Svært lite melk eller ingenting

stinemor89

Betatt av forumet
Augustmødrene 2014
Hei. Har en jente som er snart 2 dager gammel. Jeg ammer og ammer men det kommer ikke noe som helst melk. Har prøvd å håndmelke og det er snakk om 2-3 dråper på hvert bryst også får jeg ikke ut mer. Føler jeg ikke klarer å produsere melk i hele tatt. Med førstemann kom melken etter 2 døgn men klarte ikke å fullamme da jeg ikke hadde nok melk. Nå er jeg redd for at jeg ikke har melk i det hele tatt. Hva gjør jeg ? Hjelper ikke å pumpe heller. Babyen virker veldig slapp allerede og magen romler konstant og hun lager smattelyder hele tiden
 
Lån pumpe på sykehus? Ellers ettersom jeg har forstått kan det ta litt tid før ting kommer ordentlig igang :) ring helse søster? Eller lege? Føden burde kunne hjelpe deg uten problem:)
 
Hei!

Nå er jo dette noen dager siden så jeg håper dette har ordnet seg og at melken kom? Jeg kan si at det er helt vanlig å ikke kunne få ut så mange dråpene på dag 2 etter fødselen, hos de fleste kommer melkeproduksjonen igang den 3. eller 4. dagen etter fødselen.

Grunnen til at det er så lite melk de første dagene er at barnet trenger tid på å trene seg på å puste mens det dier. Det har trent masse på å sutte og å svelge fostervann inni magen men det å puste samtidig får de først prøvd etter at de har kommet ut- hadde vi hatt mye melk i brystene allerede like etter fødselen så hadde det vært vanskelig for barnet -og det kunne blitt ganske farlig for barnet kunne lett svelget vrangt. Nå er vi laget sånn at den første melken er veldig veldig næringsrik og veldig seig og kommer i veldig små mengder- så den er helt perfekt for helt ferske små babyer som trenger å øve seg på å puste og die samtidig de første dagene uten at de risikerer å sette melken i halsen.

Håper det har gått fint med dere.

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Melken kom etter ca 4-5 dager. Men er usikker på om jeg klarer å fullamme. På 5 dager hadde hun bare gått opp 125 gram, noe helsesøster mente var fin vektoppgang. Fra 3515 gram til 3640. Jeg føler det er så lite på 5 dager. Nå er hun ca 2 uker gammel. Hvor mye mat skal hun ha per dag? Om kveldene vil hun ha puppen hele tiden men hun blir aldri fornøyd med det hun får og begynner å grine. Har prøvd å gi litt erstatning men hun brekker seg av flaske (uansett type smokk), ikke vil hun ha te skje, kopp eller sprøyte når jeg har prøvd å gi mme. Ikke tar hun smokk heller for hun bare brekker seg.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Hei!

Så bra at melken kom :)

125 gram på 5 dager er kjempefint slik helsesøster sa!! Barnet skal ha så mye mat som det vil ha, de regulerer det veldig fint selv så lenge de er sunne og friske. Les ammehjelpens artikkel om kveldsuro, det er nemlig helt normalt at de vil spise hele tiden på kvelden- det de gjør er at de fyller opp magen med fet og god melk slik at de kan sove et lenger strekk om natten. Her er artikkelen: http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

De første 4-6 ukene kan du følge med på antall bæsjebleier for å vite om hun får nok mat. Avføring 2 ganger i døgnet er tegn på godt melkeinntak. Etter de første ukene kan de bæsje sjeldnere uten at det er grunn til bekymring.

For meg høres det ut som du har godt med melk og at babyen din har det fint. Håper du klarer å slappe av med dette og kose deg med ammingen videre. Det er ingen grunn til å forsøke å gi henne mme på kveldene, så lenge du kan unngå å gi henne det så er det det beste for kroppen hennes :)


Masse lykke til!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp