Svangerskapsdiabetes! Hva skjer?

Moose

Flørter med forumet
Jeg fikk beskjed om svangerskapsdiabetes og skal sjekke blodsukker etter måltid de neste to ukene. Synes det er kjempekjipt.

Vil gjerne høre fra andre hva deres opplevelse av å ha eller ha hatt svangerskapsdiabetes er? Gikk det fint syns du? Må du på insulin?

Jeg lurer også på hva som skjer på sjekken man skal på i uke 36, hva sjekket/sjekker de og hva snakket de med deg om? Var/er det snakk om babyvekt, forløsning, mm?

Hører rykter om at de ikke vil damer med svangerskapsforgiftning skal gå over termin?

Jeg fikk beskjed om svangerskapsdiabetes og skal sjekke blodsukker etter måltid de neste to ukene. Synes det er kjempekjipt.

Vil gjerne høre fra andre hva deres opplevelse av å ha eller ha hatt svangerskapsdiabetes er? Gikk det fint syns du? Må du på insulin?

Jeg lurer også på hva som skjer på sjekken man skal på i uke 36, hva sjekket/sjekker de og hva snakket de med deg om? Var/er det snakk om babyvekt, forløsning, mm?

Hører rykter om at de ikke vil damer med svangerskapsforgiftning skal gå over termin?
Skal stå diabetes*

Heii! Dette kommer til å gå bra :)
Jeg fikk beskjed om svangerskapsdiabetes 9. jan. Målte blodsukkeret i en ukes tid, men selv med godt kosthold kom ikke fastende ned under 6-6,5. Derfor blei jeg henvist til sykehuset og oppfølging der. Måtte begynne med insulin, og får tett oppfølging (urinprøve, blodprøver og samtale hver 14. dag). Måler blodsukker 3 ganger hver dag, fastende, to timer etter frokost og to timer etter middag. Setter insulin selv to ganger om dagen, i låret.

De som går på insulin får ikke gå til termin, settes i gang uke 38/39.

Jeg har hatt svangerskapsdiabetes to ganger før, men første gangen ikke oppdaget (oppdaget ved at jeg fødte en gigababy på 4,7 kg, som slet litt med blodsukkeret de første døgnene). Jeg var slank og magen ikke så veldig stor (litt under 50 persentilen) så kom som en stor overraskelse.

De følger med på babyens størrelse mot slutten, da svangerskapsdiabetes kan gi store babyer, så det sjekkes jevnlig fra uke 32-34.

Det er første gang jeg går på insulin, men foreløpig går det bra. Jeg elsker ikke å sette nåler på meg selv og styre med blodsukkermåling, og kan hate det litt noen ganger, men det er veldig digg at kostholdet nå er 10/10 og at jeg føler meg skikkelig bra. Jobben må gjøres. Etter å ha født to store barn så er det ikke noe alternativ for meg å la det skli ut :).

Lykke til! :)

Hei.
Jeg har MODY diabetes, en genfeil som er arvelig. Til vanlig er jeg kostregulert og følges opp av fastlege 2 ganger i året og sykehus en gang i året.
Fikk diagnosen etter jeg fikk fjerde barnet så har ikke hatt like tett oppfølging tidligere.
Første barn hadde jeg uoppdaget svangerskapsdiabetes. Hun var 3870 da hun kom i uke 34 og 0,1 i blodsukker, såkalt hypoglykemi. Fikk sukkervann via sprøyte i munnviken første dagene. Nr 3 fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes men kun kostregulert. Hadde EN samtale på sykehuset.. hun ble født i uke 36, 3000 g.
De to andre har det ikke vært utslag på noe. Begge født i uke 37. Alle fødslene har startet av seg selv.

Denne gang var jeg på kontroll av livmorhals på tirsdag. Da så legen over blodprøvene jeg har fulgt tett hos diabeteslegen min å slo full varsel. Allerede på mandag skal jeg inn å ha to timers kurs med sykepleier. Aner ikke hva jeg går til annet enn at jeg skal følges opp ca hver 2-3 uke. . Er godt kjent med å stikke meg, men aldri brukt insulin.

Så ja. Jeg vet mer på mandag❤️ men

Hei.
Jeg har MODY diabetes, en genfeil som er arvelig. Til vanlig er jeg kostregulert og følges opp av fastlege 2 ganger i året og sykehus en gang i året.
Fikk diagnosen etter jeg fikk fjerde barnet så har ikke hatt like tett oppfølging tidligere.
Første barn hadde jeg uoppdaget svangerskapsdiabetes. Hun var 3870 da hun kom i uke 34 og 0,1 i blodsukker, såkalt hypoglykemi. Fikk sukkervann via sprøyte i munnviken første dagene. Nr 3 fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes men kun kostregulert. Hadde EN samtale på sykehuset.. hun ble født i uke 36, 3000 g.
De to andre har det ikke vært utslag på noe. Begge født i uke 37. Alle fødslene har startet av seg selv.

Denne gang var jeg på kontroll av livmorhals på tirsdag. Da så legen over blodprøvene jeg har fulgt tett hos diabeteslegen min å slo full varsel. Allerede på mandag skal jeg inn å ha to timers kurs med sykepleier. Aner ikke hva jeg går til annet enn at jeg skal følges opp ca hver 2-3 uke. . Er godt kjent med å stikke meg, men aldri brukt insulin.

Så ja. Jeg vet mer på mandag❤️ men kan prøve å oppdatere når jeg vet mer

Så teit at jeg ikke får redigert innlegget når jeg er litt rask på avtrekkeren. Ble heller dobbelt opp. Jaja!

Back
Topp