langt og informativt svar :-) jeg har ikke fått kostholdsveiledning eller fått utstyr til å begynne å måle enda, så litt nysgjerrig på andres erfaringer og råd.

Back
Topp