Svangerskapsdiabetes eller ikke?

dorothy91

Forelsket i forumet
Håper noen kan hjelpe meg.
Jeg tok glukosebelastningstest igår og fikk resultat 9,4 etter 2 timer. Legen min sendte meg videre til henvisning, dit skal jeg på tirsdag, samtidig som hun erklærte at etter retningslinjene å dømme så har jeg uten tvil svangerskapsdiabetes. Jeg fikk låne et blodsukkermålingsapparat, og måler meg rett før måltid og 2 timer etter. Skal ha med meg resultatene fra målingen til sykehuset på tirsdag. Ble sendt hjem uten særlig med informasjon og sto der som ei fora nattlue uten å vite frem eller bak. I mitt hode synes jeg 6 dager var litt lenge å gå uten å vite hva jeg egentlig holdt på med.

Har derfor gjort en del research på det store internettet, selv om jeg er motstander av googledoktor. Har funnet en del sikre kilder, lest mye og funnet ut at man bør spise mat med lav GI, og logisk nok holde seg unna sukker-, stivelses/karbohydratrike matvarer. Samt forsøke å spise regelmessig og ikke småspise voldsomt. Sistnevnte har jeg vært fæl på, grunnet kvalme, men har nå stanset helt.

Men jeg forstår ikke dette med diabetesen da, altså, hvordan en måling kan si at man har diabetes når det - etter målingene- synes å virke som om blodsukkeret mitt stabiliserer seg ganske fort?

Målingene mine er forøvrig slik stort sett hver dag, og mer eller mindre uavhengig av hva jeg spiser:
Frokost og lunsj:
5,0-5,5 mmol/l før jeg spiser, 2 timer etter er det 5,7-5,9 mmol/l alt avhengig av hvor mye/hva jeg spiser.

Middag:
4-5,4 mmol/l før jeg spiser, 2 timer etter er det 5,5-6,4 mmol/l, igjen avhengig av hvor mye/hva jeg spiser


Prøvde for syns skyld bare å spise chips og dip ikveld for å se hva det gjorde med blodsukkeret, da jeg fortsatt driver å tester ut hva som påvirker og ikke påvirker voldsomt. Siden jeg foreløpig ikke hadde fått noen voldsomme målinger, tenkte jeg chips som er big no-no burde virke for sin hensikt. Spiste ca 60 g saltchips med holidaydip i lettrømme til. Før jeg spiste var det på 5,6 mmol/l (var ikke mer enn 1 time siden jeg hadde hatt middag), og så etter bare 1 time og 15 minutter var det nede i 5,4 mmol/l igjen. Og sank videre til 5,0 etter 2 fullgåtte timer. Om morgenen når jeg våkner har jeg rundt ca 4,9-5,1 mmol/l fast hver morgen, og jeg spiser aldri noe som helst etter kl 21.

Er det normalt med så, i mine øyne, stabile målinger dersom man faktisk har diabetes? Har man diabetes UANSETT dersom den glukosetesten er over 9 mmol/l? Har heller ikke hatt sukker i urinen, men etter hva jeg har forstått pleier det bare å være hvis man får over 10 mmol/l.

Har det noe å si at jeg var i bursdag kvelden før jeg tok glukosetesten og spiste en del sukkerholdige kaker + sukkerholdig brus den kvelden? Spiste/drakk ingenting etter kl 21, og man skal jo normalt faste fra kl 24 kvelden før testen så jeg tenkte ikke noe videre over det siden jeg tenkte det var god margin. Mener ikke at legene ikke har peiling på det de sier altså, jeg bare undres. For jeg trodde diabetikere (uavhengig av type) hadde høyt fastende, samt problemer med å få regulert det ordentlig. Eller er jeg bare flink til å regulere det uten at jeg gjør noe særlig for det?
 
Mitt blodsukker holdt seg også stabilt både første,og andre svangerskap.Som oftest 4.5 -5fastende og ofte 5.5-6 (6.9 noen få ganger) etter mat.Da kunne jeg spise gjærbakst som var fy,grøt osv.Chips reagerte ikke mitt blodsukker på.Krydder derimot :p

Begge gangene snakket de om det kanskje var glukosen jeg reagerte på.Men må gjennom det det samme denne gangen selvom :) Helt greit for meg med ekstra oppfølging uannsett så.
Gjenstår å se hvordan målingene blir denne gangen...
Ingen av mine har vært oppi 4 kg ved fødsel heller så håper heller ikke denne tutta blir det:)
 
Mitt blodsukker holdt seg også stabilt både første,og andre svangerskap.Som oftest 4.5 -5fastende og ofte 5.5-6 (6.9 noen få ganger) etter mat.Da kunne jeg spise gjærbakst som var fy,grøt osv.Chips reagerte ikke mitt blodsukker på.Krydder derimot :p

Begge gangene snakket de om det kanskje var glukosen jeg reagerte på.Men må gjennom det det samme denne gangen selvom :) Helt greit for meg med ekstra oppfølging uannsett så.
Gjenstår å se hvordan målingene blir denne gangen...
Ingen av mine har vært oppi 4 kg ved fødsel heller så håper heller ikke denne tutta blir det:)

Ble det definert som svangerskapsdiabetes hos deg eller forstadie? Spesielt at du kunne spise sånt uten å reagere men er vel en del variasjoner i disse kroppene:)
 
Back
Topp