sure ansatte i butikker!

Det koster så lite med et takk og hei og farvel. Og et smil!.

Og det gjelder jo begge veier!

Og jeg er en sånn som faktisk står og bretter tøy etter meg (og andre) når jeg er i feks en klesbutikk.  Har jeg rotet det til, så rydder jeg selvsagt opp igjen, og står jeg og ser på noe som i utgangspunktet lå i en salig blanding av virrvarr, så bretter jeg det pent sammen.  (Gjør jo også at det er lettere for meg selv å se hva jeg har sett på og ikke...).

Og får jo stadig spørsmål om jeg jobber her og "kan du hjelpe meg?" :P

Husker jeg var på Cubus nå i sommer når de hadde sånn ekstremsalg til omtrent gratispriser, og jeg stod og såg på noen bukser til 30,- for å se om det var noe der som var brukbart. Og jeg brettet jo selvsagt sammen buksene jeg hadde sett på, selvom de ikke var slik i utgangspunktet. Ved siden av meg står det ei godt voksen dame og roter i klærne,  og spør så i halvfrekk tone om de hadde den og den buksa i den størrelsen. "Uhm, øh, æh, det veit jeg ikke, jobber ikke her ser du...." "Åh, men jeg trodde? Du var jo så flink å ryddet!" "Vel, jeg er godt oppdratt og rydder etter meg!" plumper det ut av meg før jeg får tenkt meg om.... Uttrykket på dama var et tusenkronersbilde for å si det slik :P

Veldig enig.
Og butikkansatte må faktisk bare innfinne seg med ordspillet "kunden har alltid rett" - selv om det på langt nær ikke stemmer.
Jeg jobbet i butikk i flere år selv før jeg begynte på høgskolen, så jeg vet litt om kundebehandling. Faktisk ble vi sendt på smilekurs av sjefen på Meny-butikken jeg jobbet ved. Den butikken har fylkets beste rykte og har blitt årets butikk flere ganger. Jeg er glad jeg fikk opplæring der!

De ansatte i butikk får lønna si fordi kunder handler - så de får pokker meg klistre på seg smilet og vise engasjement. Vedvarende dårlig attitude og ræva kundeservice burde være oppsigelsesgrunn.

godt å lese at det ikke bare er jeg som har slike tanker :)

btw så er jeg høfelig mot de som jobber i butikk.. Men når jeg får slike sure miner i ansiktet har jeg mest lyst å si noe... :)

Har en kollega som er slik, men sålenge ikke sjefen får klager fra kundene om oppførselen til denne kassereren, er det lite å gjøre. Desverre.

Jeg har sitti sjuk, lei meg og hatt flere dårlige dager, hvor smilet og høffeligheten har vært på plass. Selv om jeg egentlig bare vil hjem i senga og grave meg ned.

Heldigvis har vi supre kunder, som ser litt på oss når vi trenger litt ekstra ros. Og da blir formen fort litt bedre :)

Hater slikt jeg og, har jobbet masse i butikk selv og aldri møtt kundene med annet enn smil og ett muntert "hei":) Er ikke lenge siden ei sur gretten kjerring påstod at jeg var blakk, dette sa hun høyt forann andre kunder, jeg påstod det var terminalen som ikke funket for penger hadde jeg, på begge kontoene og jeg hadde jo da også to forskjellige kort og ingen av de gikk. Det jeg skulle handle kosta 40kr..... Det ble godkjent tilslutt, og da sa jeg høyt "Ser du, det er terminalen DIN det er noe feil med, ikke korta mine eller pengene mine!!!!"

Egentlig gidder jeg ikke å kjøpe det jeg skal når folk er slik, men gjorde det den gangen for å vise henne at det faktisk var terminalen hennes som streika:P Hadde jeg gått hadde det jo virka som jeg ikke hadde penger.

Myshild Bergsprekken skrev:
jeg skjønner at de er sure når man ser alle de sure menneskene som er å handler hver dag ! det går ann å se på den som sitter i kassa, si hei, ja takk, nei takk, hade !! 

Ofte sier faktisk jeg "hei" før de ansatte gjør det. Og har jeg muligheten så jabber jeg i vei:P Da jeg jobbet i butikk møtte jeg de med ett hei og ett smil med en gang de kom inn døren, eller bort til kassen. Jeg har gått salg og service på vgs, og mange skulle hatt seg de to årene der altså. Men selv om de har en sur kunde forann meg, så skal de klistre på seg smilet til det er min tur. det skal ikke gå ut over meg at en annen kunde er sur. Det skal heller ikke gå utover de ansatte at jeg har en bedriten dag. Jeg mener dette gjelder i alle yrker, for så å si alle yrker har med andre mennesker å gjøre, både kunder og kollegaer. Det er tungt å jobbe med/rundt negative folk

Sofie. skrev:
Har jobbet i service-yrket selv og har fått masse positive tilbakemeldinger på at jeg har vært blid og hyggelig selv om e har hatt en dritdag ellers.
Hørte en person som sa til en annen en gang " ho som jobber der er så blid og hyggelig ung dame, og ho måtte være godt oppdratt", hehe. Da bei dagen min enda bedre :)

Men har opplevd sure fjes også på forskjellige plasser. Verste e veit er når man er å handle masse varer og de i kassen spør om vi trenger pose så sier e jatakk med et smil, og får 1! pose til 20-30 varer. Når e da sier "unnskyld, men kan vi få flere poser?" så får vi et surt grynt og får slengt posene i fleisen.
Da bi ikke akkurat den butikken brukt mer.

Samme har jeg fått hørt:) Syns det er viktig å gi slike tilbakemeldinger også, vi er alt for raske å gi negative tilbakemeldinger, men de som er flink fortjener positive og det er også motiverende å få:)

Back
Topp