Svangerskap og røntgen.

LuckyMom

Venn av forumet
Jeg fikk nylig beskjed av fysioterapeuten min at hun fant skoliose i ryggen min og ønsket at jeg skulle ta røntgen av ryggen for å bekrefte/avkrefte dette. Hun var temmelig sikker men... Er ikke det skadelig å gjøre det nå når jeg er gravid, og attpåtil så tidlig i svangerskapet? :/
 
Da burde du vel egentlig heller ta MR hvis det haster?

Man skal vel ikke ta MR hvis man er gravid? Og hvertfall ikke i 1. trimester. Har hørt om noen som unntaksvis tar i 2. og 3. Men man skal vel aller helst holde seg unna.
 
Så da får jeg ikke konstatere det før etter fødselen... hmm, det er lang tid :) Men jeg har da gått slik i ryggen i noen få år allerede, så da kan det vel vente i 1 år til? Men det utvikler seg med tiden da, og uten en fastsatt diagnose er det ingen behandling å få. Kjedelig at hun skulle finne dette akkurat nå og ikke før :p
 
Så da får jeg ikke konstatere det før etter fødselen... hmm, det er lang tid :) Men jeg har da gått slik i ryggen i noen få år allerede, så da kan det vel vente i 1 år til? Men det utvikler seg med tiden da, og uten en fastsatt diagnose er det ingen behandling å få. Kjedelig at hun skulle finne dette akkurat nå og ikke før :p

Ja, veldig dumt hun ikke fant det tidligere. Særlig om du har hatt det et par år alt. Men om hun merker at det er noe galt osv, så kan du vel få noe forebyggende, eller hjelpende øvelser kanskje?
 
Absolutt ikke MR, spesielt ikke i 1. Trimester. Man tar som oftest ikke røntgen heller dessverre! Og iallfall ikke CT!
Rett og slett fordi man ikke vet om det kan gjøre skade..
 
Ok, kanskje det var snakk om MR i siste trimester? Mente jeg fikk høre at det var det eneste man kunne bruke i graviditet siden det er magneter. Må ha vært no annet da :)
 
Så da får jeg ikke konstatere det før etter fødselen... hmm, det er lang tid :) Men jeg har da gått slik i ryggen i noen få år allerede, så da kan det vel vente i 1 år til? Men det utvikler seg med tiden da, og uten en fastsatt diagnose er det ingen behandling å få. Kjedelig at hun skulle finne dette akkurat nå og ikke før :p

Det er svært skjeldent at skoliose utvikler seg etter at man er ferdig å vokse. Og vist det er alvorlig så oppdages det som oftes i tenårene. Du kan nok ikke ta røntgen eller noe sånt no, men du kunne jo prøvd en time hos kiropraktor? De er tros alt ryggspesialister. Eg e ganske sikker på at de kan gi deg et svar på om du har det eller ikke :)
 
Ok, men er ikke det vondt? :$
 
...du kunne jo prøvd en time hos kiropraktor? De er tros alt ryggspesialister. Eg e ganske sikker på at de kan gi deg et svar på om du har det eller ikke :)
Høres skummelt ut med kiropraktorer :p hehe, men ok.
 
Vondt å gå til kiropraktor? Noen synes vel kanskje det er ubehagelig, men det er ikke vondt. Jeg går til kiropraktor en gang i uken :)
Åja, har aldri vært hos en før og har liksom dannet et intrykk via det jeg har hørt om å smelle opp ledd som er låst osv.. hehe, har hørtes vondt ut etter det jeg har hørt. Men hvis det er tull så vil jeg gjerne prøve :)

Dette var rart skrevet ser jeg nå :p hehe
 
Jeg fikk nylig beskjed av fysioterapeuten min at hun fant skoliose i ryggen min og ønsket at jeg skulle ta røntgen av ryggen for å bekrefte/avkrefte dette. Hun var temmelig sikker men... Er ikke det skadelig å gjøre det nå når jeg er gravid, og attpåtil så tidlig i svangerskapet? :/

Jeg skulle egentlig ta røntgen av låret på onsdag, men pga graviditeten så ville de ikke ta bildet. Hadde det vært snakk om liv og død for meg så hadde de gjort det.
Så hvis det ikke er livstruende så hadde jeg venta til jeg var ferdig med svangerskapet :)
 
Jeg skulle egentlig ta røntgen av låret på onsdag, men pga graviditeten så ville de ikke ta bildet. Hadde det vært snakk om liv og død for meg så hadde de gjort det.
Så hvis det ikke er livstruende så hadde jeg venta til jeg var ferdig med svangerskapet :)
D gjør jeg det :) Det var jo ikke mitt ønske men fysioens.. hadde ikke hun funnet det ville ikke jg visst om noe nå uansett.
 
D gjør jeg det :) Det var jo ikke mitt ønske men fysioens.. hadde ikke hun funnet det ville ikke jg visst om noe nå uansett.

Håper du får en behandling som fungerer i mellomtiden nå som kula vokser greit de neste mnd ;)
 
Eg synes det var skummelt først også. Men eg har syyykt mye bedre utbytte av kiropraktor enn fysio. Og eg har skoliose ;)
Hvordan er det å ha skoliose gjennom et svangerskap egentlig? Er du fra stavanger? :p Dialekta di fikk meg nesten til å skrive sånn selv, haha. (Det er vanligvis sånn jeg skriver..)
 
Hvordan er det å ha skoliose gjennom et svangerskap egentlig? Er du fra stavanger? :p Dialekta di fikk meg nesten til å skrive sånn selv, haha. (Det er vanligvis sånn jeg skriver..)

Nei eg e fra Bergen :D og skriver litt sånn eg snakker og litt sånn eg har lært på skolen. Dysleksien gjøre det hele til en god suppe :wtf:
Eg merket ikke noe til det i forrige svangerskap. Men fikk bekkenløsning i uke 16. No har bekkenløsningen komt allerede (4+4) og har en del vondt i korsryggen. Så blir spennende å se hvordan det blir denne gangen :rolleyes:
 
Back
Topp