svangerskaps diabetes (kjersti)

~lenemoren76~

Elsker forumet
jeg tok glukosetest i dag,har fått svangerskaps diabetes[&o] skal jo hele tiden være noe[:@]

hvordan gikk det med deg kjersti:)

Æsj,så dumt [&:] Men det er jo bra at de finner ut av sånne ting også da!!

Æsj, så kjedelig da[:o] Men heldig som fikk svar med en gang, jeg måtte vente ei uke...

Trøsten er vel kanskje at du blir fulgt opp veldig bra framover, både med tanke på deg selv og kost, og på barnets vekst. Får flere ul, og hyppigere kontroller (er hvertfall sånn her jeg skal føde).

Lykke til da, er ikke såå lenge igjen før det forhåpentlig er over[:)]

ORIGINAL: snuppa80

Æsj, så kjedelig da[:o] Men heldig som fikk svar med en gang, jeg måtte vente ei uke...

Trøsten er vel kanskje at du blir fulgt opp veldig bra framover, både med tanke på deg selv og kost, og på barnets vekst. Får flere ul, og hyppigere kontroller (er hvertfall sånn her jeg skal føde).

Lykke til da, er ikke såå lenge igjen før det forhåpentlig er over[:)]

skal på kontroll på kvinne klinikken innen 2 uker,få kost veileding og til gynokolog,da blir det vel ul tror jeg. legen min vil ha meg opp igjen neste fredag.

ORIGINAL: **martine**

kva er det som fører til svnagerskapsdiebetes? for mykje søtsaker ?

håper det går bra med deg[:)]

er vel en blanding av litt av hvert, insulinet virker dårligre i forhold til behovet. jeg har jo spist litt snop da,men ikke overspist. etter at jeg sluttet og røyke har det jo vært lettere og ty til noe godt.

Jeg har jo blitt fulgt opp bra fordi jeg har hatt utslag på sukker, og fordi mini var litt stor... Så mange ul pga det, ble målt og sjekka i hytt og pine, men det var veldig trygt. Masse skryt til legen min og sykehuset!
Babyen kan jo bli stor når man har det, så er godt de følger opp og passer på. Du blir garantert ikke overlatt til deg sjøl[:)]

Hva som forårsaker sv.sk.diabetes.... Kan være mange ting, og jeg veit sikkert ikke halvparten[:)] Men det KAN være at man er disponibel for å få det (genene), dårlig kosthold, overvekt,eller bare hormoner! Kroppen min skiller ut for mye sukker uten at jeg har diabetes, og det er visst ikke såå vanlig. Jordmor har bare opplevd det med en pasient før. Men svangerskapet i seg selv kan gjøre at kroppen oppfører seg slik. Rart, men det er nå bare sånn[:)]

Huff.. Kjempe synd da! Men du blir hvertfall kvitt det etter fødselen om det er noen trøst.. *klem*

måtte bare dytte denne opp sånn at kjersti:) ser den. du tok jo oxo glukose test i dag,hvordan gikk det??? det var ikke så fælt som jeg trodde.

ja lillemann sprelte godt. oxo fikk jeg en følelse av at jeg var brisen,var vist ganske normalt det da. fint at alt var bra med deg,ikke noe kjekt å få beskjed om at man har sv diabetes.

Hvordan kan man ha mistanke til sv.diabetes? hvordan oppdager de det liksom?

huff, lite morro[&o]
hva skjer da?. må du begynne på medesiner?

Ok, så bra da at det ikke var noe utslag...

Kan det komme av hvis man spiser mye søtt og usundt også, eller en sammenheng mellom alle faktorene tro?

ORIGINAL: kjersti:)

ORIGINAL: nettemor

Hvordan kan man ha mistanke til sv.diabetes? hvordan oppdager de det liksom?

jeg var bare å sjekket pga høy bmi(blir jo feit jo[;)]), men tror lenemoren var pga sukker i urinen. Er vel det som er det vanligste! Hadde heldigvis ikke noe utslag jeg da!

Ja ja, men bra du ikke har hvertfall da...[:)]

ORIGINAL: Storm

huff, lite morro[&o]
hva skjer da?. må du begynne på medesiner?

ingen medesiner foreløpig,skal se om jeg kan styre det med maten,skal til noen eksperter på kk innen 2 uker,får sikkert sånt måleaparat,sånn at jeg kan måle blodsukkeret hjemme.

de fant ikke så mye sukker i urinen min,men mest på blodet.

Har tatt sukkerbelastnings-prøven eg og etter at eg fikk påvist sukker i urinen på forrige kontroll..... Hadde en verdi på 8.3, så eg har ikkje utvikla svangerskapsdiabetes (jaffal ikkje ennå) men er veldig utsatt i og med at prøven viste at eg har nedsatt glukosetoleranse..... Må holde meg vekke fra alt sukker fremover....... Sånn som eg har fått det forklart, så er grunnen til at en er disponert for det i et svangerskap, at kroppen da trenger å produsere mye mer insulin enn normalt, men hos enkelte "svikter" dette, og da klarer ikke kroppen og bryte ned alt sukkeret......

ORIGINAL: Tjukkebollepus

Har tatt sukkerbelastnings-prøven eg og etter at eg fikk påvist sukker i urinen på forrige kontroll..... Hadde en verdi på 8.3, så eg har ikkje utvikla svangerskapsdiabetes (jaffal ikkje ennå) men er veldig utsatt i og med at prøven viste at eg har nedsatt glukosetoleranse..... Må holde meg vekke fra alt sukker fremover....... Sånn som eg har fått det forklart, så er grunnen til at en er disponert for det i et svangerskap, at kroppen da trenger å produsere mye mer insulin enn normalt, men hos enkelte "svikter" dette, og da klarer ikke kroppen og bryte ned alt sukkeret......

hadde du 8.3 på fastende da??? jeg hadde 7.2 i dag på fastende og 12 når jeg hadde tatt sukkebelastningen.var e1 over på begge. normalen ligger vist på max 6 på fastende og 11 på belastning.

Hmmm...Vet ikkje heilt.... Har ikke vært tilbake hos legen ennå (skal den 1.) men på telefonen sa de bare at "du har utslag på testen ja.... Verdien din er på 8,3" fikk så beskjed om å holde meg unna sukker frem til neste kontroll hos legen......Regner med at 8,3 var etter at eg hadde tatt sukkerbelastninger og ikkje fastende, men vet ikke sikkert.

Leste på ei ganske utfyllende "legeside" på nettet at verdier over 11,0 så har en svangerskapsdiabetes, verdier under 7,8 så har du det ikke. Alt mellom 7,8 og 11,0 så har en nedsatt glukosetoleranse..... Hva betyr e1????

ORIGINAL: Tjukkebollepus

Hmmm...Vet ikkje heilt.... Har ikke vært tilbake hos legen ennå (skal den 1.) men på telefonen sa de bare at "du har utslag på testen ja.... Verdien din er på 8,3" fikk så beskjed om å holde meg unna sukker frem til neste kontroll hos legen......Regner med at 8,3 var etter at eg hadde tatt sukkerbelastninger og ikkje fastende, men vet ikke sikkert.

Leste på ei ganske utfyllende "legeside" på nettet at verdier over 11,0 så har en svangerskapsdiabetes, verdier under 7,8 så har du det ikke. Alt mellom 7,8 og 11,0 så har en nedsatt glukosetoleranse..... Hva betyr e1????

hehehe skulle srive: en. men ble litt feil.

jeg fikk beskjed i dag i hvertfall at etter en sukkerbelastning så skulle ikke den være over 11. og min var da 12.

jeg hadde en morgen jeg var på kontroll blodsukker på ikke fastende på 11.3 legen ble jo helt vill.men på fastende har den lagt på 6,9 til over 7

OK, får nok grave og spørre litt når eg er hos legen igjen, sånn at eg finner ut av hva verdiene er på både fastende og ikkje fastende, samt alt annet relevant informasjon.... Hvordan er det med deg da? Må du ta insulin, eller holde det med bare og passe kostholdet? Og får en noe ekstra oppfølging med f.eks UL videre i svangerskapet?

foreløpig blir det at jeg må styre kostholdet,skal på kk innen 2 uker for og snakke med noen som har skikkelig peiling oxo til gyokolog,blir sikkert ul oxo da. ja legen vil ha meg inn hver uke han no. så no må jeg være flink[:D] han passer no godt på han legen min.

Back
Topp