Svangerskapsdepresjon

Lykkelig3barnsmor

Flørter med forumet
Tror jeg har fått svangerskapsdepresjon. Er så sinnsykt deppa for tiden, og det blir bare verre og verre. Gleder meg ikke til å få babyen i armene, vil bare få overstått fødselen!!

Har aldri følt det sånn før! Vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal bli bedre.[:(][:(][:(]

Noen som har opplevd noe lignende?

Jeg har vært sånn i de siste 3 mnd.. Begynner å bli bedre nå da, har prata mye med jordmor og samboer om det. Du kan jo prate med lege og evt bli sendt videre til psykolog? Tungt å gå rundt og være så nedfor når man egentlig bare burde stråle [&:]

uffda,noen dager er jo verre en andre da,eller føler du det slik hele tiden[8|]

jeg slenger meg på di gode råda til mona83 og håper alt ordner seg når den lille babyen kommer.

Oppsøk hjelp så tidlig som mulig snart3barnsmamma!
Du er allerede kommet godt på vei som innrømmer at du ikke har det bra med deg selv og at du trenger hjelp.

Ta kontakt med jordmor og ta dette alvorlig, få profesjonell hjelp!
Tviler ikke på at du er en god mamma!

Hei! Tror det er veldig viktig at du har klart å innrømme for deg selv at du faktisk har det vanskelig. Like viktig er det at de som betyr noe for deg også får kjennskap til dette. Forsøk å prat med noen du stoler på om hva du tenker - kanskje det er konkrete ting som bekymrer deg eller som gjør deg trist, eller kanskje det er ting som kommer opp nå, som du tidligere har forsøkt å holde på avstand. Graviditeten kan jo gjøre oss svært sårbare - og vi kan også få en utrolig god tilgang på våre følelser - på godt og vondt.  Ønsker deg lykke til videre!

Takk for svar. Noen dager er verre enn andre, men jeg føler meg stort sett nedstemt hele tiden. Jeg går ikke til jordmor dessverre, og har ikke så lyst å ta dette opp med legen min. Føler det blir å brette ut privatlivet litt for mye, hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg håper det går over til babyen er født, men det er jo ikke sikkert. Har ikke hatt det sånn med de andre to barna mine, så det er en ukjent følelse. Den lille i magen var jo ønsket og planlagt også, og jeg har et godt forhold til mannen min. Fatter ikke hvorfor jeg ikke bare kan glede meg - jeg får dårlig samvittighet! Tror det kan ha noe med tap av kontroll å gjøre, at jeg ikke har kontroll over min egen kropp. Hormoner spiller vel en rolle også.

Skjønner godt at det kan være vanskelig å snakke med noen profesjonelle - det beste er vel at du og partneren din kan prate om de tingene som opptar deg.

Hormoner spiller helt sikkert også en rolle. Følelser er vanskelig å ha kontroll på, og det er veldig surt når de ikke spiller på lag med oss. Men - ikke ha dårlig samvittighet for at du føler det du føler - kanskje gjør det depresjonen enda verre. Spør deg selv om du ville følt deg like trist hvis du ikke hadde dårlig samvittighet for at du er trist.

Og - som du sier - det kan godt være at depresjonen går over en tid etter at du har født. Depresjoner varer jo aldri evig, selvom det kan føles sånn[:)].

Back
Topp