Svangerskapadiabetes - gode råd?

Emi81

Glad i forumet
Junibarna 2019
Hei!

Samboer fikk beskjed om at hun har svangerskapsdiabetes etter sukkerbelatningstesten. Hun fikk beskjed om å måle før måltid og 2 timer etter og passe på hvor mye sukker og karbohydrater hun får i seg. Hun fikk ingen info om hva hun kan spise, hun fikk heller ingen gode svar i forhold til mellommåltider. Nå går hun her å er sulten og i dårlig humør, fordi målingene viser for høyt blodsukker om hun spiser mellommåltid. Så hva kan hun gjøre? Jordmor sa hun kunne spise eple som mellommåltid, men da blir jo målingene høyere pga det eplet da.. hjelp? ❤️

Jeg har ikke diabetes, men leste litt om det for noen uker siden.
Mange bra oppskrifter på diabetesforbundet sin nettside!
Prøv å spis eple på slutten av et annet måltid. Det er forskjellig hvor mye insulinresistens man har.. Så det må kanskje litt prøving til før man treffer.
Anbefaler å google glykemisk index. Lykke til ❤️

Gode råd er å spise de groveste brødene, bruk fullkornspasta eller byggrynsris til middag, bruk rene kjøttvarer, mye grønnsaker, pålegg som leverpostei, gulost og kokt skinke, spis bær og ikke frukt. Du må gjøre en innsatts for å holde målingene nede når man har svangerskaps diabetes. Men det er absolutt mulig. Spis hver andre/tredje time. Ikke spis for store måltider, men spis deg passe mett. Drikk mye vann eller annen drikke som er uten sukker (hold deg unna juice, smoothies osv)

Sniker - Er mange med sv.dia som har god effekt av «lavkarbo». Altså å holde seg unna unødvendige karbohydrater og heller spise grønnsaker og proteiner og slikt. Frukt har sukker, så feks bedre å spise gulrøtter enn epler. Mellommåltid/snacks kan også være ett kokt egg noen cherrytomater og litt agurk. Hvis hun er sulten så fyll på med grønnsaker, brokkoli, gulrot, blomkål, rosenkål, og ikke mer ris/pasta/potet/saus/dressing osv. Salat kan hun spise nærmest ubegrenset av. Isbergsalat, stangselleri, agurk og slike ting er 90%+++ vann, men det og fyller opp.

Sniker. Hadde sv.dia og gikk fra kostholdsregulert til insulinkrevende sv.dia i løpet av svangerskapet. Jeg ringte legen med en gang og sa jeg hadde fått utslag på glukosebelastningstesten og fikk resept på måleutstyr over telefon. Så målte jeg etter hvert måltid for å finne ut hva kroppen kicket på og ikke.

I starten levde jeg ubegrenset på grønnsaker, egg og fisk med fine målinger, men så på stix at jeg gikk i ketose. Dette er ugunstig i en graviditet og i samtale med diabetessykepleier ble vi enige om at jeg supplerte med litt grovt brød og en potet til middag (ris og pasta funket IKKE), i tillegg til laveste dose insulin. Utover i svangerskapet vil du bli mer og mer insulinresistent slik at det kan være du må leve enda strengere med kost eller øke insulinmengden. Jeg økte litt mengden insulin, men var fremdeles flink til å spise bra og med fornuftige mengder karbohydrater.
Jeg spiste ikke sukker i hele perioden utenom en frukt her og der og sukkerfrie desserter når jeg ville kose meg. Det er nok av dette på markedet heldigvis.

Beste rådet i fra meg er uansett; mål ofte i starten for å finne ut hva kroppen din reagerer på. Noe som får målingene til å steile hos deg gir kanskje ikke samme resultat hos andre. I ettertid er jeg glad jeg fikk sv.dia da barnet mitt fikk de aller, aller beste vekstforhold grunnet mitt supre kosthold, noe jeg til vanlig ikke har i like stor grad. Lykke til! :)

Sniker. Så kjedelig! Jeg slapp unna med å regulere kosten, men måtte bruke masse tid på research på egenhånd. Kom fram til at en typisk lavkarbodiett som utgangspunkt, men med litt mer karbohydrater funket bra for meg. En typisk dag så sånn ut:

Frokost: to brødskiver (Funkygine sitt brød(funker for mange)) med to til tre skiver kokt skinke per brødskive og en haug med agurk + en kvart gul paprika.

Mellommåltid: en neve mandler og en skyr eller propud sjokoladepudding

Lunsj: kald kylling (grillet fra ferskvaredisken) og bønnemix/byggrynsmix. Eller tunfisksalat.

Middag: pasta bolognese (men strimlet kål i stedenfor pasta). Eller kjøttsuppe med grønnsaker. Spiste mye sodd m gulerot, uten potet. Taco m grove lefser (ga målinger i grenseland, men aldri over).

Kveld: stor tallerken med oliven, fetaost, små cherry tomater, mandler og gul paprika.

Hvis jeg ble veldig sulten mellom målingene, så spiste jeg meg mett på kald kylling eller mandler, da det ikke ga mye stigning.

Pepsi max ble det litt av. Ost med litt ketchup uten sukker og grillkrydder i vaffeljernet gir veldig gode snacks

Det finnes en gruppe på Facebook som jeg brukte mye, søk 'svangerskapsdiabetes'.

Back
Topp