Sv. diabetes og frykt for faren for dødfødsel nær termin

Det er et herk, både all målingen og det å måtte holde seg til så kjedelig mat. Som gravid er det jo ikke akkurat grovbrødskiver eller brokkoli man craver :hilarious:

Jeg skal føde på KK Bergen.
Har vært til vekstestimering i uke 36 og samtale med jordmor på grunn av noen høye fastende målinger i uke 37. Begge på poliklinikken.

Når jeg tok det opp at jeg også hadde forstått det sånn at alle med sv.diabetes ikke får gå over termin så fikk jeg beskjed om at å settes i gang ved termin var for de som gikk på insulin og siden jeg har kostholdsregulert sv.diabetes og var kommet såpass langt i svangerskapet med å passe blodsukkeret med kostholdet så var det ingen fare for å gå normal overtid. Jordmoren som jeg snakket med om sv.diabetes følte ikke det var nødvendig med tabletter heller siden de fleste målinger var fine og jeg var såpass langt på vei allerede men jeg forklarte at det var fordi jeg spise så utrolig kjedelig og lite, kan ikke spise meg mett for da er ikke blodsukkeret sunket nok etter to timer så da fikk jeg tablettene.
Som skrevet, det var fantastisk å kunne spise litt ordentlig igjen:happy:

Når du nå går på insulin, kan du spise helt normalt eller må du fortsatt holde deg innenfor rådene til diabetikere ? :wtf:

Jeg har time for vekstkontroll, samtale angående sv.diabetesen og samtale med fødelege på Torsdag neste uke. Er da i uke 39. De sa den/de undersøkelsene ville ta noen timer for de skal koble med opp på CTG og div. Kanskje jeg får beskjed om noe annet etter den undersøkelsen og på grunn av at jeg nå tar tabletter :confused005



Hehe, nei.. jeg kunne ikke spise grovt brød engang og ikke se på melk, frukt osv .. så jeg levde på skyr, egg, fisk og dampede grønnsaker :p Selv med metformin.. Tilslutt så begynte jordmor og lege å bli litt bekymret for vekten og da ble det insulin. Nå kan jeg spise meg mett og spise litt av det som er anbefalt for kvinner med svangerskapsdiabetes. Men det skal fortsatt veldig lite til før blodsukkeret skyter til værs, så jeg må følge godt med..
Glad det ikke er lenge igjen :angelic:

Ja, da skjønner jeg at dere ikke har pratet om igangsetting om du har så "mild" svangerskapsdiabetes (om man kan si det?). Men om du er engstelig bør du ta det opp på neste samtale. Det er ikke bra å skulle engste seg over slikt.

Ja det er jo en mulighet.

Jeg synes det er godt å skrive ned alle spørsmål/tanker/bekymringer når jeg skal dit. Føler vi har veldig liten tid så er viktig å være rett på :p:p
 
Hehe, nei.. jeg kunne ikke spise grovt brød engang og ikke se på melk, frukt osv .. så jeg levde på skyr, egg, fisk og dampede grønnsaker :p Selv med metformin.. Tilslutt så begynte jordmor og lege å bli litt bekymret for vekten og da ble det insulin. Nå kan jeg spise meg mett og spise litt av det som er anbefalt for kvinner med svangerskapsdiabetes. Men det skal fortsatt veldig lite til før blodsukkeret skyter til værs, så jeg må følge godt med..
Glad det ikke er lenge igjen :angelic:

Ja, da skjønner jeg at dere ikke har pratet om igangsetting om du har så "mild" svangerskapsdiabetes (om man kan si det?). Men om du er engstelig bør du ta det opp på neste samtale. Det er ikke bra å skulle engste seg over slikt.

Ja det er jo en mulighet.

Jeg synes det er godt å skrive ned alle spørsmål/tanker/bekymringer når jeg skal dit. Føler vi har veldig liten tid så er viktig å være rett på :p:p

Uff så slitsomt å ha så følsomt blodsukker da:eek: skjønner at det blir veldig annerledes da ja. Jeg har vært kjempe heldig i forhold så det er absolutt lov å si jeg har en veldig mild form for sv.diabetes. Jeg spiser lite og kjedelig men det er ikke alt blodsukkeret mitt reagerer på som jeg har blitt fortalt og lest at andre reagerer på.

Nå er det straks overstått så jeg skal virkelig ikke klage. Har styrt med det i litt over to måneder men det kan brått være fødsel på gang og da er det heldigvis over slik jeg har forstått det på jordmødrene jeg har snakket med. Det skal bli fantastisk! Spesielt i julen:santa

Ja jeg skal skrive ned og ta det med meg. Forloveden har fri den dagen og ønsket veldig å få være med siden det bare er to uker igjen til termin og alt kan skje (selv om jeg er ganske forberedt på at jeg kommer til å gå langt over:p) og siden vi skal snakke med fødelege så er det litt han tenker på og vil ha svar på også:)
 
Back
Topp