Sushi- ikke frosset fisk..

MrsQuattro

Glad i forumet
Hallo! Nå har jeg så lyst på sushi, så kjøpte på butikken idag.

Legen min anbefalte å ikke spise det, men det står jo at det er trygt på matportalen.
Der står det også at fisken bør være frosset til -20 før en spiser den rå..
MEN: den norske salma laksen er helt rå, og skal ikke trenge å fryses da den ikke har parasitter på seg.
Damen på rema mente at sushi fra fiske centralen var salma laks. Er det ikke salma laks så bør vel produsenten ha frosset fisken først.

Så altså, kan vi spise sushi som ikke har vært frossen?? Det står jo at sushi er trygt for oss å spise, så da regner jegjo med at det gjelder all sushi i Norge ??

salmalaksen skal man trygt kunne spise.
Selv er jeg i utgangspunktet usikekr på sushi, iom at man aldri vet hvordan fisken har vært behandlet og hvor lenge det er siden den er laget sv.
Hadde nok slengt den i fryseren til i morgen, men da blir det jo ikke like god smak[>:]

De fleste jeg kjenner har spist sushi i svangerskapet. JM sa til meg at det var trygt, bare holde seg unna de mest eksotiske fiskene. Personlig er jeg sushi pyse og foretrekker tempura biter. :)

Tenkte på å slenge den i frysen, men står på esken at da blir ikke kvaliteten like god, og da er jo poenget borte.
Spiste sushi tidlig i sv.skapet, gikk fint det. Er samme merket nå. Har kjøpt brett med tempura biter også.

Så det blir nok sushi imorgen:)

jordmora mi sa til meg i går at eg trygt kunne spise sushi,så lenge den var fersk:)

Jeg hadde ikke tatt sjansen, hadde gjort det vist jeg har lagd sushien selv og hatt kontroll på fisken (slaktedato) og sånt!

Husk sushifisk bør være fryst i minst 48 timer før den skal benyttes og når en er gravid bør en tenke sånn angående salma også. Salma er jo samme fisken, bare pakket helt fersk- det er nok bakterier der også!

Her går det i vegetar, kokt og tempura sushi/maki for tiden, det funker kjempebra enn så lenge [:)][:)] Jeg elsker nemlig sushi, kunne sikkert levd på bare det[8D]

Jeg plukket av fisken og putta den i fryseren, så får den ligge der å desinfisere seg til imorgen:)

Jeg har en regel...er jeg usikker så spiser jeg d ikke..ingen mat er så god at jeg har mer lyst på den enn at livet til babyen min skal være i god behold.[;)]

Og nei,ikke all sushi er trygg,d står at man bø holde seg unna de råeste fisken,som eks ubehandlet laks og ikke minst tunisk som er rå,noe d er mye av i sushi.[;)]

Back
Topp