Svangerskaps-diabetes, hjelp!

Karna84

Første møte med forumet
Hei.
Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes. Prøver å kontrollere dette med mat. Men jo mer jeg tester ut jo mer finner jeg ut at det eneste som funker er å gå konstant sulten eller skrubbsulten.
Jeg unngår brød, pasta og ris. Pluss meiereprodukter bortsett fra smør og ost. Spiser potet, men begrenser det. Har prøvd fullkorn pasta, hjelper ikke nok. Kan bare spise meg noe mindre sulten. Samme gjelder brød, og ris kan jeg bare droppe.
Hvis jeg spiser ren Norvegia uten brød eller noe annet får å få sove på natten blir den fastende over grensen.

Blir så slapp og energiløs av å være sulten hele tiden. Pluss sover dårlig og er ofte våken lenge på natten fordi jeg er sulten men må vente for å få målt blodsukkeret fastende.
Begynner å bli tussete..

Noen med lignende erfaringer som har tips?
Hva i all verden skal jeg spise som jeg kan spise meg mett på?

Mvh Gravid 25+5
 
Hei.
Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes. Prøver å kontrollere dette med mat. Men jo mer jeg tester ut jo mer finner jeg ut at det eneste som funker er å gå konstant sulten eller skrubbsulten.
Jeg unngår brød, pasta og ris. Pluss meiereprodukter bortsett fra smør og ost. Spiser potet, men begrenser det. Har prøvd fullkorn pasta, hjelper ikke nok. Kan bare spise meg noe mindre sulten. Samme gjelder brød, og ris kan jeg bare droppe.
Hvis jeg spiser ren Norvegia uten brød eller noe annet får å få sove på natten blir den fastende over grensen.

Blir så slapp og energiløs av å være sulten hele tiden. Pluss sover dårlig og er ofte våken lenge på natten fordi jeg er sulten men må vente for å få målt blodsukkeret fastende.
Begynner å bli tussete..

Noen med lignende erfaringer som har tips?
Hva i all verden skal jeg spise som jeg kan spise meg mett på?

Mvh Gravid 25+5
Glemte å skrive at jeg er 169cm høy og veier 87kg, gått ned 2kg siden uke 10, så har litt å gå på.
 
Hei.
Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes. Prøver å kontrollere dette med mat. Men jo mer jeg tester ut jo mer finner jeg ut at det eneste som funker er å gå konstant sulten eller skrubbsulten.
Jeg unngår brød, pasta og ris. Pluss meiereprodukter bortsett fra smør og ost. Spiser potet, men begrenser det. Har prøvd fullkorn pasta, hjelper ikke nok. Kan bare spise meg noe mindre sulten. Samme gjelder brød, og ris kan jeg bare droppe.
Hvis jeg spiser ren Norvegia uten brød eller noe annet får å få sove på natten blir den fastende over grensen.

Blir så slapp og energiløs av å være sulten hele tiden. Pluss sover dårlig og er ofte våken lenge på natten fordi jeg er sulten men må vente for å få målt blodsukkeret fastende.
Begynner å bli tussete..

Noen med lignende erfaringer som har tips?
Hva i all verden skal jeg spise som jeg kan spise meg mett på?

Mvh Gravid 25+5
Kjære deg :Heartred
Jeg skjønner at det kan virke skummelt å måtte gå over til å behandle sv. diab. med insulin, men det må da være bedre å slippe å gå rundt konstant sulten og heller bruke sprøyter en periode for å få kontroll på blodsukkeret så du ikke trenger å måtte sulte deg?
Utfra det du skriver virker det jo som å kontrollere blodsukkeret ved hjelp av mat ikke er nok (det er ikke karbohydrater i ost som påvirker blodsukkeret - med mindre osten er ekstremt søt da) :Heartred
Går utfra at du har vært i kontakt med dia. lege eller -sykepleier?!
Vil tro at både du og lille i magen vil få det bedre om du går over til å behandle det med insulin. Det vil nok være mye å sette seg inn i i starten, men det blir bedre.

Alt som har karbohydrater i seg vil påvirke blodsukkeret ditt.
Noen tåler å spise (litt) poteter eller f.eks. ris, mens andre må kutte det helt ut frem til fødsel.
Jeg har aldri hatt sv. dia., men har til gjengjeld levd med insulinkrevende diabetes (altså type 1 diabetes) i nesten 35 år nå.

Håper du finner en løsning som fungerer for deg slik at du slipper å gå konstant sulten gjennom resten av graviditeten :Heartbigred
Masse lykke til :love7
 
Jeg fikk påvist sv.dia og prøvde i starten å behandle det med kosthold, men etter utelukkende lavkarbo fikk jeg økende utslag på ketose og da satt diabetessykepleier ned foten. Dette var hverken sunt for mitt ufødte barn eller meg. Jeg startet med laveste dose insulin og økte ikke denne veldig mye, holdt meg godt unna sukker, tillot meg en frukt som mellommåltid f.eks. Potet ble redningen for meg. Karbohydrater som ikke økte blodsukkeret mitt i all for stor grad. Ris, pasta, bakevarer og sukker var nei. Masse lykke til ❤️
 
Hei.
Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes. Prøver å kontrollere dette med mat. Men jo mer jeg tester ut jo mer finner jeg ut at det eneste som funker er å gå konstant sulten eller skrubbsulten.
Jeg unngår brød, pasta og ris. Pluss meiereprodukter bortsett fra smør og ost. Spiser potet, men begrenser det. Har prøvd fullkorn pasta, hjelper ikke nok. Kan bare spise meg noe mindre sulten. Samme gjelder brød, og ris kan jeg bare droppe.
Hvis jeg spiser ren Norvegia uten brød eller noe annet får å få sove på natten blir den fastende over grensen.

Blir så slapp og energiløs av å være sulten hele tiden. Pluss sover dårlig og er ofte våken lenge på natten fordi jeg er sulten men må vente for å få målt blodsukkeret fastende.
Begynner å bli tussete..

Noen med lignende erfaringer som har tips?
Hva i all verden skal jeg spise som jeg kan spise meg mett på?

Mvh Gravid 25+5
Har svangerskap diabetes fikk konstantert det i uke 28 er i uke 32 nå, måler blodsukkeret 3 ganger om dagen og går på insulin morgen før frokost, dose før middag og dose på kvelden!

Tatt lang tid for meg å sette meg inn i har fremdeles av og til høye målinger, men har 8 enheter før frokost, 2 enheter før middag og 4 enheter på kvelden, skal kanskje øke til 6 enheter på kvelden!

Har 2 insulin typer kortidsvirkende og langtidsvirkende!

Men fikk du noe kostplan, veiledning hos diabetes lege?
Jeg har egen diabetes lege som ringer meg ca hver 14 dag, og jeg blir sendt på sykehuset alt i fra 1-2 ganger i måneden for blodprøver og urinprøver!

Du må gjerne bare ta kontakt hvis du ønsker det :Heartred
 
Back
Topp