Jeg har hatt svangerskapsforgiftning i 2 av 3 svangerskap, men fikk det ikke så tidlig som deg.
Første svangerskap:
Startet med høyt blodtrykk i uke 31, og ble AKS 38+5 og hellp-syndrom på meg. Baby på grensen til dysmatur, men slapp nifi. Jeg fikk noen dager på intensiv, samt at jeg måtte gå på blodtrykksmedisiner i 2mnd etterpå.
I neste 2 svangerskapene gikk jeg på Albyl-E 75mg fra uke 12 til 38, ekstra UL i uke 24 for å sjekke blodgjennomstrømning i livmor, morkake og navlestreng å, samt CTG. Samt vekstkontroller i uke 28, 32 og 36.
Kontroll av blodtrykk og urin hver andre uke fra uke 24 og hver uke fra uke 32. Lav terskel for ekstra kontroll på føden ved symptomer eller bekymringer.
Svangerskap nr 2: Brått høyt blodtrykk og proteiner i urin 38+2 (hadde vært helt fint på kontroll 4 dager tidligere). Ble igangsatt 38+3 og fødte 38+5. Litt liten gutt, men ikke dysmatur og ellers sprek.
Svangerskap nr 3: Pga forhistorie og livssituasjon med flytting og ny og stressende jobb så sykemeldte fastlegen meg fra uke 20 (litt mot min vilje ). Alt fint fram til uke 38. Begynte da å få stigende blodtrykk, men ingen proteiner, men mye hodepine. Tegative toxprøver. Tett oppfølging med kontroll hver andre dag. Ekstra kontroll på sykehus 39+3 pga grensehøyt blodtrykk og hodepine, ble innlagt og igangsatt samme dag. Fødte frisk og normalstort barn 39+4.
Be om henvisning til sykehuset raskt for samtale rundt forrige fødsel og planlegging av oppfølging for dette svangerskapet. Det bør i utgangspunktet være skrevet i jorunalen din en anbefalt oppfølging for framtidige svangerskap etter sist gang, men er ikke alltid legene er så flinke til det. Men viktig å stå på kravene og kreve tett og god oppfølging. Gyn i mitt første svangerskap underspilte hele situasjonen og skrev i min epikrise "mild/moderat" svangerskapsforgiftning. Ingenting om HELP eller noe. Fikk først vite alvoret i situasjonen 3 år senere da jeg hadde en MA og snakket med gyn på sykehuset jeg hørte til da. Hun sa at det skal legges inn plan for fremtidige svangerskap i journalen når man har hatt slik forhistorie eller andre alvorlige ting i et svangerskapsforløp/fødselsforløp.
Håper du får den oppfølgingen du trenger og har krav på og at du etterhvert kan finne roen