Såå flott å høre! :D
Jeg står nå hvert øyeblikk i kø for operasjon og vi ønsker oss veldig et barn til etter det <3
Har du lyst til å fortelle emg litt om selve operasjonen? Eller mest dagene etterpå, hadde du mye vondt pga såret? Forsvant prolaps smertene med en gang? Er du blitt mer stiv i ettertid siden leddet blir mindre fleksibelt? Og hvor lenge måtte du vente på operasjon etter vurderingen hos kirurgen?
Beklager alle spørsmålene men min eneste sykehuserfaring er ved 3 problemfrie fødsler så alt sant er veldig nytt for meg :)
Det er bare å spørre! skal prøve å svare så godt jeg klarer, begynner å bli en stund siden nå
Jeg hadde ikke noe særlig smerter i selve ryggen. Plagene mine var mest i høyre legg. Dette pga. prolapsen trykte på ischas-nerven som da igjen gav smerter i leggen.
Når prolapsen ble oppdaget, så de at den var gammel og inntørket uten noe som helst håp om at den kom til å gå seg til. 2 uker senere lå jeg på operasjonsbordet.
Selve operasjonen gikk fint fikk jeg fortalt. Vi ligger jo i narkose så vi merker ingenting av det selv. Jeg tror jeg ble trillet ned engang i 8-9 tiden, og våknet rundt halv 2 mener jeg å huske. Jeg ble fryktelig kvalm etter narkosen og trengte mye kvalmestillende. Kastet opp engang da de kom for sent. Jeg var også fryktelig trøtt, så resten av den dagen var ganske ødelagt for å si det sånn.
Jeg måtte ligge i sengen til morgenen etter, hadde dren i ryggen for å få ut blod + urinkateter selvfølgelig.
Morgenen etter måtte jeg opp med sånn preikestol. Gikk ganske bra. Gikk litt rundt den dagen og gikk på do selv. Tror ikke jeg tok så mye smertestillende, hadde ikke so mye smerter. Var svimmel i begynnelsen husker jeg.
Dagen etter det igjen, gikk jeg selv og reiste faktisk hjem. Var veldig stiv i ryggen husker jeg, klarte ikke bøye meg og sånt. Var vondt å sitte lenger enn noen sekunder, var bedre å gå. På vei hjem lå jeg i bilen med seteryggen helt bakover. Hjemme hadde sambo ordnet med sånn doforhøyer man kan låne med feks. sykehjem. Den var veldig grei.
De neste dagene gikk mest til å ligge flatt ut på magen i sengen å se på serier. Satt lite om gangen siden det var vondt, og man skulle ikke gjøre det så mye. Jeg tok veldig lite smertestillende, tipper under 10 paralgin forte. Var stiv ganske lenge så vidt jeg husker, og det tok lang tid før jeg klarte å bøye meg og sånn.
Smertene i leggen forsvant med operasjonen. Jeg er ikke mindre mobil i ryggen nå. Jeg var litt plaget med stivhet i ryggen før, det er det mye mindre av nå.
Oj, ble rene avhandlingen dette her. Jaja, håper det var til hjelp