Svangerskap og overvekt

Sjakk Matt

Betatt av forumet
Er det flere enn meg som er overvektig før svanferskapet? Hva ser du på som særlig utfordrende i forhold til dette, og er du redd fo helsa di?

Selv hadde jeg akkurat gått ned 3kg før jeg fant ut at jeg var gravid. Siden graviditetstesten ble uventet positiv, er jeg ikke særlig motivert lengre og er fryktelig redd for helsa mi og ikke minst barnet? Tro om det rett og slett er farlig å være gravid? Hva med svangerskapsforgiftning og kanskje må føde barnet premiturt?

FrustrertFrøken skrev:
Huff, jeg har liksom ikke klart å innrømme det overfor meg selv, men JA! :(

Godt at jeg ikke var alene for å di det slik...

Efter første graviditeten min i desember 09, sluttet jeg og røyke, graviditeten endte i en MA, men jeg holdt meg fortsatt borte fra røyken. Dette resulterte i en kraftig vektøkning. Jeg ble gravid med Thomas juli10, og tenkte :stort større enn dette går det ikke an å bli, der tok jeg feil.
Jeg gikk opp nesten 30 kilo i svangerskapet!!
Etter fødselen gik jeg ned 15kilo på 2 uker, å tenkte dette går jo fint, men ettersom "vondtene"mine ikke har gitt seg etter fødselen, har det blitt dårlig med turgåing.
Å nå ble jeg gravid igjen bare 2 1/2 måned etter forrige fødsel......
Ja, jeg tenker masse på overvekten min, en har MYE lettere for å få høyt blodtrykk, noe som kan stresse barnet etc...
Jeg tror en tjener masse på å slappe av fysisk og psykisk, ha det bra med seg selv.
En kan ihvertfal ikke tenke på slanking nå, bare prøve å spise sundt, gå de turene en orker, kose seg med den voksende magen :-D

Jeg var veldig overvektik i forige svangerskap. På det meste i svnagerskapet veide jeg vel 110 kg.
jg fødte 5 uker for tidlig og fødselen endte i keisersnitt, men jeg har ikke noen tro på at det var pga overvekten. Jeg var i fin form under svangerskapet, hadde plager som andre, men ikke noe mer enn normalt vil jeg si.
Nå er jeg overvektig og ja jeg er litt bekymret, for jeg er mer overvektig nå enn hva jeg var i forrige svangerskap. Så tenker at jeg skal "slanke" meg litt mens jeg eventuelt går gravid nå. Skriver eventuelt fordi jeg som sagt i tidligere tråder er usikker på hva jeg skal gjøre enda.

Jeg har også for mye vekt. Ca 20 kilo, og har vel vært på slankekurer det meste av livet mitt.. :)

Så ja, veldig bekymret for vekten, uten at det ser ut som at jeg klarer å gjøre bedre valg denne gangen! Blir veldig frustrert av meg selv.

Men som nevnt i en tidligere tråd, jeg er sulten hele tiden, og spiser nok ikke sunt nok. Håper at når denne kvalme/uggen/sliten/trett perioden er over, at jeg klarer å snu trenden!

Jeg ligger også på rundt 40 kg i overvekt. Og er tyngere nå enn jeg var i starten av forrige svangerskap.

Forrige gang sluttet jeg å røyke i uke 5, spiste masse "dritt" (godis og fastfood), var innaktiv og fikk svangerskapsforgiftning.

Denne gangen er jeg 100% røykfri, holder meg totalt unna alt som heter sukker og stivelse , svømmer 2-3 ganger uka og trener yoga innimellom.

Så ja, jeg er redd for helsen min i forhold til overvekten, men føler at jeg virkelig har tatt tak i problemet i dette svangerskapet og gjør mitt beste for å forhindre samme komplikasjoner som jeg fikk i mitt forrige svangerskap.

Ja jeg er overvektig. Det var jeg sist og, men veier mer denne gangen. Forrige svangerskap hadde jeg svært lite plager, og klarte meg veldig fint, Jobbet helt til siste dag før permisjonen og var kun vekke fra jobb 2 dager hele svangerskapet. Fikk heller ikke noe spesielt med pes fra verken jordmødre eller leger. Men er som sagt en del større denne gangen, så vi får se hvordan det går. Håper jo virkelig at jeg slipper unna diabetes og forgiftning.

Jeg er også overvektig. Faktisk 40 kg for mye :-/ Jeg er klar over mitt eget problem og trenger derfor ingen som lekser meg opp heller... Jeg har til vanlig lavt blodtrykk, så bekymrer meg ikke stort for det. Jeg har testet flere ganger for diabetes, men er utenfor risiko. Nå vet jeg at sjangsen for svangerskapsdiabetes er økt, men jeg skal gjøre mitt beste for at dette skal gå fint. Ellers er hofter og knær i god stand :o) Jeg spiser variert og sunt til vanlig, og har tenkt til å fortsette med det. Jeg har et håp om å gi av mine overflødige kg til babyen og øke vekten minst mulig. 
Trening får jeg daglig i min jobb, så i aktivitet er jeg. Mitt største problem er dessverre brus... Der har jeg mye å hente! Jobber med saken...

Min største bekymring er nesten hvor jeg skal få tak i mammaklær. I Norge finnes det jo ikke butikk for mammaer i min str. :p

Jeg er også 40 kg. for mye og kjøper en del klær fra Zizzi. De klærne er jo såpass løse og ledige at de med fordel kan brukes under graviditeten også emoticon

*essun* skrev:
Jeg er også overvektig. Faktisk 40 kg for mye :-/ Jeg er klar over mitt eget problem og trenger derfor ingen som lekser meg opp heller... Jeg har til vanlig lavt blodtrykk, så bekymrer meg ikke stort for det. Jeg har testet flere ganger for diabetes, men er utenfor risiko. Nå vet jeg at sjangsen for svangerskapsdiabetes er økt, men jeg skal gjøre mitt beste for at dette skal gå fint. Ellers er hofter og knær i god stand :o) Jeg spiser variert og sunt til vanlig, og har tenkt til å fortsette med det. Jeg har et håp om å gi av mine overflødige kg til babyen og øke vekten minst mulig. 
Trening får jeg daglig i min jobb, så i aktivitet er jeg. Mitt største problem er dessverre brus... Der har jeg mye å hente! Jobber med saken...

Min største bekymring er nesten hvor jeg skal få tak i mammaklær. I Norge finnes det jo ikke butikk for mammaer i min str. :p

Jeg er vel ca 20 kg over normalvekt, veier noen kg mer nå enn da jeg ble gravid sist. Første svangerskap la jeg bare på meg 6 kg, mye pga kvalme. Håper jo jeg slipper kvalmen nå, men håper jeg ikke går opp mer enn sist. 

Jeg er også overvekig, har aldri klart å få av meg de ekstra kilone jeg fikk i det forrige svangerskapet. Har prøvd hardt, men er veldig vanskelig. Er alt for glad i søtsaker og ikke så sunn mat, bortsett fra nå i dette svangerskapet frister ikke godteri i heletatt egentlig. Jeg må også være litt forsiktig med det, ettersom jeg fikk svangerskapsdiabetes forrige gang.

Sötnosa skrev:

Jeg er også 40 kg. for mye og kjøper en del klær fra Zizzi. De klærne er jo såpass løse og ledige at de med fordel kan brukes under graviditeten også emoticon

*essun* skrev:

Ja, jeg bruker Zizzi til vanlig. Veldig fornøyd med de klærne, men kunne ha tenkt meg noen ordentlige mammabukser etter hvert. Har noen bukser som har blitt altfor store, så vurderer å sy dem om og sy på stoffdel som kan være over magen. Jeg får se hva jeg får til. Tusen takk for tipset! :) Kan helt klart bruke overdeler derfra. Jeg er størst over lårene og baken, så der det er mest problematisk :p 

*essun* skrev:

Sötnosa skrev:

*essun* skrev:

Ja, jeg bruker Zizzi til vanlig. Veldig fornøyd med de klærne, men kunne ha tenkt meg noen ordentlige mammabukser etter hvert. Har noen bukser som har blitt altfor store, så vurderer å sy dem om og sy på stoffdel som kan være over magen. Jeg får se hva jeg får til. Tusen takk for tipset! :) Kan helt klart bruke overdeler derfra. Jeg er størst over lårene og baken, så der det er mest problematisk :p 

Ja det er jeg jo egentlig enig med deg da :)

Kanskje vi kan bruke sånne Gravidbånd

Fant et gravidbånd til.

Sötnosa skrev:

*essun* skrev:

Sötnosa skrev:

*essun* skrev:

Ja det er jeg jo egentlig enig med deg da :)

Kanskje vi kan bruke sånne Gravidbånd

Fant et gravidbånd til.

Oi, det var kjempefine da! Det var ikke dumt, nei 

Mange jeg har lyst til å svare og stille spørsmål til, men jeg er syk og kommer heller tilbake til tråden når jeg er klar

Back
Topp