Svangerskap og fødsel som konisert

Leppo

Betatt av forumet
Noen som har erfaring med svangerskap og fødsel som konisert? Det er jo veldig vanlig, og man skal jo få god oppfølging på det hvis aktuelt. Men jeg er nysgjerrig på å høre! Hvilke beskjed fikk du i starten av svangerskapet, og hvordan var forløpet?
 
Jeg er førstegangsgravid og konisert. Var på TUL i uke 7 (pga gravid med ivf) og da nevnte min gyn at livmorhalsen var lang og lukket, hun var ikke bekymret for at det ville bli noe økt sjanse for tidligere fødsel osv :happy: Har ikke tenkt så mye over det i ettertid egentlig og det var ikke et tema på OUL heller. Nevnte det på første time hos jordmor når vi ordnet helsekort, og hun skrev det opp der.
Dette vil jo være individuelt ut i fra hvor mye av livmorhalsen som ble fjernet under koniseringen, så det kan jo kanskje være greit at den som er konisert selv vet på forhånd om det er mye/lite igjen av livmorhalsen sånn at man får varslet de som trenger å vite det :)
 
Hei! Jeg ble konisert to ganger ganske tett før jeg fikk første barnet for snart seks år siden. Det var derfor jeg ble gravid også, da de sa jeg ikke hadde så «mye» livmorshals igjen og hvis jeg måtte konisere tredje gangen kunne jeg risikere å måtte være liggende hele svangerskapet. Jeg ble gravid veldig fort og fikk ekstra oppfølging hele svangerskapet og de sa jeg måtte være forberedt på å kanskje føde tidligere. Men jeg fødte på termindato, og hadde en fin fødsel. Arrvevet i livmorshalsen gjorde det litt «stramt» slik at jeg ikke åpnet meg mer enn 2 cm på lang tid, så jeg fikk epidural, og da gikk det fra 2 til 10cm på 4 timer. Har hatt fine celleprøver siden :) Tenkte å høre på offentlige UL om jeg fortsatt bør bli fulgt opp i dette svangerskapet også.
 
Sniker

Jeg nevnte det hos jordmor og hun skrev det på helsekortet, men utover det fikk jeg ingen ekstra oppfølging. Med dagens måte å konisere på skal det heller ikke ha noe betydning fikk jeg beskjed om, da de fjerner så lite.
 
Noen som har erfaring med svangerskap og fødsel som konisert? Det er jo veldig vanlig, og man skal jo få god oppfølging på det hvis aktuelt. Men jeg er nysgjerrig på å høre! Hvilke beskjed fikk du i starten av svangerskapet, og hvordan var forløpet?
Det ble skrevet på helsekortet sist og denne gangen. Sist ba jeg om måling av livmorhalsen da jeg var på OUL og fikk innvendig UL i uke 24.Den var lang og lukket. Da jeg ble innlagt med preklampsi i uke 37 og skulle få modningstabletter så fikk jeg beskjed om at det var veldig umodent og det var et herk å sette inn ballongen og ha undersøkelser av livmorhalsen. De fant ut senere i løpet under fødselen da jeg hadde rier men null åpning at jeg hadde arrvev som forhindret det å åpne seg. Da det endelig åpnet seg så gikk det rett til 5-6 cm. Så om du har rier og ingen åpning ville jeg bedt om undersøke om du har arrvev som hindrer åpningen.
 
Jeg og har bare fått det skrevet på helsekortet, og tar eventuell egen oppfølging hvis det skulle bli aktuelt. Greit å høre at det er ganske lik praksis på det, da! :)

Men så veldig interessant å høre det med arrvev og åpning! :gen014 Det er jo noe som kan være riktig så nyttig informasjon å ha i bakhodet. :happy:
 
Jeg har blitt konisert 2 ganger. Det ble skrivet opp på helsekortet både denne gang og forrige svangerskap. Forrige svangerskap var jeg til kontroll for å følge med på om den var lang nok for jeg var så nervøs for fortidligfødte fødsel. Men gikk jeg 2 dager over termin. En grusom fødsel (kanskje arrvev da, ingen har fortalt meg om det). denne gang har de sjekket meg på Tul nå, og fått beskjed om at den skal sjekkes igjen på Oul.
metter den Oul vet jeg ikke hva som blir fulgt opp.
 
Dette med arrvev ble jeg faktisk godt informert om av min jordmor, så der var jeg litt forberedt. Husker jeg nevnte det i fødselen også, men fikk da beskjed om at vi var langt forbi det stadiet :)
 
Back
Topp