svangerskaps astma?

catspire

Forelsket i forumet
Lurer på om jeg har en mild utgave....... Hadde det likedan når jeg var gravid med datra mi. Og kjente det med en gang jeg ble gravid. Må hive etter pusten for å kjenne at jeg får inn nok luft. Det piper når jeg puster og jeg hoster. Etter det jeg ser på nettet er ikke dette så veldig vanlig. Flere som har det sånn eller har astma fra før? Jeg har alltid vært allergisk, men aldri hatt astma.

Jeg fikk påvist astma i januar i år som nok ble utløst av sist svangerskap (09). 
Da jeg visste jeg var gravid sluttet jeg på Flutide (forebyggende daglig medisin) og har nå bare en mild der og da spray (Bricanyl) som skal brukes minimalt.. 

Jeg har merket den siste mnd at jeg er vesentlig tettere og "hiver" etter pusten veldig ofte.
Jeg tror dette er pga det trykkende været som har vært og pollen som fort kan være noe som tetter det litt ekstra til....

Om det oppleves at du ofte ikke får trekt pusten helt og hoster, gjerne med slim . Vil jeg anbefale deg til å ta en Spirometri eller en samtale med legen din .... 

Lykke til og håper at det ikke er tilfelle for deg... 

Uff, det hørtes ikke noe godt ut. Jeg har vanlig astma, men har blitt mye bedre av homeopatmedisiner, såpass at jeg ikke trenger å bruke medisiner lenger :-)

Kallenavn ikke valgt skrev:
Jeg fikk påvist astma i januar i år som nok ble utløst av sist svangerskap (09). 
Da jeg visste jeg var gravid sluttet jeg på Flutide (forebyggende daglig medisin) og har nå bare en mild der og da spray (Bricanyl) som skal brukes minimalt.. 

Jeg har merket den siste mnd at jeg er vesentlig tettere og "hiver" etter pusten veldig ofte.
Jeg tror dette er pga det trykkende været som har vært og pollen som fort kan være noe som tetter det litt ekstra til....

Om det oppleves at du ofte ikke får trekt pusten helt og hoster, gjerne med slim . Vil jeg anbefale deg til å ta en Spirometri eller en samtale med legen din .... 

Lykke til og håper at det ikke er tilfelle for deg... 

Det høres nok ut som at jeg må kontakte legen da ja...... Men hva er en spirometri?

Spirometri er en undersøkelse hvor du tar en puste test på lunge kapasitet (da mengde av og hastighet på luften du puster inn og ut). Gjerne da før og etter en dose med medisin. Tas hos fastlegen. 

Har vært hos legen i dag og de fant ikke noe unormalt med pusten min, selvsagt er jeg litt lettere i pusten i dag. Ble litt forskjell etter at jeg fikk medisin, men ikke så stor at det utgjorde noe. Men jeg fikk med meg medisin som jeg skal ta ved behov og så skal jeg til sjekk igjen neste fredag. Får håpe det blir litt bedre og ikke verre framover da.

Back
Topp