Surrogati

Jeg synes det er helt i orden, så lenge det ikke blir brukt som "butikk" og utnyttelse av de kvinnene som er surrogatmødre. Mange ønsker å gjøre dette for andre, og da synes jeg det er helt i orden.

Synes det er helt greit jeg!;)

Og skjønner at enkelte velger det... det blir jo dems egen baby.. sånn i forhold til adopsjon..

og flere hadde valgt det om det var lovlig i Norge.. det er jeg sikker på..

Jeg er enig med dere, men det utnytting av fattige og at det blir butikk ut av det er jo to av de argumentene som blir mest brukt mot surrogati.

Det skal jo sies at de stedene hvor de er seriøse så krever de at kvinnene ikke kommer fra et fattig hjem, at familien klarer å forsørge seg til vanlig, mannen må også godkjenne prosessen. 

Jeg kan forstå de som velger å bruke surrogatmødre, i forhold til at barna da blir deres, med deres gener, jeg ville nok gått den veien hvis ikke vi kunne få barn selv også, men jeg vet ikke. 

Det jeg ikke synes er/var greit er hun damen som brukte surrogatmor i India, uten sine egne egg og med en sæddonor, og fikk tvillinger. Det var en stor sak, siden hun ikke var den biologiske moren til barna, og fordi hun løy og sa det var hennes egg som var brukt. 

jeg synes det skulle vært lov i Norge å bruke surrugatmor, men da må også det en lov til som beskytter alle parter på best mulig måte.

Når en ung gutt/mann får feks. kreft får han automatisk lov til å lagre sæd for senere bruk, slik at han kan bli pappa. Men om en ung kvinne får kreft får ikke hun mulighet til å lagre egg. Dette burde vært likt for menn og kvinner! Hvorfor skal menn har større rett på å få et "eget" barn enn en kvinne?

Det er vel ikke alle krefttyper som ødelegger livmoren, slik at hun ikke  kan sette tilbake egg når det skulle bli aktuelt? Men kreftbehandling kan jo gjøre en steril etter strålebehandling/cellegift... 

Så lenge det foregår under kontrollerte forhold og ingen blir utnyttet synes jeg det er en flott ting. At noen velger å låne bort kroppen sin på den måten er jo intet annet enn beundringsverdig!

Om ikke min søster, mine svigerinner eller min beste venninne kan få egne barn, så ville jeg ha ønsket å kunne tilby dem å bære deres barn frem.

Kjenner også en mann som har benyttet seg av donoregg og surrogati for å få sitt barn, og ser ingenting galt i det. Så fremt det skjer i ordnede former.

Men nå skal det sies at dersom det åpnes for surrogati i Norge så kommer det nok mest sannsynlig til å være i veldig ordnede former.

Imogene skrev:
Så lenge det foregår under kontrollerte forhold og ingen blir utnyttet synes jeg det er en flott ting. At noen velger å låne bort kroppen sin på den måten er jo intet annet enn beundringsverdig!

Jeg synes surrogati er helt feil. Jeg mener at kvinnen som bærer frem barnet er barnets mor uansett biologisk opphav. Ved sæd donasjon mener vi at mannen som "stiller opp som pappa" når barnet er født er barnets far. Det er ikke krevd bidrag eller samværsrett av foreldren som donerer men i kvinners tilfelle så er det omvendt.

Jeg synes at det beste hadde vært om det var likt for alle. Den som bærer frem barnet og skriver under på farspapirene er mor og far. Alle andre "medhjelpere" som f.eks den donor egget kommer fra (for det er sånn jeg ser det) eller donor sæden har ikke noen rettigheter i mine øyne.

Jeg synes at det å shoppe etter mammaer er forkastelig!!! Velge mødre ut fra utseende og egenskaper (mest utseende så vidt jeg har hørt). Håper inderlig barnet får disse egenskapene da, slik at de ikke blir dårlig likt av sine foreldre. Fy så skammelig og ekkelt jeg synes det er!

Back
Topp