svangerskapsdiabetes+ fødsel

Macy_s

Blir kjent med forumet
Lurte på om dere som har hatt svangerskapsdiabets drakk/spiste søtsaker under fødselen. Har lest at det kan være lurt å få i seg litt næring, men bær man velge annet pga diabestesen??

Og så lurte jeg på hvor fort etter fødselen dere begynte å spise/drikke normalt igjen uten å tenke på diabetesen??? Regner jo med at den forsvinner igjen etter fødselen, og jeg liker egentlig det kostholde jeg har nå men skal bli deilig å kunne slippe å tenke på innhold, verdier, trim og alt og bare kose meg med maten.

Håper noen har noen erfaringer å dele

jeg har svangerskapsdiabetes, men har jo ikke født ennå, så jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Gelder meg ihvertfall til å spise litt mer av det jeg vanligvis gjør og ikke tenke på det når jeg spiser ute heller.

Skal til jordmor på sykehuset i morgen så jeg skal spørre da[:)]

Jeg er i grenseland til å få svangerskapsdiabetes, og blir behandlet som om jeg har det pga at det er en familiesykdom i mitt tilfelle. Diabetessykepleieren jeg går til, sa at insulinbehovet stiger kraftig til rundt uke 34, så blir kurven mindre bratt før den nesten flater ut de siste par ukene før fødselen. Et par timer etter fødselen begynner insulinbehovet å gå tilbake til det normale. Så i utgangspunktet forsvinner svangerskapsdiabetesen rett etter fødselen. Men man bør jo følges opp, og ta en ny glukosebelastning etter tre måneder for å sjekke at man ikke har fått diabetes type 2.

Jeg er i uke 32 nå og har nok merket at jeg stiger litt mer enn vanligde siste ukene men nå er jeg mer inne i å leve litt strengt. men skal bli deilig å gå til folk og spise ute uten å tenke på hva jeg spiser, men bare være en vanlig høflig gjest som spiser det som blir servert!!! godt å høre at noen har fått beskjed om at det går tilbake mer eller mindre så fort babyen er ute, og det er jo ikke så farlig om man blir litt høy heller når man ikke er gravid bare det ikke er langvarig høy. om jeg blir 10-12 etter fødselen gjør det jo ingen skade på barnet mitt og det er jo en betryggelse.

Det beste med hele svangerskapsdiabestesen er at jeg har fått veldig god oppfølging og at jeg ikke har lagt på meg noen ting, men tatt av. mener det ikke som en slanke greie, men at det er deilig å komme til fødselen og ikke ha lagt på seg ti-tjue kilo, da blir jo også svangerskapet tyngre.

Jeg har bare lagt på meg 5 kilo så langt og synes det er helt greit jeg også. Babyen har det bra der inne. Selv om min baby er mindre enn gjennomsnittet har det ingenting med diabetesen å gjøre fikk jeg beskjed om.
Jeg synes til tider at det er vanskeligere å holde meg unna ting jeg har lyst på, men her i huset er vi to om å ha diabetes og det hjelper.
Om jeg blir søtsugen så spiser jeg enten yoghurt eller eple. Det hjelper kjempemye synes jeg. Og det er jo sunnere enn sjokolade[:)]

ikke minst føles det bedre å spise frukt og grønt framfør sjokolade, for sjokolade gir jo ikke noe tilbake annet enn å dekke sukkerbehovet... Jenta vår ligger ca på gjennomsnittet så det er veldig greit, skal inn i morgen på kontroll igjen så får se d a, føler nok at verdiene har gått litt opp så blir spennende å se hva langtids sukkeret sier. fornøyd så lenge jeg klarer å styre det med kosten jeg. Her i huset er det bare meg som har det og jeg blir fristet daglig av mann og barn som spiser sunt men som også tar seg brus, og masse annet jeg ikke bør spise. Tenker at det egentlig er greit også for da lærer jeg meg til å se at andre spiser ting uten at jeg også må ha, ikke lett men er jo vel verdt det med tanke på det lille gullet jeg har i magen.

Back
Topp