Svømming på skolen..

En tråd i 'Livet med barn fra 5 år og oppover' startet av Mrs. Lynch, 1 Mai 2016.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. bessie Elsker forumet

Her har dem ikke svømming før i 3-4 klasse dessverre.

2. Aninee Forumet er livet Januarlykke 2016

Vi hadde annen vær uke *2 timer da jeg var liten fra andre
    Klasse + en gang i mnd ×2 timer på kvelden arrangement fra skolen side. Det er jo 25 år siden så trodde det var normalt nå?

3. Shadow Juni12s aktive VIP ❤ Oktoberbaby 2016 ❤

Det forutsetter jo at foreldre kan kommunisere med hverandre og komme med slike ønsker, noe som ikke er faktum noen steder.
    Men ja skolen har faktisk en plan å følge og et pensum også i forhold til dette!
    Så de rudene med lite svømming kan umulig holde dette.

http://barneombudet.no/dine-rettigh...ing-og-vurdering/rett-til-svommeundervisning/

1462170271354.jpg

4. Tre troll Flørter med forumet

På skolen her er det ti skoletimer i tredje og ti i fjerde klasse. De som ikke har klart svømmeprøven etter timene i fjerde må da svømme med tredjeklasse frem til de klarer den. Andre skoler i samme by har basseng på skolen og svømmer jevnlig. Selv hadde vi to timer annenhver uke, men basseng på skolen og en annen tid...

5. Huldra88 Elsker forumet

5 ganger i løpet av 2.trinn.
    Synes det er latterlig, og er glad for at vi er flinke til å dra i svømmehallen selv.

6. Minimamma Forumet er livet ❤ Oktoberbaby 2016 ❤

I 3. og 4.klasse har de svømming 1-2 dager hver uke i tre måneder på vårparten:)

7. Daim Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP

16 åringen (går I 10 ende klasse) har hatt svømming 5 ganger på hele ungdomsskolen, og alle ganger i år.

8. MaiTjohei Forumet er livet MAI 2013

Det var rart. Vi bor også i Bergen, men her har de svømming på 3, 4 og 6 trinn. De starten i 3 med tilvenning, men på 4 trinn har de ganske mye!

Men jeg ønsker at jenta skulle svømme før skolen, så her har jeg lært henne selv. Synd det er så få skoler som har mulighet for å gi god nok svømmeopplæring.. Da jeg gikk på skole hadde vi svømming fast på timeplan i likhet med gym. Hadde svømming hver uke

9. *Nyperose* Guest

Her har de 10 ganger i løpet av 4. trinn.

Sent from my iPhone using BV Forum

10. Krösa Maja Forumet er livet

Du er litt naiv? Tror du ikke 1000 kroner er mye for en familie som ikke har råd til smør på brødskiven enn gang. En familie der det er fullstendig krise for barnet har mistet vantene sine på vinteren. Å leie en svømmehall koster mye for personer som ikke har noe. Derfor er det også lovpålagt at skolen skal ha svømmeundervisning, dessverre så er det for få timer og tomme basseng mange steder.

• Enig Enig x 1
  11. MrsNorWolf© Forelsket i forumet Desemberskatter 2016

Frøkna har hatt svømming siden 1. klasse. En gang i uka fra 1. Oktober - 30. April. Det er da bassenget i kommunen er åpent, det stenges for å spare penger.
    Nå i 4. klasse hadde de til å begynne med hver 14. dag, men nå på slutten før di stengte bassenget, hadde de en gang i uka.

12. Sofie. Forumet er livet

Han er ikke begynt på skolen enda, så er ikke sikker på hvordan opplegget for svømming er der.
    Men jeg vet at skoleklasser er 1 dag i uken på svømmelandet og har svømmetimer. Kanskje flere dager. Iallefall er formiddagene forbeholdt svømmelæring og fysiotimer.
    Men vi er jevnlig på badeland og svømmer, så er vel ikke lenge nå før han tør å svømme uten badering.

Jeg lærte å svømme i en fjellbekk da jeg var 7 år ;) Helt gratis. Så mange bruker sommeren til å lære barna å svømme.

13. Lykkeliten Nr 3 Elsker forumet Aprillykke 2016

1 dag i uka i halve 2 klasse. Og 1 dag i uka i 4 klasse.

14. >Spyro< Jeg er bare meg jeg

Annenhver uke 2 timer hele skoleåret i 4.klasse. Tror ikke de har mer enn det

15. frkreal Forelsket i forumet

Jeg synes svømmeundervisningen i Norge er helt latterlig i enkelte kommuner. Jeg kan ikke forstå hvorfor svømming ikke kan være en del av fysisk aktivitet i skolen. De snakker om en time hver dag. Når jeg gikk på skolen hadde vi en time svømming hver uke fra 2. til 9. klasse. Dvs det var kun i 1. og 10. klasse vi ikke hadde svømming.

Svømming er en livsviktig egenskap. Bygg flere svømmehaller. Beste mosjon som finnes uansett vektklasse.

16. Orly Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP Februarlykke 2016

10 ganger første halvår i 3.klasse og 10 ganger i andre halvår. :)

17. Mrs. Lynch Heldig mamma! Juli13-jentene

Vi har også svømming med barnehagen. 4 barn og 2 voksne én gang i uka. Men det blir jo ikke så mange ganger pr. barn. Kun eldste aldersgruppen.

Utfordringen for mange barnehager er jo at de ikke har nok bemanning til at det kan gjennomføres.

18. sapphire Elsker forumet

Her har de to skoletimer hver andre uke. Hun går i førsteklasse :)

19. Knerthen Forumet er livet VIP * Fra frø til Juliblomst 2015 *

Hvor mange timer de får vet jeg ikke, men de har ikke svømming før i 4 klasse (går i 3 klasse nå).

20. Lutzern Februar 14 - miss trøtt Februar 2014 - Skjult forum VIP

De har hatt svømming 3 av 4 fredager i hele tredjeklasse.

Tror de har svømming igjen i femte klasse.

Ei venninne sa at på deres skole hadde fjerdeklasse kun 9 timer og så var det svømmetest (200 m + flyt = svømmedykking). De ble oppfordret til å bruke svømmehallen på fritida for å øve fordi 9 timer var alt for lite.
    Sønnen min har gått på svømmekurs i flere år og ingen på hans parti har tatt den svømmetesten ennå.

Del denne siden