Svangerskapermisjon eller sykemelding?

Svangerskapspermisjon eller sykmelding?

• Svangerskapspermisjon

Votes: 0 0,0%
  • Sykemelding

Votes: 8 100,0%

• Antall som har svart
    8

Bkno0747592

Første møte med forumet
Jeg er tillkallingsvikar og jobber på 2 forskjellige steder.
De siste ukene har jeg opplevd jevnlig smerter ved bekkenet. Altså på rompa, baksiden av låret og helt nederst i ryggen, det kjennes nesten ut som en betennelse.
Smerten kan noen dager hver nesten helt borte, og andre dager kan jeg våkne med den og da varer den ut dagen.
Denne smerten oppstår alltid når jeg jobber som servitør, I tillegg øker den veldig utover jobbøkten.
Jobben består av mange tunge løft og rask gange uten pauser.
De kan bli så vonde at jeg ikke greier å gå eller å sitte på tross av inntak av smertestillende.
Sjefen har alt fortalt meg at de ikke har mulighet for å tilpasse jobben.
Han sier at jeg bør ta sykemelding og mener jeg ikke skal fikse svangerskapspermisjon pga nav bør være min økonomiske støtte..?
Men jeg er selv i tvil på om dette går under svangerskapspermisjon eller sykemelding? Ettersom det ikke er smerter som er der hele tiden, mest ved fysiske anstrengelser. Har noen noe tanker rundt dette? Eller kan dele noen erfaringer?

Den andre jobben min har tilpasset arbeidet, og ser tenker jeg å fortsette å jobbe så lenge jeg kan.

Det spørs hvor langt du er på vei ifølge jordmor her. Men ingen av delene er feil. Jeg var sykmeldt hele svangerskapet med eldste.

Svangerskapspermisjon er det vel ikke noe som heter, du mener sikkert svangerskapspenger? Det er iallefall det man får når arbeidsplassen ikke kan tilpasse.

Hvor langt er du på vei?

Og har du vært sykmeldt noe de siste 26 ukene?

Ellers så er det ikke noe problem å bruke sykmelding heller, men er vel mer rett å bruke svangerskapspenger hvis de ikke kan tilrettelegge.

Kan være greit å få ting på riktig statistikk også, for det er jo forskjell på svangerskap og annen sykdom, og siden sykemeldingsstatistikken er så stor, kan det være greit å skille ut de som er borte pga svangerskap og ikke. Så lenge de kvalifiserer til svangerskapspenger.
Tenker jeg da

Regner med du mener svangerskapspenger? Verdt å søke men tror du kansje ikke får det, jobben i seg selv er jo ikke farlig... ja du har vondt men ikke skadelig for fosteret hvis jeg forstår rett

Svangerskapspenger gies bare dersom arbeidsplass ikke kan tilpasse arbeidet og arbeidet kan være skadelig for barnet. Alle svangerskapsrelaterte plager utenom så gjelder sykemelding. Det er ikke noe man kan velge selv. Bekkenplager er sykemelding og ikke svangerskapspenger.

For at det skal være svangerskapspenger må det være "til skade for barnet" og ikke mulig å tilrettelegge for arbeidsgiver.

Om jordmor eller lege velger å skrive søknad, så har faktisk ikke nav lov til å overprøve dette (utfra lovverk, kan se om jeg finner det)

Men kun bekkenplager er ikke "god nok" grunn til svangerskapspenger. For bekkenplager alene gir ikke noen fare for babyen, selv om det er både ubehagelig og vondt for mor.

Jeg fikk innvilget svangerskapspenger med første pga bekkenløsning, men smertene fra bekkenløsningen utløste kraftige kynnere som ikke gav seg på mange timer... Jobben prøvde å tilrettelegge, jeg prøvde gradert sykemelding, men det hjalp ikke.

Back
Topp