Svangerskap med medisiner

Hudidudi

Blir kjent med forumet
jeg lurer rett og slett på om det er noen som har gått gravid med medisiner som kan være skadelig for fosteret?

Jeg går selv på medisiner mot angst og autoimmun hepatitt. Igår var jeg på min første kontroll hos legen, og vi ble enige om at jeg skal trappe ned på cipralex og prøve å slutte helt innen tredje trimester da barnet var mest utsatt for bivirkninger da.

Så går jeg på prednisolon for øyeblikket som jeg trapper ned på, men på sykehuset er det snakk om at jeg skal begynne på imurel som gjor meg veldig engstelig, da det er påvist fosterskader :-( jeg spurte om det var noen andre alternativer til medisiner, men dette var den som fungere «best» med graviditet.
Lurer på om noen andre har gått gravide med noen av disse medisinene uten at babyen har tatt skade av det??

Skal bli henvist til tidlig ul for å sjekke hvordan det går, og få ekstra oppfølging gjennom svangerskapet, men jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å slappe av når jeg vet jeg kan skade fosteret :-(
Er forøvrig kun 5+0 idag, så det kan bli lange uker frem mot ul!

Har ingen erfaring med sånne medisiner, men enig at det hørtes veldig stressende ut å skulle gå på noe man vet kan gi skader :/ litt snodig at det ikke skal finnes noe alternativ, men det bør de jo ha oversikt over på sykehuset. I alle fall bra at du får ul og god oppfølging om det nå blir sånn.

Går og fast på cipralex, ble tom for 2 uker siden og glemte å hente nye, så igår når jeg hadde fått nytt i hus, tok pillene og skulle til å svelge dem da jeg så at gravide ikke bør ta disse, spyttet dem ut i vasken... har ikke merket mer angst i disse to ukene uten, men det kan jo komme etterhvert. Vet man ikke skal kutte ned på cipralex slik, men det ble bare slik.

Har ingen erfaring med sånne medisiner, men enig at det hørtes veldig stressende ut å skulle gå på noe man vet kan gi skader :/ litt snodig at det ikke skal finnes noe alternativ, men det bør de jo ha oversikt over på sykehuset. I alle fall bra at du får ul og god oppfølging om det nå blir sånn.

Jeg går jo ikke å tenker på annet, høres så forferdelig ut at noe som er livsnødvendig for meg skal være skadelig for barnet :-(

Angående cipralex skal jeg gjøre alt For å klare meg uten (håper jeg), men de andre trenger jeg jo.. huff får bare krysse alt som krysses kan for at lille spiren ikke tar skade av det! Vet ikke hvordan jeg skal klare å ta stilling til å bære ut termin om det er blitt noen alvorlige skader.. :-(

Går og fast på cipralex, ble tom for 2 uker siden og glemte å hente nye, så igår når jeg hadde fått nytt i hus, tok pillene og skulle til å svelge dem da jeg så at gravide ikke bør ta disse, spyttet dem ut i vasken... har ikke merket mer angst i disse to ukene uten, men det kan jo komme etterhvert. Vet man ikke skal kutte ned på cipralex slik, men det ble bare slik.

Krysser fingrene for at du klarer deg uten <3
Så lenge du ikke har fått noen bivirkninger på å slutte på den måten så går det nok bra.
Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne slutte rett av om jeg ikke reagerte på å trappe ned halvparten slik jeg gjør nå :-)

Jeg går jo ikke å tenker på annet, høres så forferdelig ut at noe som er livsnødvendig for meg skal være skadelig for barnet :-(

Angående cipralex skal jeg gjøre alt For å klare meg uten (håper jeg), men de andre trenger jeg jo.. huff får bare krysse alt som krysses kan for at lille spiren ikke tar skade av det! Vet ikke hvordan jeg skal klare å ta stilling til å bære ut termin om det er blitt noen alvorlige skader.. :-(
Håper og krysser fingre med deg for et friskt og fullbårent barn til slutt <3

Jaja, da var jeg så heldig at den forb**** prednisolonen har gitt meg diabetes, så jeg web innlagt på sykehus med alt for høyt blodsukker og begynt på insulinbehabdling :’( føles virkelig ut som dette svangerskapet ikke er meningen med så masse «alvorlige» ting rundt som kan være skadelig.. :( rart hvor fort det kan snu!
Normalt sett hadde jeg gledet meg til tidlig ul, nå gruer jeg meg rett og slett for tanken på at barnet har tatt skade ;(

Krysser fingrene for at du klarer deg uten <3
Så lenge du ikke har fått noen bivirkninger på å slutte på den måten så går det nok bra.
Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne slutte rett av om jeg ikke reagerte på å trappe ned halvparten slik jeg gjør nå :)

cipralex er jo "snill", den er langtidsvirkende så man merker ikke noe hurtig av den, men langsiktig kan man jo merke mer på angsent, hvor mang mg hadde du? på slutten var jeg på 15 mg.

Jaja, da var jeg så heldig at den forb**** prednisolonen har gitt meg diabetes, så jeg web innlagt på sykehus med alt for høyt blodsukker og begynt på insulinbehabdling :’( føles virkelig ut som dette svangerskapet ikke er meningen med så masse «alvorlige» ting rundt som kan være skadelig.. :( rart hvor fort det kan snu!
Normalt sett hadde jeg gledet meg til tidlig ul, nå gruer jeg meg rett og slett for tanken på at barnet har tatt skade ;(
Uff, det var da voldsomt til uflaks :(

cipralex er jo "snill", den er langtidsvirkende så man merker ikke noe hurtig av den, men langsiktig kan man jo merke mer på angsent, hvor mang mg hadde du? på slutten var jeg på 15 mg.

Jeg gikk kun på 10, går for øyeblikket på 5.
Har ikke merket noe enda, utenom den naturlige engstelsen for alt rundt dette nå. Det hadde jeg nok kjent på om jeg hadde vært uten og tenker jeg. Målet er å være fri for den innen 3 trimester, ser ut som det kan gå om ting får roet seg :)

Jeg gikk kun på 10, går for øyeblikket på 5.
Har ikke merket noe enda, utenom den naturlige engstelsen for alt rundt dette nå. Det hadde jeg nok kjent på om jeg hadde vært uten og tenker jeg. Målet er å være fri for den innen 3 trimester, ser ut som det kan gå om ting får roet seg :)
ja denne følelsen vi har nå i starten har nok alle, kanskje vi har det litt forsterket, men dette kommer vi oss igjennom<3 vi bærer på mirakler<3. Det klarer du nok! heier på deg!

For noen tøffe uker.. ;( fått vite at jeg har fått diabetes type 1 permanent, så der va jo en utrolig kjedelig beskjed å få, og så sinnsykt mye jobb nå for å få blodsukkeret ned og stabilt!
Var på tidlig ul tirsdag forrige uke, og da kunne han kun se plommesekken men ikke noe foster. Så dette er ikke noen veldig enkle dager :/ skal heldigvis på ny ul på tirsdag, håper virkelig på å få se et bankende hjerte så jeg får noe positivt ut av disse ukene!!
Er forøvrig 8+2 idag, og føler meg ikke gravid i det hele tatt. Føler alt av symptomer er borte, og er så utrolig redd for at dette har endt i en ma ;(
Dagene går så utrolig sent frem mot tirsdag at jeg vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Ååh, hvordan gikk det? [emoji30][emoji173]️

Back
Topp