Svangerskap og stress

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Har en veldig stressende jobb og etter jeg ble gravid føler jeg det har blitt enda verre.
Akkurat som alle andre følelser er blitt forsterket føler jeg at stresset også påvirker meg mer.
Gråter lett på jobb, og den gnagende dårlige samvittigheten går aldri bort.
Føler ikke jeg får gjort det jeg skal på jobben. Er så trøtt etter lunsj at timene her blir bare vas.
Også blir jeg liggende våken på kveldene og nettene og tenke over alt jeg burde ha gjort og dette fører jo til mindre søvn og at jeg er enda trøttere og mer ubrukelig på jobb :/ Dårlig spiral dette her.
Noen som et hvilken effekt dette kan ha på svangerskapet?

Uff, det kan ikke være lett å ha det sånn :(

Leste i en artikkel at det er forsket litt på at stress kan påvirke svangerskapet veldig negativt. Blant annet sto dette:

"Alvorlige former for stress overføres til barnet gjennom stresshormonet kortisol. Stress og angst påvirker sannsynligvis også den gravide kvinnens immunsystem, og det finnes studier der man spekulerer i om risikoen for at barnet skal rammes av astma og allergi øker"

"Psykisk sykdom i form av depresjon og stress kan også være en avgjørende faktor for hvilken uke man føder i. Blant barn som fødes for tidlig, men etter uke 32, finnes en overrepresentasjon av mødre som har vært alvorlig stresset under graviditeten"

Det er ikke forsket noe særlig på hvordan "hverdagsstress" påvirker spira. Og de vet heller ikke mye om når stress går fra å være "hverdagssstress" til å bli farlig.

Men jeg synes du skal forsøke å få tilrettelagt jobben sånn at du slipper stress, eventuelt få en sykemelding sånn at du foreksempel kan jobbe til kl. 12 også gå hjem fra jobb med god samvittighet når du begynner å bli trøtt og sliten.

Håper du finner noe som fungerer for deg. Lykke til :)

Back
Topp