Sushi

Nordlandsjentan

Elsker forumet
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Februarbarna 2023
Tør dere å spise sushi?
Leser jo at det skal være trygt men... over nervøs:happy6
 
Jepp
 
Tør dere å spise sushi?
Leser jo at det skal være trygt men... over nervøs:happy6

Sniker fra mars og svarer litt tøysete:
Tør du å spise banan? Leser jo at det skal bære trygt, men...
Tør du å spise brødskive? Leser jo at det skal være trygt...
Tør du å spise kjøttdeig? Leser jo at det skal være trygt...

Svaret er JA! Hvis det er noe myndighetene er i tvil om er trygt så anbefales gravide å holde seg unna. Det er ekstremt lav sannsynlighet for at man blir dårlig av å spise spekemat, brie og andre muggoster også, men ettersom det er en BITTEBITTELITEN risiko så anbefales man å holde seg unna. Så når de offentlige rådene er at sushi er trygt så kan man stole på det. :)
 
Har ikke spist det ennå etter at jeg oppdaget at jeg var gravid, men har ikke noen problemer med det, nei. :)
 
Har spist sushi ja!

Må jo unngå endel forskjellig fisk da, dessverre for meg som er både veldig glad i kveite og tunfisk.

Nei-mat:
Enkelte typer fisk
  • Blåkveite over 3 kg
  • Gjedde
  • Abbor over 25 cm
  • Ørret over 1 kg
  • Røye over 1 kg
  • Hai
  • Sverdfisk
  • Skater
  • Fersk tunfisk
  • Selkjøtt
Skalldyr
  • Brunmat i krabbe
  • Fordøyelseskjertelen i kamskjell
  • Nyren i o-skjell
 
Last edited:
Jeg liker kun sushi om det er frityrstekt:hilarious: Fritert laks eller kylling! Nomnom:joyful:
 
Sniker fra mars og svarer litt tøysete:
Tør du å spise banan? Leser jo at det skal bære trygt, men...
Tør du å spise brødskive? Leser jo at det skal være trygt...
Tør du å spise kjøttdeig? Leser jo at det skal være trygt...

Svaret er JA! Hvis det er noe myndighetene er i tvil om er trygt så anbefales gravide å holde seg unna. Det er ekstremt lav sannsynlighet for at man blir dårlig av å spise spekemat, brie og andre muggoster også, men ettersom det er en BITTEBITTELITEN risiko så anbefales man å holde seg unna. Så når de offentlige rådene er at sushi er trygt så kan man stole på det. :)
Veldig enige i grunn. Tenker også at sjølv om enkelte fisk skal ein holde seg unna så for min del som spiser sushi ein gong i halvåret når eg er i Bergen så hadde eg nok berre spist nett ka eg ville :facepalm::D er jo meir at det er så høge verdier i dei, men det betyr ikkje at det er krise om du spiser bittelitt ein gang i graviditeten. Me har lov å tenka litt sjøl og! Eg f.eks blir heilt sjokka øve å høra om gravide som nesten ikkje tørr spisa mat, men huset er overfylt av kjemikalier; vaskemidler som kan drepe ein hest puster dei inn veke etter veke uten å nøle, duftlys og andre syntetiske godlukter sniffes inn og spres i heile kroppen som gift, parfyme blir brukt i samme grad, såper, kremer, solkremer etc, alt fylt med farlige kreftframkallande og allergiframkallande kjemikalier som går direkte til barnet! Men neida, det e jo ikkje farlig o_O men å spisa ei skive spekeskinke er "hjelp, har eg skada babyen nå?"......
Og då har eg ikkje ein gong begynt på kor masse giftstoffer det finnes i enkelte matvarer.. som druer... takka seg til økologisk rein mat, naturlige hudpleieprodukter og ein heim som blir vaska 100% kjemikaliefritt! :)
 
Forstår folk tenker seg om men stoler på myndighetene på matråd kjenner jeg
 
Back
Topp