Svangerskapsdepresjon?

Sulten

Glad i forumet
Marslykke 2016
Jeg er redd jeg holder på å utvikle en svangerskapsdepresjon.
Har de siste ukene vært mye trist, men med gode perioder og dager innimellom.
De siste dagene har alt bare føltes så tungt og håpløst. Og jeg gråter mesteparten av dagen når jeg er alene.
Alt bekymrer meg. Og samtidig blir jeg ekstra bekymret fordi jeg er redd for at stresset jeg påfører meg selv skal gå ut over spiren i magen.
Og jeg vet ikke hvem jeg skal prate med om dette. Tenkte kanskje legen, men han er på ferie til langt ut i august.
Har ikke kontakt jordmortjenesten enda heller så føler kanskje ikke det er noe alternativ heller.
Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette eller hvem jeg skal snu meg til, så tar i mot alle råd og tips med stor takk.

Jeg tror det er veldig vanlig å bekymre seg for alt mulig under svangerskapet, kanskje spesielt frem til uke 12. Men når det blir så mye som hos deg er det jo ikke noe bra. Vi skal jo kunne nyte dette fantastiske som har skjedd! :) jeg forstår absolutt hvordan du har det, jeg er veldig mye bekymret selv, har mistet før og er redd for å miste igjen. Men prøver å tvinge meg selv til å tenke positivt, og tenker at dette er utenfor min kontroll, det syns jeg hjelper litt.
Er det noe spesielt du bekymrer deg for? Kanskje du kan snakke med mannen din eller en venninne eller skrive ned bekymringene her inne? Helsestasjoner har jo også helsesøster som det går an og snakke med. Ellers har kanskje kommunen din en ordning hvor du kan komme til samtale med jordmor? Tidlig ultralyd kan nok kanskje også hjelpe å berolige deg :)

Eller rett og slett ta en time hos en psykolog, privatpraktiserende har sjeldent kø om du ber om time raskt. Min tidligere erfaringer med både depresjon og en tidvis veldig syk samboer (med de effektene det har på min hverdag) har lært meg at det kan være deilig å bare ha noen å prate til som for betalt for å høre på alt det vanskelige som du kanskje ikke vil plage andre med.

Selv om problemene muligens er svangerskapsrelatert så er det fortsatt godt innenfor feltet til psykologer, og du kan få en time raskt på tross av ferie :)

Ta kontakt med jordmora først. Kanskje møter du på en med mye erfaring? Er du heldig har dere god kjemi også. Hun har taushetsplikt. Det viktigste, syns jeg, er at kjemi og forståelse er på plass uansett hvem man snakker med.

Jeg syns du er kjempeflink som erkjenner at det kanskje er begynnelsen på sv.dep. Forsøk å ta tak i det så raskt som mulig :Heartbigred. Da tror jeg det kommer til å gå helt bra.

Det er ingen skam, kjære deg. Flere som har vært i den situasjonen. Ikke gi deg før du har funnet en du føler deg bra med, om det er jordmor eller psykolog.

Store trøsteklemmer til deg. Gjør vondt i mammahjertet her :Heartbigred

Om du ikke får tak i de på jordmortjenesten, så kan du ta kontakt med sykehuset å be om å få snakke med en jordmor der, og spør om de har muligheten til å ta i mot deg der eller komme med råd hva du bør gjøre enn så lenge, til legen din er tilbake fra ferie eller til du får tak i jordmortjenesten. Men etter min erfaring er de veldig flinke til å ta inn folk for samtale på sykehuset når det er noe, enten det er depresjon eller at man er bekymret for noe.
Store klemmer til deg <3

Kjenner på det selv denne gangen. Kom litt som ett sjokk, gikk igjennom forige svangerskap i ren glede tross alle problemene (bekkenløsning og sv.skap forgiftning). Ingen spor av fødselsdepresjon, og fikk ikke engang barseltårene.
Denne graviditeten er like ønsket og like planlagt, men har slått meg helt ut fysisk og psykisk! Jeg har fått time hos jordmor i midten av August, men det er alt for lenge til. Så skal prøve å få tak i henne og få time tidligere.
Jeg misstenker det kommer av at jeg er såpass kvalm og at dagene rett og slett er jævlige for å si det rett ut! Jeg kan sitte i sofaen og høre på sekundviseren fra kl 08 til kl 23, og tårene presser seg frem. Mannen er her for meg, men lite han kan gjøre. Alt jeg klarer å tenke og ønske er at dagene skal gå og at jeg skal komme meg til uke 12 og forhåpentligvis få det bedre. Det er det eneste håpet jeg har nå!
Jeg tror du bør kontakte jordmor. De anbefaler uansett jm time (eller lege) i uke 12, evt før. Det kan hjelpe deg. Kanskje får du ei fantastisk jordmor som du får god kjemi med :-)

Tusen takk dere for alle de gode og fine svarene... Får jo klump i halsen! :smiley-ashamed008
Tror jeg rett og slett bare må kontakte jordmor så raskt som mulig (i morgen) og håpe på en time sjappt. Og om ikke jeg får raskt nok time eller om kjemien ikke stemmer der så får jeg se om jeg finner noen andre å snakke med, enten det er psykolog eller hva som helst egentlig.
Er ikke noe godt å ha det slik i alle fall. Og det unner jeg ingen.

Tusen takk dere for alle de gode og fine svarene... Får jo klump i halsen! :smiley-ashamed008
Tror jeg rett og slett bare må kontakte jordmor så raskt som mulig (i morgen) og håpe på en time sjappt. Og om ikke jeg får raskt nok time eller om kjemien ikke stemmer der så får jeg se om jeg finner noen andre å snakke med, enten det er psykolog eller hva som helst egentlig.
Er ikke noe godt å ha det slik i alle fall. Og det unner jeg ingen.

Så bra at du finner mot til å gjøre det! Jeg unner ikke deg heller å ha det slik!

Masse lykke til i morgen. Fortell gjerne hvordan det går, hvis du ønsker selv da. Husk at du ikke må gi opp hvis du er litt uheldig og ikke treffer på riktig person for deg med det samme :Heartbigred

Kontakt jordmor på helsestasjonen og be om time der. Når du kommer inn til henne kan du forklare hvordan du har det og be om samtaler med enten psykiatrisk sykepleier eller psykolog som er i tilknytning til helsestasjonen. Dette er et gratis tilbud. Om fastlegen din har ferie kan du be om akuttime hos en av de andre legene på legekontoret ditt, derfra kan du be om henvisning til vop. Gravide og kvinner i foreldrepermisjon er prioritert gruppe innen psyk. og man får raskt time. Men sannsynligvis kan helsestasjonen stille opp raskest. Tegn på depresjon skal tas alvorlig, håper du får den hjelpen du har behov for.

Lykke til, mange klemmer til deg! <3

Så bra at du finner mot til å gjøre det! Jeg unner ikke deg heller å ha det slik!

Masse lykke til i morgen. Fortell gjerne hvordan det går, hvis du ønsker selv da. Husk at du ikke må gi opp hvis du er litt uheldig og ikke treffer på riktig person for deg med det samme :Heartbigred

Ringte jordmor i dag og har fått både time til henne og til helsestasjonens psykolog i august. Var mye ferie så vanskelig å komme tidligere til. Men de var veldig koselig å prate med og svært hjelpsom, og ga meg flere råd om hva og hvem jeg kunne kontakte i mellomtiden. Jordmor ringte også for meg til en annen plass hun mente de hadde kapasitet nå midt på sommeren. Så jeg følte meg godt ivaretatt, og det allerede litt lysere på ting nå som jeg føler jeg får mye god hjelp.
Prøver å være positiv, og tenker å ta i mot den hjelpen jeg får. For merker jeg er på vei inn i en kraftig depresjon. Men det er godt å vite at det er hjelp å få. :Heartpink

Ringte jordmor i dag og har fått både time til henne og til helsestasjonens psykolog i august. Var mye ferie så vanskelig å komme tidligere til. Men de var veldig koselig å prate med og svært hjelpsom, og ga meg flere råd om hva og hvem jeg kunne kontakte i mellomtiden. Jordmor ringte også for meg til en annen plass hun mente de hadde kapasitet nå midt på sommeren. Så jeg følte meg godt ivaretatt, og det allerede litt lysere på ting nå som jeg føler jeg får mye god hjelp.
Prøver å være positiv, og tenker å ta i mot den hjelpen jeg får. For merker jeg er på vei inn i en kraftig depresjon. Men det er godt å vite at det er hjelp å få. :Heartpink

Så utrolig godt å høre! Nå ble jeg SÅ glad på dine vegne! Det betyr veldig mye å bli hørt og at man blir tatt på alvor når man har det sånn som du har det nå!

Takk for at du deler! Tenk det at du deler med oss, kan være til stor hjelp og trøst for andre der ute som er i samme båt som deg og som søker på nettet! Kanskje har du allerede hjulpet noen der ute med å være så modig, for det syns jeg virkelig at du er! Jeg syns du virker veldig reflektert som evner å se din egen situasjon og meget ansvarsbevisst som klarer å ta tak i det så raskt!

Jeg har troen på at du blir en fantastisk mor :happy::Heartbigred.

Du kan gjerne dele mer om hvordan det går fremover med deg hvis du ønsker. Jeg er i alle fall interessert.

Klemmer :flower

Jeg sliter også om dagen. Helt utkjørt, og har dager det jeg ikke orker å smøre en brødskive engang. Føler meg som en elendig mor for mine to på 7 og 4!

Jeg har faktisk fått god hjelp hos Amathea, og har fått tilbud om å komme dit jevnlig gjennom svangerskapet om jeg har behov for det.

Håper du føler deg bedre snart!

Back
Topp