Hvordan var det igjen med sushi? Er det lov? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Ja, bare ikke tunfisk synes jeg at jeg leste.Hvordan var det igjen med sushi? Er det lov?![]()
Kopiert fra Helsenorge:
Fisk og sjømat du bør unngå på grunn av fremmedstoffer/miljøgifter:
- Du kan spise sushi når du er gravid, så sant den er laget av fersk fisk, men unngå fiskeslagene på listen under.
- Selkjøtt
- Blåkveite over tre kilo
- Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo
- Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt
- Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel rognleverpostei
- Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.
Jeg har spist flere ganger allerede, så håper det er lov! Jeg kjører bare de bitene med laks, crab sticks og frityrstekt scampi, og styrer da unna kokt scampi, rogn, tunfisk mm![]()

Kan ha kokt scampi vel?![]()
Leste en plass at den måtte være frityrstekt, ikke kokt. Tipper det har med hvilken temperatur den er behandlet med![]()
Hmm, det har jeg litt vanskelig for å tro på. Scampi skal være trygt.. Husker du kilde?![]()
https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/helse/trygg-sjomat-for-deg-som-er-gravid/
Dette er sjømaten Helsenorge og Matportalen anbefaler du unngår mens du er gravid:
Vær ellers oppmerksom på:
- Eksotisk fisk som: hai, sverdfisk, skater, smørfisk, blåkveite, hamachi og fersk tunfisk.
- Kokt scampi (bakterier).
- Rakfisk (bakterier).
- Selkjøtt (fremmedstoffer).
- Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, villfanget ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo (fremmedstoffer). Kveite over 1 kilo bør du også holde deg unna.
- Fiskelever og produkter med fiskelever, for eksempel rognleverpostei (fremmedstoffer). Det samme gjelder svolværpostei og lofotpostei.
- Brunmat i krabbe, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).
- Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
- Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå råvarene på listen over.
- Sushibiter med laks, kokt kongekrabbe, frityrstekt scampi, frityrstekt krabbe og kamskjell er et trygt utvalg.

Nei der sier du noe! Kildekritikk er viktig![]()
Ja, men skal sies at jeg ble usikker nåSamtidig finner jeg ikke kokt scampi som fy mat på noen annen side enn den ene du fant
![]()
Nei, og det er jo et tegn på at det ikke stemmer helt vil jo jeg siJo mer vi kan spise jo enklere!

)Kokt scampi har sikkert stått på listen før og så har Lerøy glemt å oppdatere nettsidene sine
Kokt scampi har sikkert stått på listen før og så har Lerøy glemt å oppdatere nettsidene sine![]()
Helt enig, ser man på statistikken så har det feks vært listeria i sjokolademelk og salat oftere enn ost og spekemat (i Norge).Yes! Dette er ulikt fra sist jeg var gravid. Da var sushi: no, no! synd det ikke har skjedd noe med myke oster og spekemat! Hahaha