Lykke_er_2juma

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei!

Var på glucosebelastningstest i går og fikk tlf fra jordmor om at ho hadde fått svar på prøven. Jeg sa bare, "da har jeg svangerskapsdiabetes da?" Hvorpå ho svarte mest sannsynlig.

Så skal nå få timer med oppfølging både av meg og barnet. Min mor hadde svangerskapsforgiftning med meg og da har jeg også større sjans for å få det + at med svangerskapsdiabetes er det større risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning... jeg er litt ehm, redd, beskymra? Jeg er forresten i uke 29.

Er det noen som har erfaringer de vil dele? Evt hvordan reagerte dere? Har det gått bra? Jeg er selvfølgelig litt nervøs.
Håper noen har tid å dele litt ihvertfall :)
 
Jeg har fått det selv i dette svangerskapet. Har fått beskjed om å måle blodsukker før og to timer etter alle måltider. Skrive opp alle målinger og alt jeg spiser slik at jeg lettere kan se hva slags mat jeg bør holde meg unna. Så har jeg fått beskjed om å kutte ut mest mulig sukker og karbohydrater. Spise minst mulig frukt, lyst brød, pasta, ris og poteter.
Jeg syns foreløpig det går greit, er veldig kjipt å kutte så mye god mat,men det klarer man i de ukene som er igjen.. jeg skal på oftere vekstkontroll siden babyen ble målt til å være stor. Selv har jeg gått ned to kg siden jeg fikk beskjeden, men det er nok fordi det er slutt på all drittmat :D jeg har hørt at babyen skal ha litt ekstra overvåking etter fødsel, fordi de kan ha problemer med å regulere blodsukker selv i første . Regner med at jeg får mer info om dette når det nærmer seg termin..
 
Hei!

Var på glucosebelastningstest i går og fikk tlf fra jordmor om at ho hadde fått svar på prøven. Jeg sa bare, "da har jeg svangerskapsdiabetes da?" Hvorpå ho svarte mest sannsynlig.

Så skal nå få timer med oppfølging både av meg og barnet. Min mor hadde svangerskapsforgiftning med meg og da har jeg også større sjans for å få det + at med svangerskapsdiabetes er det større risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning... jeg er litt ehm, redd, beskymra? Jeg er forresten i uke 29.

Er det noen som har erfaringer de vil dele? Evt hvordan reagerte dere? Har det gått bra? Jeg er selvfølgelig litt nervøs.
Håper noen har tid å dele litt ihvertfall :)
Så kjedelig å høre.. Jeg har lite erfaring med dette, men jeg har inntrykk av at leger og helsepersonell har blitt veldig flinke på dette området. Og at du selvfølgelig vil få nøye oppfølging den siste tiden. Det går nok helt fint skal du se. Stress så lite som mulig, og prøv å nyte siste del av svangerskapet. :) Stress vil jo også påvirke babyen, så prøv å slapp av. :)
 
Kanskje det også er lurt å forberede deg godt til kontrollene, og skrive ned alle spørsmål du har. Vanskelig å huske på slt når du er der kanskje tenker jeg. Slik kan du jo bli mer rolig og få tillit til at de har kontroll på situasjonen. :)
 
Har også nettopp fått svangerskapsdiabetes. Måler x-antall ganger for dagen. Skal jevnlig til vekstkontroll og diasykepleier. Så føler meg virkelig i trygge hender.
Er i samme situasjon som deg at mamma hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med meg, og kom i akutt keisersnitt 6 uker før termin. Så jordmor vil følge nøye med dette, da det kan være arvelig, i tillegg til risikoen med svangerskapsdiabetes. Har heldigvis fått "trøst" fra jordmor at jeg ikke skal være bekymret for å ta kontakt med dem hvis det er noe jeg er redd for!
Tanke på målinger så er det hvetemel som gjør det store utslaget hos meg på målinger. Så tok det litt tøft det å kutte det mest mulig. Men har bakt både brød og horn til påske uten hvetemel, og det smaker faktisk ikke så ille som jeg hadde sett for meg. Sånn middagsmessig så føler jeg ikke så store endringer, har kun økt grønnsaksmengden. Dette går bra! Masse lykke til! Du kommer til å få god oppfølging :)
 
Har også nettopp fått svangerskapsdiabetes. Måler x-antall ganger for dagen. Skal jevnlig til vekstkontroll og diasykepleier. Så føler meg virkelig i trygge hender.
Er i samme situasjon som deg at mamma hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med meg, og kom i akutt keisersnitt 6 uker før termin. Så jordmor vil følge nøye med dette, da det kan være arvelig, i tillegg til risikoen med svangerskapsdiabetes. Har heldigvis fått "trøst" fra jordmor at jeg ikke skal være bekymret for å ta kontakt med dem hvis det er noe jeg er redd for!
Tanke på målinger så er det hvetemel som gjør det store utslaget hos meg på målinger. Så tok det litt tøft det å kutte det mest mulig. Men har bakt både brød og horn til påske uten hvetemel, og det smaker faktisk ikke så ille som jeg hadde sett for meg. Sånn middagsmessig så føler jeg ikke så store endringer, har kun økt grønnsaksmengden. Dette går bra! Masse lykke til! Du kommer til å få god oppfølging :)

Takk for svar :) Jeg har enda ikke fått noen innkallelse til diabetessykepleier. Men har fått beskjed om at det blir gjort :) Tar sikkert ikke så lang tid da. :) Har allerede kutta ned på søtsaker og "usunn" mat med sukker i. Spiser grovt brød og knekkebrød og mer grønnsaker . Så er vel på vei for en endring. Av drikke så har jeg drikki mye vann gjennom gele svangerskapet.
 
Har også nettopp fått svangerskapsdiabetes. Måler x-antall ganger for dagen. Skal jevnlig til vekstkontroll og diasykepleier. Så føler meg virkelig i trygge hender.
Er i samme situasjon som deg at mamma hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med meg, og kom i akutt keisersnitt 6 uker før termin. Så jordmor vil følge nøye med dette, da det kan være arvelig, i tillegg til risikoen med svangerskapsdiabetes. Har heldigvis fått "trøst" fra jordmor at jeg ikke skal være bekymret for å ta kontakt med dem hvis det er noe jeg er redd for!
Tanke på målinger så er det hvetemel som gjør det store utslaget hos meg på målinger. Så tok det litt tøft det å kutte det mest mulig. Men har bakt både brød og horn til påske uten hvetemel, og det smaker faktisk ikke så ille som jeg hadde sett for meg. Sånn middagsmessig så føler jeg ikke så store endringer, har kun økt grønnsaksmengden. Dette går bra! Masse lykke til! Du kommer til å få god oppfølging :)


Masse lykke til du også, forresten :)
 
Back
Topp