Svangerskapdiabetes..

*MissMe*

Gift med forumet
Er det virkelig blitt sånn at alle gravide med KMI over 25 skal testes??
Er ikke sukker i urinen tegn nok??

Last edited:
Jeg leste det og trodde ikke mine egne øyne!! Trodde sukker i urinen var grunn for å teste, ikke at man er over 25 år og har høyere bMI enn 25..
Må sikkert igjennom det jeg også da, til tross for at man har født to normalt store barn tidligere?

Det står de anbefaler, ikke at alle må. Jeg ser an hvilke anbefalinger jordmor og lege kommer med om noen uker jeg - orker ikke å begynne å bekymre meg for å faste allerede nå :-P

Det har vel vist seg at det er en økende forekomst av svangerskapsdiabetes blandt gravide, og at det er mange som går med uoppdaget svangerskapsdiabetes nettopp fordi de gamle retningslinjene ikke fanget opp alt. Og for de med svangerskapsdiabetes er det jo viktig at det blir oppdaget, både med tanke på mors og barnets helse, så at et økende antall gravide må gjennomføre en glucosebelastningstest er vel vurdert til å ha god kost/nytteverdi i forhold til å fange opp de som ellers kunne forblitt uoppdaget og dermed gått glipp av verdifull oppfølging.

Det er absolutt ikke hysterisk, og en har ikke nødvendigvis sukker i urinen hvis man har sv.sk.diabetes (meg f eks). Det er slettes ikke bra å gå med ubehandlet diabetes, hverken for mor eller barn! Vi får heller være glad til at vi får sjekket det, og slipper å frykte å få kjempestore babyer som har mye større risiko for overvekt senere i livet [emoji4]

Vil heller ikke si det er hysterisk. Det er veldig mange som har uoppdaget svangerskapsdiabetes. Jeg har det for 3 gang nå, og hadde det vært opp til kun urinprøve ville jeg aldri oppdaget det noen av gangene. Aldri hatt sukker i urin.
Konsekvensen ved f.eks å ha uoppdaget svangerskapsdiabetes og gå maks over på tid ville jeg absolutt ikke risikert. Synes det er bra at reglene er endret. Kjipt med glukosebelastningen, så så verdt det med riktig oppfølging resten av svangerskapet om en skulle ha svangerskapsdiabetes..

Det som skjer om mor har svangerskapsdiabetes, og det ikke oppdages slik at mor enten regulerer blodsukkeret med kosthold eller insulin, er at fosterets blodsukker også blir forhøyet. Etter fødselen fortsetter babyen å produsere insulin nok til å hanskes med det høye blodsukkeret det er vant med å ha i mors liv (ut ifra mors kosthold osv), men klarer ikke selv å få i seg nok melk til å opprettholde det høye blodsukkeret. Risikoen er blodsukkerfall.

For at babyen skal få et stabilt blodsukker om dette skjer, vil det måtte mates med en bestemt mengde melk hver 3.time. Dette er de færreste nybakte mødre som har (tar noen dager før melkeproduksjonen er igang), så mest sannsynlig ender babyen opp på barneklinikk til blodsukkeret er blitt litt høyere/mer stabilt. Baby må også tas blodprøver av 1,5 time etter hvert eneste måltid, til målingene er stabile. Det innebærer et stikk i hælen, 8 ganger i døgnet, kanskje i flere dager....

Det er så ABSOLUTT verdt å ta en glukosebelastningstest for å sjekke dette, slik at man kan unngå at dette skjer.

Med de nye reglene er det vel sånn at omtrent 7 av 10 må testes ble jeg fortalt av jordmor. Og at etterhvert blir det nok alle. Selv er jeg førstegangs over 25 år, og må(bør) dermed testes. Det er helt ok for meg. Svangerskapsdiabetes kan uansett oppstå uavhengig av vekt, kosthold etc...Så jeg synes det er greit å blir testet, for å være helt sikker på at jeg ikke har det:)
Gruer meg litt til å ta testen da...hehe, siden jeg ikke er spesielt glad i blodprøver, og synes sukkerlaken høres ekkel ut:p

Med de nye reglene er det vel sånn at omtrent 7 av 10 må testes ble jeg fortalt av jordmor. Og at etterhvert blir det nok alle. Selv er jeg førstegangs over 25 år, og må(bør) dermed testes. Det er helt ok for meg. Svangerskapsdiabetes kan uansett oppstå uavhengig av vekt, kosthold etc...Så jeg synes det er greit å blir testet, for å være helt sikker på at jeg ikke har det:)
Gruer meg litt til å ta testen da...hehe, siden jeg ikke er spesielt glad i blodprøver, og synes sukkerlaken høres ekkel ut:p
Skjønner du gruer deg til sukkerlaken. Denne gangen var kvalmen fremdeles et problem når jeg måtte ta den. Og var ganske nervøs da jeg har tatt den endel ganger ved tidligere graviditeter. Men ble positivt overrasket - ikke så gale som tidligere graviditeter. De hadde visst fått nye leverandører eller noe etter jeg tok sist.

Jeg fikk sitronsåper oppi, en ganske god sprut faktisk. Den gule flasken med grønn kork vet du[emoji6] Ta med deg en sånn, og spør om du kan ta det oppi. Da blir det litt syrligere. Og rør godt rundt, slik at ikke pulveret legger seg i bunnen. Rør også underveis[emoji6] Det går stort sett greit. For meg var det verste å sitte å vente, og med vondt bekken blir det nok det denne gangen også[emoji85] Så må høre om de har et alternativ til stol [emoji23][emoji23][emoji23]

Skjønner du gruer deg til sukkerlaken. Denne gangen var kvalmen fremdeles et problem når jeg måtte ta den. Og var ganske nervøs da jeg har tatt den endel ganger ved tidligere graviditeter. Men ble positivt overrasket - ikke så gale som tidligere graviditeter. De hadde visst fått nye leverandører eller noe etter jeg tok sist.
Veldig kjekt du sier, for har hørt skrekkhistorier om den sukkerlaken.. er kvalm nok fra før av..

Sukkerlaken er litt ekkel ja, men smaken forsvinner fort etter at du har drukket det [emoji4] Kommer nok til å gå helt fint [emoji1] lykke til!

Jeg fikk sitronsåper oppi, en ganske god sprut faktisk. Den gule flasken med grønn kork vet du[emoji6] Ta med deg en sånn, og spør om du kan ta det oppi. Da blir det litt syrligere. Og rør godt rundt, slik at ikke pulveret legger seg i bunnen. Rør også underveis[emoji6] Det går stort sett greit. For meg var det verste å sitte å vente, og med vondt bekken blir det nok det denne gangen også[emoji85] Så må høre om de har et alternativ til stol [emoji23][emoji23][emoji23]

Takk for tips!:)

Sukkerlaken er litt ekkel ja, men smaken forsvinner fort etter at du har drukket det [emoji4] Kommer nok til å gå helt fint [emoji1] lykke til!
Takk:) Regner med at det vil gå helt greit altså, men høres bare så ekkelt ut.

Å ja, kanskje det ikke er så ille som jeg forestiller meg da. Heldigvis er jeg ikke kvalm lenger sånn til vanlig, men har lett for å blir kvalm når jeg ikke har spist på en stund. Og jeg må jo møte fastende:p

Et par timer med (ekstra) kvalme på grunn av sukkerlaken er verdt mors og babyens helse! Syns det er mange som hauser opp denne testen unødig. Ja, det er ekkelt. Men du overlever. Du vil ikke ha uoppdaget svangerskapsdiabetes. Har tatt testen både da jeg var dritkvalm (da fikk jeg ligge på et ledig rom på legekontoret de to timene jeg måtte vente) og da jeg ikke var fullt så kvalm. Like kjipt hver gang, men så mye mindre kjipt enn at babyens og min egen helse settes på spill. Dessuten har det kommet noen med lime og sitron i, som noen skriver over her-og det hjelper betraktelig. Jeg fikk også lov til å skylle munnen (men ikke svelge) med vann etter jeg hadde drukket.

Spør om du får ligge på et av undersøkelsesrommene. Det har jeg fått lov til hver gang, helt supert..

Jeg har tatt den testen selv om jordmor så jeg ikke trengte..
Men legen har ikke lest reglene nok..den skal jo taes mellom uke 24 og 28.
Og hun tok på på meg uke 15. Bortkastet nå...men men..gjort er gjort

Back
Topp