Svangerskap og Sobril

Dararamm

Glad i forumet
Hei
Er det noen som er eller har vært gravid og tatt Sobril?

Har til vanlig Sobril jeg kan ta da jeg föler behove for det, men da jeg ble gravid sluttet jeg med alle medisiner (gik mye på smertelindrende også).

Har ikke mye snakket med legen min ang angst og depresjon pga at jeg föler altid at han har det travelt og dårlig tid og dette her er ikke noe jeg kan snakke so lett om. Må litt föle meg trygg og i ro til å åpne meg.[&o] Har bare spörgt han to ganger om jeg kunne ta Sobril og hann har svart nei men ikke spörgt noe videre.

Men har nyligen vært hos jordmor og da var det litt lettere å snakke og jeg kunne fortelle henne at jeg var veldig deprimert og engstelig nesten ikke funksjonell i hverdagen.
Grinet i bussen på vej til jobb, vanskelig å ta i mot kunder i butikken der jeg jobber da man er på gråten hele tiden, griner på vej hjem og griner mye hjemme. [:(] Er dessuten en hyssigpropp, sinna og i dårlig humör.
Stakkars guttene mine på 12 og 13 år må hele tiden tröste meg men merker at det går utöver de. De spör om de har gjort noe feil og liknende. Er alene mor og far til guttene bor ikke i Norge så det blir ikke noen avlasting tror jeg ville likevel bli verre av å være helt alene.[&o]

Jordmor sa at det er anbefalt å ikke ta medisiner under svangerskap men hensikt måtte bli tatt til de andre ungene mine og meg sjöl at det ikke kunne fortsette slikt.
Hun snakket med legen og noen flere og deretter fik jeg beskjed at jeg skulle ta Sobril eventuelt hver dag. Jeg tok en med engang even jeg var livredd jeg gjorde ondt mot spiren i magen. Fölte meg mye bettre fölte jeg var litt meg sjöl igjen.
To ganger til har jeg tatt halv Sobril i löpet av denne uke fra jeg snakket med Jordmor men er altid livredd jeg skader ungen.
Pröver å unngå å ta det, har det bare som siste utvej. Men föler at jeg har behove for det ofte nå, spesielt i juletida
Jordmor sa at det ikke ville skade ungen men likevel er jeg veldig redd fordi legen har vært imot det.

Ville bare pröve å se om noen her har erfaring med dette[8|]

Takk til deg som leser dette.
 
hei du[:)] jeg jobbet på apoteket før jeg blei gravid så måtte slutte pga jeg fikk problemer med sovn og bekkenløsning.

det med at du tar sobril synes jeg ikke noe om, men om legen din sier at du skal ta det så får du vell ta det, men spør om det finnes noe annet du kan gjør sånn at du ikke bruker sobril, bruker du 10mg? tror du at det vil hjelpe deg med å snakke om angt og depresjonene dine? som en vennine/venn du stoler på eller en familiemedlem..

trist å høre at du sliter med det så mye. ingen anbefaler å ta medisiner undder svanger skapet,men når mann må så må mann,
vist du apsulutt må ta sobril så vil jo legen følge deg opp, for husk det er oxo avhengiets er som rus. og de vil sikkert undersøke barne ditt oftere for å se om alt er bra[:)] lykke til med det vist det er noe så er det bare å spør[:D] hjelper med deg jeg kan[:D]
 
Hei, og takk for svar.

Ja det er 10 mg jeg bruker, men pröver å ta halv tablett. Gir ikke samme effekt men tar litt av angsten.

Har alltid hatt det som regel å ikke ta det mer en tre dager i rad pga avhengihet. Og aldri mer en en tablett i dögnet. Nå i svangerskapen har det gått noen dager i mellan jeg har tatt medisinen. Fordi jeg pröver så godt jeg kan å ikke ta det. [&o]

Jordmor skulle ordne op med noen samtale hjelp til meg, skal til henne igjen nå 29 des. Glad julen er snart över da jeg håper å bli litt bettre da ting roer seg. Blir altid dårlig til jul.[8|]

Merkte at jeg ble litt bettre med engang etter jeg ble anbefalt å ta Sobril, da tar jeg medisinene för det blir alt for ille.
Men måtte stikke fra kassa da jeg var på jobb i uka da jeg klarte ikke å holde tårene unna. Veldig flaut å sitte der med tårer i öyene og klarte nesten ikke snakke for rösten bryster da man spör kundene om pose eller kvittering. [:(]

Veldig rart for jeg var så glad i begynnelsen av svangerskapen, gledet meg så enormt men det nesten skjedde över natta at jeg ble så trist.[&o]

Men tusen takk for svaret.

Ha fin jul vidare og godt nytt år
 
Back
Topp