Supper

lenemor

Forumet er livet
Suppe er enkel og god kost - og noen ganger er det like lett å lage selv som å kjøpe en pose.... så da må vi vel dele oppskriftene våre på det også? [:D]

Grønnsaksuppe

Her kan du bruke de grønnsakene du liker selv - jeg ramser opp de jeg pleier å bruke

Finhakk hvitløk og hakk løk - fres dette i en stor gryte, og tilsett buljong (ca 1 l)
Skjær opp poteter, gulrøtter, sellerirot, kålrot, og andre grønnsaker du liker, og ha oppi. La koke ca 30 minutter. Tilsett myke grønnsaker som selleri, purre, squash, champignon, og la koke ti minutter til. Smak til med krydder og server med varmt brød

Man kan variere med å tilsette kjøtt (pølsebiter, oppskåret skinke, rester av kylling eller liknende på slutten), eller man kan frese bacon sammen med løken helt til å begynne med. Om man ønsker en tomatbasert suppe kan man frese litt tomatpurè sammen med løken, og runde av smaken med litt sukker - og bruke boksetomater i stedet for vann (man kan fremdeles bruke en buljongterning i suppa)

Lettvin og mild tomatsuppe

2 ss smør
2 ss mel
4 ss tomatpurè
1 liter kraft
evt 1 dl fløte eller melk
makaroni / egg
--------------------------
Smelt smøret i en kjele, ha i melet og la det syde i noen minutter mens du rører. Ha i tomatpureen og rør videre.
Spe med kraft og evt fløte/melk. Rør hele tiden så det ikke blir klumper.
La suppen småkoke i ca 5 minutter.

Server gjerne med kokt makaroni og egg.

KYLLINGSUPPE (tips fra Monica.. som vanlig, med all min mat[8D])

1 løk
2 kullingfileter
1 eple
2 ss smør
1 ss karri
2 bokser med hakkede tomater
1 dl vann
3 dl matfløte
2 grønnsaksbuljongterninger
1 ts sukker
1/2 dl finhakket persille

kald ostekrem
1 beger snøfrisk naturell eller med dill
3 ss lettrømme

del kyllingen i biter, skrell og del eplet i mindre biter, finhakk løken, smelt smøret med karri i en kjele, stek kylling, eple, løk i smøret og tilsett vann, tomater og buljongterninger og matfløten
La alt få et oppkok, og småkok i 5-10 minutter

smak til med salt og pepper, og ha over friske urter før servering om du ønsker.

ostekremen blandes til en jevn krem og legges i en skål, mens du heller varm deilig suppe over.

kjempegodt med loff til.

Denne har vi brukt mens m har vært på ketolyse, men da uten sukker og eple... det har gått veldig fint

Back
Topp