Superbekymra :(

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
Var hos legen idag, tok hcg prøve på mandag og den var da på 204 (var da 4+2), han hadde mulighet til å ta en ultralyd og han så ingenting. Han sa det var tre muligheter og det er at det er fortidlig til å se noe, at det er på vei til å falle fra eller graviditet utenfor livmor :( blææ.. nå ble jeg sikkelig bekymra! Er nå på vei til furst for ny blodprøve, håper så indelig at den har steget bra og at det bare var fortidlig til å se noe som helst :( noen som har opplevd at det bare har vært fortidlig å se noe men alt var fint?
 
4+2 er altfor tidlig til å se noe. Tok han utvendig eller innvendig? Jeg var 4+5 hos gyn, og alt hun kunne se var en graviditetshule, men ingenting mer. Mini er nå passert ett år.
 
Før uke 5 er for tidlig, så du skal ikke se bort fra at alt er fint selv om du ikke så noe nå :)

Krysser fingrene for deg!
 
4+2 er altfor tidlig til å se noe. Tok han utvendig eller innvendig? Jeg var 4+5 hos gyn, og alt hun kunne se var en graviditetshule, men ingenting mer. Mini er nå passert ett år.
Innvendig. Han så ingenting :( jeg er 4+4 idag
 
Innvendig. Han så ingenting :( jeg er 4+4 idag
Holder 4 knapper på at det er for tidlig. Om en til to uker får du nok se en bamsemums med bankende hjerte!
 
Det er for tidlig. De regner ikke med å kunne se noe før 5+0 og utover; og selv da kan det være vanskelig.
 
Det er alt for tidlig ja. Jeg var på første TUL når jeg var 5+3 og da kunne vi kun se plommesekken, ingen fosterannlegg. Først i uke 6 kunne vi se noe mer. Så 4+4 er i tidligste laget. Skjønner ikke at legen ville ta TUL på deg så tidlig. Helt unødvendig. En ny blodprøve vil heller gi deg svaret du trenger :) Og en ny TUL i uke 6 :)
 
Takk for gode ord. Sitter på furst nå å sjelver :( såå redd for at dette går gale veien. Grugleder meg til nytt prøvesvar på denne blodprøven imorgen :(
 
Det er umuuulig å se noe annet enn slimhinne så tidlig ;)

Altså - jeg har vært på ultralyd i uke 6 uten å få sett fosteret tydelig, da så vi jo at "noe" var der men hjertet har jo egentlig begynt å slå. Og det kunne vi ikke med tydelighet se. Så uke 4 er altfor tidlig. Ikke bekymre deg for det hvertfall, synes det er rart at legen gir deg disse utsiktene for det er bare for tidlig i uke 4. Det er jo derfor derfor det kalles en kjemisk spontanabort dersom man mister før uke 5+0 - nettopp fordi svangerskapet kun kan påvises kjemisk (med blodprøve eller urinprøve) og ikke lar seg konstantere ved ultralyd. Fra uke 5 kan man ofte finne plommesekk eller også fosteranlegget, men videre skal man gjerne til uke 7 for tydelig å se hjerteslag for eksempel (mulig å se før det, men det kommer an på legens apparat og hvor i livmoren den lille er)
 
Det er umuuulig å se noe annet enn slimhinne så tidlig ;)

Altså - jeg har vært på ultralyd i uke 6 uten å få sett fosteret tydelig, da så vi jo at "noe" var der men hjertet har jo egentlig begynt å slå. Og det kunne vi ikke med tydelighet se. Så uke 4 er altfor tidlig. Ikke bekymre deg for det hvertfall, synes det er rart at legen gir deg disse utsiktene for det er bare for tidlig i uke 4. Det er jo derfor derfor det kalles en kjemisk spontanabort dersom man mister før uke 5+0 - nettopp fordi svangerskapet kun kan påvises kjemisk (med blodprøve eller urinprøve) og ikke lar seg konstantere ved ultralyd. Fra uke 5 kan man ofte finne plommesekk eller også fosteranlegget, men videre skal man gjerne til uke 7 for tydelig å se hjerteslag for eksempel (mulig å se før det, men det kommer an på legens apparat og hvor i livmoren den lille er)
Han kunne ikke se at jeg var gravid engang, så dette var veldig trisg. Men håper blodprøven jeg tok ista har steget :) han mente jeg bør ligge på 1000 i morgen, men jeg hadde jo 204 på mandag.. har hørt det bør dobbles, men da blir det jo bare 400 :bored: blir ikke helt klok på dette
 
Han kunne ikke se at jeg var gravid engang, så dette var veldig trisg. Men håper blodprøven jeg tok ista har steget :) han mente jeg bør ligge på 1000 i morgen, men jeg hadde jo 204 på mandag.. har hørt det bør dobbles, men da blir det jo bare 400 :bored: blir ikke helt klok på dette

200 mandag, 400 i dag, 800 fredag. Tror ikke du skal forvente noe høyere enn det :)
 
Han kunne ikke se at jeg var gravid engang, så dette var veldig trisg. Men håper blodprøven jeg tok ista har steget :) han mente jeg bør ligge på 1000 i morgen, men jeg hadde jo 204 på mandag.. har hørt det bør dobbles, men da blir det jo bare 400 :bored: blir ikke helt klok på dette

Over 400, ja - litt dumt om legen gir deg mer bekymringer av ingenting.. :S
 
Han kunne ikke se at jeg var gravid engang, så dette var veldig trisg. Men håper blodprøven jeg tok ista har steget :) han mente jeg bør ligge på 1000 i morgen, men jeg hadde jo 204 på mandag.. har hørt det bør dobbles, men da blir det jo bare 400 :bored: blir ikke helt klok på dette

Nei normalt kan man faktisk ikke se graviditet så tidlig på ultralyd. Man kan se en fortykket slimhinne og den vil se lik ut i tidlig stadie v graviditet og før en menstrasjon. Uansett tenker jeg det er all grunn til å tro at alt er helt normalt :)
 
Han kunne ikke se at jeg var gravid engang, så dette var veldig trisg. Men håper blodprøven jeg tok ista har steget :) han mente jeg bør ligge på 1000 i morgen, men jeg hadde jo 204 på mandag.. har hørt det bør dobbles, men da blir det jo bare 400 :bored: blir ikke helt klok på dette

Unnskyld meg, men legen din høres ut som en idiot som ikke har kompetanse til å si det han sier.

1. Det er altfor tidlig å se noe som helst så tidlig. Man kan se om slimhinnen din er tykk liksom, men det er det. Mange gynekologer som gjør UL hver dag ønsker ofte ikke gravide inn før uke 7+0 da dager kan gjøre forskjell på hva man ser. Så selvom jeg skjønner du blir bekymret, er det ingen grunn til å tenke på dette enda.

2. Hcg skal helst doble seg hver 48 time så tidlig. Det er dog mye individuelle forskjeller her, både mindre enn dobling og mer enn dobling hvor alt går helt fint. Øker tallet så vidt, så er det noe annet. Hvis du hadde 204 på mandag, og tok ny idag vil jeg si at alt mellom 350-800 +/- er helt supert :)


Det er dessverre mange fastleger som skremmer gravide mer enn de hjelper ved å si ting de egentlig ikke kan nok om. Spesielt rundt hcg og UL tidlig i svangerskapet.

Masse lykke til videre ❤
 
Over 400, ja - litt dumt om legen gir deg mer bekymringer av ingenting.. :S
Ja jeg også syns dette var veldig dumt når jeg tenker på det.. for jeg har jo ikke 1000 i hcg idag når jeg hadde 200 mandag.. veldig rart av han å si egentlig, blir enda mer bekymret imorgen om den ikke er som han sier den bør være:wtf:
 
Det er vel egentlig en grunn til at de ikke anbefaler ultralyd før uke 7. Tror du kan slappe så lenge hcg stiger:)
 
Han kunne ikke se at jeg var gravid engang, så dette var veldig trisg. Men håper blodprøven jeg tok ista har steget :) han mente jeg bør ligge på 1000 i morgen, men jeg hadde jo 204 på mandag.. har hørt det bør dobbles, men da blir det jo bare 400 :bored: blir ikke helt klok på dette
Var dette fastlegen din eller en gynekolog? Fastleger vet ikke aaaalltid helt hva de prater om når det kommer til graviditet. Teit å si sånt når du har hcg over 400, da er du jo gravid. Skaper bare mer bekymring å si sånt. Egentlig synes jeg ikke leger bør tilby ultralyd så tidlig heller, med mindre det er en spesiell grunn, så klart. Blir jo bare dårlig stemning når man ikke ser noe :(
 
Unnskyld meg, men legen din høres ut som en idiot som ikke har kompetanse til å si det han sier.

1. Det er altfor tidlig å se noe som helst så tidlig. Man kan se om slimhinnen din er tykk liksom, men det er det. Mange gynekologer som gjør UL hver dag ønsker ofte ikke gravide inn før uke 7+0 da dager kan gjøre forskjell på hva man ser. Så selvom jeg skjønner du blir bekymret, er det ingen grunn til å tenke på dette enda.

2. Hcg skal helst doble seg hver 48 time så tidlig. Det er dog mye individuelle forskjeller her, både mindre enn dobling og mer enn dobling hvor alt går helt fint. Øker tallet så vidt, så er det noe annet. Hvis du hadde 204 på mandag, og tok ny idag vil jeg si at alt mellom 350-800 +/- er helt supert :)


Det er dessverre mange fastleger som skremmer gravide mer enn de hjelper ved å si ting de egentlig ikke kan nok om. Spesielt rundt hcg og UL tidlig i svangerskapet.

Masse lykke til videre ❤

Holdt på å skrive et langt innlegg med de samme poengene som over, men alle poengene mine er mye bedre skrevet her.

Håper at du får litt mer ro i sjelen etter at du får svar på prøven i morgen. Det må være helt forferdelig å ha det slik som du har det nå!
Krysser fingre og tær for deg ❤️
Og om du har mulighet ville jeg ha byttet lege. Han her høres ikke helt bra ut.
 
Holdt på å skrive et langt innlegg med de samme poengene som over, men alle poengene mine er mye bedre skrevet her.

Håper at du får litt mer ro i sjelen etter at du får svar på prøven i morgen. Det må være helt forferdelig å ha det slik som du har det nå!
Krysser fingre og tær for deg ❤️
Og om du har mulighet ville jeg ha byttet lege. Han her høres ikke helt bra ut.
Unnskyld meg, men legen din høres ut som en idiot som ikke har kompetanse til å si det han sier.

1. Det er altfor tidlig å se noe som helst så tidlig. Man kan se om slimhinnen din er tykk liksom, men det er det. Mange gynekologer som gjør UL hver dag ønsker ofte ikke gravide inn før uke 7+0 da dager kan gjøre forskjell på hva man ser. Så selvom jeg skjønner du blir bekymret, er det ingen grunn til å tenke på dette enda.

2. Hcg skal helst doble seg hver 48 time så tidlig. Det er dog mye individuelle forskjeller her, både mindre enn dobling og mer enn dobling hvor alt går helt fint. Øker tallet så vidt, så er det noe annet. Hvis du hadde 204 på mandag, og tok ny idag vil jeg si at alt mellom 350-800 +/- er helt supert :)


Det er dessverre mange fastleger som skremmer gravide mer enn de hjelper ved å si ting de egentlig ikke kan nok om. Spesielt rundt hcg og UL tidlig i svangerskapet.

Masse lykke til videre ❤
Tusen takk dere. Jeg syns det er veldig vanskelig og ganske forbredt på at prøven ikke er 1000 som han mente jeg burde ha.. hvis ikke den var det skulle han henvise meg til sykehus og hele pakka :bored: men jeg får krysse fingrene for at det vartfall har steget til 400, da har det vartfall doblet seg :)
 
Back
Topp