Svangerskap depresjon

Klaramari

Glad i forumet
har 2 spørsmål egentlig, synes det er vanskelig og skummelt å snakke om.

1. Forteller/har fortalt i ettertid om depresjonen til nær familie og venner?
Kun min mann vet, har alltid hatt svak psyke, noe alle vet, og vill ikke dele dette for er redd hvordan syn de skal få av meg og min evne som mor.
Har åpent forhold til familien så vanskelig holde det skjult og late som alt er bra over tlf. vill ikke møte dem, orker ikke sette opp en maske i flere
Timer/døgn. De bor et stykke unna så blir alltid mange timer, oftest dager.

2. Er uke 31 og hatt min depresjon/angst vær dag i 8 dager, bare blir verre og verre, skal første time med psykolog i morgen. Føler jeg holder på å bli gal!
Dere som har opplevd dette, har det gått over til fødsel depresjon?
Jeg tror alt snur når jenta vår kommer, meste parten av fryktene er rundt å miste henne/noen skal ta henne fra meg. Eneste jeg vill er bare ha henne i armene mine
 
har 2 spørsmål egentlig, synes det er vanskelig og skummelt å snakke om.

1. Forteller/har fortalt i ettertid om depresjonen til nær familie og venner?
Kun min mann vet, har alltid hatt svak psyke, noe alle vet, og vill ikke dele dette for er redd hvordan syn de skal få av meg og min evne som mor.
Har åpent forhold til familien så vanskelig holde det skjult og late som alt er bra over tlf. vill ikke møte dem, orker ikke sette opp en maske i flere
Timer/døgn. De bor et stykke unna så blir alltid mange timer, oftest dager.

2. Er uke 31 og hatt min depresjon/angst vær dag i 8 dager, bare blir verre og verre, skal første time med psykolog i morgen. Føler jeg holder på å bli gal!
Dere som har opplevd dette, har det gått over til fødsel depresjon?
Jeg tror alt snur når jenta vår kommer, meste parten av fryktene er rundt å miste henne/noen skal ta henne fra meg. Eneste jeg vill er bare ha henne i armene mine


1. Fortalte ikke om det til noen andre enn samboer. Skulle i ettertid ha delt det med noen, det blir alltid lettere når en har noen å prate med. Gikk selv til psykolog, men følte ikke det hjalp siden min depresjon var styrt av hormoner under svangerskapet og søvnmangel. Greit med tilbudet uansett da.

2. Har fortsatt dårlige dager, men har ikke depresjonen lengre. I tillegg har jeg jenta mi, så ting er supert nå. Fikk ikke fødselsdepresjon. Tror ikke det er en sammenheng der!

Hvordan går det nå?
 
Har gått til psykisk helse i flere år på grunn av ptsd. Men under dette sv. Skapet så har jeg hatt ganske tunge depresjon tider. I forrige sv.skapet hadde jeg ikke depresjon. Men fikk fødsel depresjon på grunn av at amminga gikk til helvetet. Men med god oppfølging av psykisk helsehjelp så gikk det fort over.
Nå har jeg et sterkt team med jordmor, psykisk helsehjelp og lege i rundt meg. Det handler ikke alltid om at man ikke har evne til å være mamma bare fordi man er deprimert.

Man kan være ensom, det kan være hormoner som spiller et puss. Forventningene fra andre om at man skal være lykkelig og alt skal være bra. Men ha en god dialog med psykolog og jordmor, det vil hjelpe deg utrolig den tiden framover til fødsel og etter. Lykke til!❤
 
Back
Topp