Svangerskaps diabetes

Milloo

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Er det noen her som har det? Og merker det eventuelt? Jeg har valgt å ta sukker belastnings testen og går innom legekontoret en dag neste uke å sjekker tenker jeg.. men så er det alt dette korona greiene som begynner å bekymre meg no :p for ser at de med diabetes er i en risiko gruppe, regner jo med det gjelder svangerskaps diabetes også :p
Mange tanker her i kveld kjenner jeg. Hehe
 
Jeg hadde time forrige uke for å teste. Det gikk veldig greit. Det er nesten tomt hos legene nå. De fleste konsultasjoner gjøres via telefon, og jeg ble plassert unna alle der folk kommer inn når jeg ventet på andre måling.

Jeg stoler på at de har god kontroll på legekontoret mitt, men skjønner godt at du lurer litt, det gjorde jeg også :happy:
 
Jeg hadde time forrige uke for å teste. Det gikk veldig greit. Det er nesten tomt hos legene nå. De fleste konsultasjoner gjøres via telefon, og jeg ble plassert unna alle der folk kommer inn når jeg ventet på andre måling.

Jeg stoler på at de har god kontroll på legekontoret mitt, men skjønner godt at du lurer litt, det gjorde jeg også :happy:
Å det hørtes greit ut ! Håper det er sånn her også! For har tenkt at jeg nekter å sitte på en stappet venterom å vente , forberedte meg på å sitte i bilen min :p Hehe . Men hvordan tester de? Er det urin eller blod?
 
Å det hørtes greit ut ! Håper det er sånn her også! For har tenkt at jeg nekter å sitte på en stappet venterom å vente , forberedte meg på å sitte i bilen min :p Hehe . Men hvordan tester de? Er det urin eller blod?
Blod.
De tar et stikk i fingeren og sjekker blodsukker.
Så får du en søt drikke.
Så må du vente i to timer.
Og så tar de et stikk til for å måle blodsukker.
Du må være fastende når du kommer også. Jeg skulle ikke drikke vann eller noe før jeg kom dit :happy:
 
Blod.
De tar et stikk i fingeren og sjekker blodsukker.
Så får du en søt drikke.
Så må du vente i to timer.
Og så tar de et stikk til for å måle blodsukker.
Du må være fastende når du kommer også. Jeg skulle ikke drikke vann eller noe før jeg kom dit :happy:
Tok de ikke vanlig blodprøve i tillegg? Hos oss tar de begge dele da vanlig blodprøve er mer presis mens stikket i fingeren gir ett raskere foreløpig svar
 
Blod.
De tar et stikk i fingeren og sjekker blodsukker.
Så får du en søt drikke.
Så må du vente i to timer.
Og så tar de et stikk til for å måle blodsukker.
Du må være fastende når du kommer også. Jeg skulle ikke drikke vann eller noe før jeg kom dit :happy:
Okei :) takk for svar! Greit å vite at eg ikke må ta med urinprøve :p ja fikk med meg jeg må faste i 8-14 timer elns , så jeg faster fra jeg legger meg i kveld :p
 
Tok de ikke vanlig blodprøve i tillegg? Hos oss tar de begge dele da vanlig blodprøve er mer presis mens stikket i fingeren gir ett raskere foreløpig svar
Tok bare I fingeren her. Kan være at det varierer etter hvem som tar prøven. Eller at de ville tatt vanlig prøve hvis den i fingeren var på grensa, men jeg var langt under, og har ellers ingen andre symptomer :happy:
 
Okei :) takk for svar! Greit å vite at eg ikke må ta med urinprøve :p ja fikk med meg jeg må faste i 8-14 timer elns , så jeg faster fra jeg legger meg i kveld :p
De tar jo gjerne en vanlig svangerskapskontroll samtidig, så jeg hadde med urinprøve.
 
Tok bare I fingeren her. Kan være at det varierer etter hvem som tar prøven. Eller at de ville tatt vanlig prøve hvis den i fingeren var på grensa, men jeg var langt under, og har ellers ingen andre symptomer :happy:
Her tar de vanlige blodprøver uansett i tillegg.. synes generelt sett disse diabetesprøevne gjøres VELDIG ulikt rundt omkring, så stiller spørsmål til hvor sikker resultatene egentlig er.. :p
 
Jeg har fått svangerskapsdiabetes. De tok vanlig blodprøve av meg når de testet, ingen stikk i fingen. Jeg har også vært bekymret i forhold til coronaviruset, men når jeg har spurt har jeg fått til svar at de vet for lite om viruset og svangerskapsdiabetes. Og foreløpig er der ikke påvist økt risiko for svangerskapsdiabetes og viruset. Men de anbefaler for å være føre var å være litt ekstra forsiktige. Anbefaler å høre med legene selv. Dette er bare svar jeg har fått forrige uke.
 
Jeg har fått svangerskapsdiabetes. De tok vanlig blodprøve av meg når de testet, ingen stikk i fingen. Jeg har også vært bekymret i forhold til coronaviruset, men når jeg har spurt har jeg fått til svar at de vet for lite om viruset og svangerskapsdiabetes. Og foreløpig er der ikke påvist økt risiko for svangerskapsdiabetes og viruset. Men de anbefaler for å være føre var å være litt ekstra forsiktige. Anbefaler å høre med legene selv. Dette er bare svar jeg har fått forrige uke.
Off, slå seg til ro med det ? :p forstår de vet lite forløbi, men er skummelt! Jeg sitter å venter på å ta neste prøve no, har drukket det sukkervannet. Men regner med det tar noen dager før vi får svar
 
Jeg ble frarådet idag fra å ta glukosebelastningstesten, selv om jeg skal ta den. Å sitte to timer på legekontoret, som en frisk gravid, var visst ikke helt heldig akkurat nå. Jeg har ingen symptomer på diabetes og har hatt to friske svangerskap før, så forhåpentligvis går det fint denne gangen også. Kjenner det er helt Ok for jeg hadde ikke sett frem til det sirupvannet på fastende mage :p
 
Jeg ble frarådet idag fra å ta glukosebelastningstesten, selv om jeg skal ta den. Å sitte to timer på legekontoret, som en frisk gravid, var visst ikke helt heldig akkurat nå. Jeg har ingen symptomer på diabetes og har hatt to friske svangerskap før, så forhåpentligvis går det fint denne gangen også. Kjenner det er helt Ok for jeg hadde ikke sett frem til det sirupvannet på fastende mage :p
Jeg fikk sitte alene på ett eget rom i to timer :) jeg harde aldri sotte på venterommet uansett . Var forberedt på å sitte i bilen min. Men fikk heldigvis ett eget rom for å vente , å når jeg kom ut for å ta siste prøven satt det bare en person på venterommet så følte meg ikke så veldig utsatt :)
 
Off, slå seg til ro med det ? :p forstår de vet lite forløbi, men er skummelt! Jeg sitter å venter på å ta neste prøve no, har drukket det sukkervannet. Men regner med det tar noen dager før vi får svar

Ja jeg syntes også det er skummelt. Gikk ca 2 dager til jeg fikk svarene og veldig fort til jeg fikk innkallese til sykehuset for opplæring.
Nå holder jeg meg hjemme å har hjemmekontor. Så unngår folk så langt det går. Ønsker ikke å bli smittet i og med det er så lite kunnskap om temaet. Så benytter dagene til serier og strikking og ser etter baby ting på nettet
 
Jeg fikk sitte alene på ett eget rom i to timer :) jeg harde aldri sotte på venterommet uansett . Var forberedt på å sitte i bilen min. Men fikk heldigvis ett eget rom for å vente , å når jeg kom ut for å ta siste prøven satt det bare en person på venterommet så følte meg ikke så veldig utsatt :)
Ja da er det jo greit. Jeg skal ringe de å høre, men nå har jeg fått vondt i halsen så slipper nok ikke inn der uansett.
 
Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes for 2 uker sia. Var da i uke 32. Så nå fikk jeg blodsukkeraparat for å måle selv.
Skjønner seriøst ikke hvorfor man har sånn et strengere krav med svangerskapsdiabetes. Sliter fælt å holde meg på rett måling.
Tørr snart ikke ete mat her!! For fikk kjeft av min jormor fordi jeg prøvde meg fram på hva jeg kunne ete og ikke. Og jeg spiste ikke så mye junk food altså. Er ikke overvektig men har familie med diabetes.

Kravene er 5,3 før måltid. Noe jeg ligger godt ann på når det er fastende på morgenen.
Men så spiser jeg frokost, så poff etter 2timer så ligger blodsukkeret på 7,2!!! Kravet er under 6,7.

Så sliter fælt med å få fine målinger. Dropper snart maten altså. Ser ikke sola skinne i enden av tunellen her. Men er man ikke gravid og har di målingene jeg får, så har man ikke diabetes heller. Så ligger jo godt innenfor for å ikke ha diabetes (hadde det ikke vært for denne graviditeten og disse kravene. Som jeg ser nesten er umulig) bare målt i 1 dag. Men merker det er hardt fra før å unngå å spise noe grønnsaker også. Steig no sjukt på 2 gulerøtter !!! Piende meg var jeg oppe i 8 i blodsukker! Lyst å grine her, så sulten er jeg xD hehehe
 
Back
Topp