Svangerskapsdepresjon.

Bonus2+1

Forelsket i forumet
Jeg er bare 6 uker på vei ca med mitt 2. Barn men lurer på om jeg kan slite med SV. Depresjon allerede nå?
Første svangerskap og fødsel gikk kjempe fint,jeg elsket det og var i himmelen fra testen var positiv, jeg gledet meg sånn til barnet skulle bli født og var hos jm og legen allerede i uke 6 for å begynne svangerskaps oppfølgingen.

Vi startet å prøve i januar og har mistet tidlig tre ganger før testen var positiv denne gangen. Nå går jeg på blodfortynnende og det har nok hjulpet oss.
Jeg har ikke kommet så langt i svangerskapet på de tre jeg mistet som jeg har nå.

Men jeg klarer ikke glede meg, jeg er helt lost i hodet og klarer ikke fokusere på noe.
Jeg er mye sint på de rundt meg uten grunn (er jo fordi jeg ikke tørr å si hvordan jeg har det men det kan jeg jo ikke si) og er ekstremt sliten.
Jobber på bolig og det er tøft psykisk å skulle gå på jobb når kroppen og hodet drømmer om sykemelding resten av livet (slik føler jeg det nå).
Jeg tar tester for å forsikre meg at jeg er gravid men føler ingen glede eller jubel når de er positive.

Vi ønsker oss jo dette barnet og det er jo alt jeg har drømt om de siste to åra, men hvorfor klarer jeg ikke tenke på det nå?
 
Jeg er bare 6 uker på vei ca med mitt 2. Barn men lurer på om jeg kan slite med SV. Depresjon allerede nå?
Første svangerskap og fødsel gikk kjempe fint,jeg elsket det og var i himmelen fra testen var positiv, jeg gledet meg sånn til barnet skulle bli født og var hos jm og legen allerede i uke 6 for å begynne svangerskaps oppfølgingen.

Vi startet å prøve i januar og har mistet tidlig tre ganger før testen var positiv denne gangen. Nå går jeg på blodfortynnende og det har nok hjulpet oss.
Jeg har ikke kommet så langt i svangerskapet på de tre jeg mistet som jeg har nå.

Men jeg klarer ikke glede meg, jeg er helt lost i hodet og klarer ikke fokusere på noe.
Jeg er mye sint på de rundt meg uten grunn (er jo fordi jeg ikke tørr å si hvordan jeg har det men det kan jeg jo ikke si) og er ekstremt sliten.
Jobber på bolig og det er tøft psykisk å skulle gå på jobb når kroppen og hodet drømmer om sykemelding resten av livet (slik føler jeg det nå).
Jeg tar tester for å forsikre meg at jeg er gravid men føler ingen glede eller jubel når de er positive.

Vi ønsker oss jo dette barnet og det er jo alt jeg har drømt om de siste to åra, men hvorfor klarer jeg ikke tenke på det nå?

Hei!

Jeg tror denne posten skulle vært flyttet, og du ville kanskje ha svar av noen med en formell yrkestittel, men jeg svarer deg uansett:

Ja, du kan ha en depresjon "allerede." Om det er direkte relatert til svangerskapet eller ikke er egentlig irrelevant, da følelsene og tankene er de samme i bunn og grunn.
Det er slitsomt både fysisk og psykisk å være prøvere, og å gå gravid. Når man i tillegg har mistet, og har en krevende jobb er det ikke rart det tar på.
Det er ikke noe galt med deg i den forstand at du kan velge å være glad eller ikke, en depresjon endrer kjemien i hjernen fysisk, og det hjelper ikke å "ta seg sammen," eller å klandre deg selv.
Du hadde ikke hatt dårlig samvittighet for en brukket arm? ;)

Jeg synes du skal snakke med legen/jordmoren din om dette med en gang, og få oppfølging for dette.
Det er de eksperter på, og har hjulpet mang enn vordende mor før deg. :)
Det er ingen som vinner noe på at du blir utbrent og mer deprimert, minst av alt du.
En sykemelding høres lurt ut, så får du roet ned tankene litt, og hvilt.
Dette kan legen din ordne samtidig som du får en henvisning til DPS/Fødepoli/kommunepsykolog e.l.

God bedring! <3
 
Denne tråden ble postet under KIWI sitt nettmøterom. Antar at den egentlig skulle inn hit, derfor ble den flyttet hit.

Til Jordmor Katrine: Veldig flott om du kan svare på denne tråden :)
 
Hei!

Jeg tror denne posten skulle vært flyttet, og du ville kanskje ha svar av noen med en formell yrkestittel, men jeg svarer deg uansett:

Ja, du kan ha en depresjon "allerede." Om det er direkte relatert til svangerskapet eller ikke er egentlig irrelevant, da følelsene og tankene er de samme i bunn og grunn.
Det er slitsomt både fysisk og psykisk å være prøvere, og å gå gravid. Når man i tillegg har mistet, og har en krevende jobb er det ikke rart det tar på.
Det er ikke noe galt med deg i den forstand at du kan velge å være glad eller ikke, en depresjon endrer kjemien i hjernen fysisk, og det hjelper ikke å "ta seg sammen," eller å klandre deg selv.
Du hadde ikke hatt dårlig samvittighet for en brukket arm? ;)

Jeg synes du skal snakke med legen/jordmoren din om dette med en gang, og få oppfølging for dette.
Det er de eksperter på, og har hjulpet mang enn vordende mor før deg. :)
Det er ingen som vinner noe på at du blir utbrent og mer deprimert, minst av alt du.
En sykemelding høres lurt ut, så får du roet ned tankene litt, og hvilt.
Dette kan legen din ordne samtidig som du får en henvisning til DPS/Fødepoli/kommunepsykolog e.l.

God bedring! <3

Takk for et godt svar.
Åpnet meg litt for barnefar i kveld men han skjønner ikke stort.
Sa at jeg var redd for at jeg hadde en begynnende depresjon men han kunne ikke forstå hvorfor jeg skulle ha det nå når alt ser ut til å gå bra.
Kommer nok til å ringe jm og/eller lege på mandag for å få en time, jobber natt i helgen og kjenner veldig på at det til dels er uansvarlig for brukere siden jeg er så trøtt og apatisk.
Vurderer egenmelding fra jobb morgen til jeg får sykemelding men vanskelig med samvittigheten også oppi alt.
Vil jo være flink pike som alltid.
 
Hei!

Først tusen takk for at du deler og håper du har fått hjelp nå.

Det du skriver tenker jeg er en helt naturlig reaksjon, det er vanskelig og glede seg når man har med seg tidligere erfaringer, i tillegg til hormonforandringer i kroppen.

Så viktig tema, så bra du tar det opp her og ikke minst også at du snakket med mannen din, selv om du ikke opplevde forståelse.

ja dette kan komme av en depresjon, men også naturlig i forhold til din historikk. Ut i fra det du forteller er det viktig at du kommer deg til jordmor eller lege raskt så du kan få en samtale parter samt bistå deg i hva som er rett hjelp for deg så du kan meste hverdagen bedre. På den måten kan du også begynne å glede deg til dette svangerskapet.

Ønsker deg masse masse lykke til og håper som sagt at du allerede har fått veiledning og hjelp.
 
Back
Topp