Super trøtt etter barnehagen. HJELP!!!

PetiteMoi

Glad i forumet
Storesøster er 1,5år hun går i barnehage 08-15 hver dag. Hun sover ca 1t 30 min +-.

Hver dag når hun kommer hjem er hun totalt krise trøtt, bare gråt og elendighet. Roer seg når hun får se barne-TV men hun kan jo ikke se tv fra 15-18 med pause når vi spiser middag.

Hun sover fra ca 19 til ca 5-6 hver dag våkner av seg selv.

Noen som har tips til hva vi kan/bør gjøre for å få en litt mer koselig kveld hjemme? Eller er dette bare en periode?

litt ekstra hormoner med lillebror på 2uker som også krever sitt.
 
Kortere dager i barnehagen er som regel det som vil hjelpe her, men skjønner om det er krevende å få til med en nyfødt i hus. Levere klokka 9 i stedet er jo kanskje en mulighet. Eller hente rett etter hun har våknet i stedet for 15.
Hvordan er helgene da, er hun mer uthvilt om ettermiddagen eller får hun sove lenger lurer i helgene?
Sitte på gulvet sammen på gulvet og leke fungerer ok her når min er sliten.

Men siden dere akkurat har fått baby, er det noe som er nytt etter babyen kom? Feks om hun våkner tidligere på morgenen enn før?
 
Kortere dager i barnehagen er som regel det som vil hjelpe her, men skjønner om det er krevende å få til med en nyfødt i hus. Levere klokka 9 i stedet er jo kanskje en mulighet. Eller hente rett etter hun har våknet i stedet for 15.
Hvordan er helgene da, er hun mer uthvilt om ettermiddagen eller får hun sove lenger lurer i helgene?
Sitte på gulvet sammen på gulvet og leke fungerer ok her når min er sliten.

Men siden dere akkurat har fått baby, er det noe som er nytt etter babyen kom? Feks om hun våkner tidligere på morgenen enn før?


Hun våkner litt tidligere nå etter at lillebror ble født. I helgene er hun ikke så trøtt på kvelden, men sover litt tidligere i helgene enn det hun gjør i barnehagen. Jeg klarer ikke å levere henne noe senere enn 8, vi jobber med å holde henne hjemme før barnehagen, hun synes det er så gøy der. Men slikt tull vi har nå har vart i rundt 2 måneder.
 
Hun våkner litt tidligere nå etter at lillebror ble født. I helgene er hun ikke så trøtt på kvelden, men sover litt tidligere i helgene enn det hun gjør i barnehagen. Jeg klarer ikke å levere henne noe senere enn 8, vi jobber med å holde henne hjemme før barnehagen, hun synes det er så gøy der. Men slikt tull vi har nå har vart i rundt 2 måneder.
Skjønner, da ville jeg nok heller ha hentet tidligere :) Andre tips er bæretøy hjemme på ettermiddagen. Bæresele på ryggen. Mitt barn blir somregel roligere etter å ha slappet av tett inntill, men det er for mye uro i kroppen til å sitte på fanget og lese bok.
 
Er enig med rådet om kortete dager. Det er mye stimuli for en liten en i barnehagen. Hva med å gå en tur ut? Mine våkner litt mer opp ute. Her gjør vi ofte det hvis de er veldig slitne og trøtte etter barnehagen.
 
Som å lese om min snart toåring dette! Det eneste hun vil hjemme etter bhg er å se barne tv. Da kobler hun ut hjernen fra verden. Vi prøvde kortere dager, men det hjalp ikke. Tror det er selve omveltningen av å begynne i bhg og alle inntrykkene som gjør det. Jeg orker ikke å tvinge henne til å gjøre noe annet hver dag, så det blir mye tv, ja… noen dager kan hun leke og tegne og sånt, men det er mest tv det går i.
 
Nå er det ikke sammenlignbar sånnett, men jeg har en liten på 10 mnd. Han var så trøtt han holdt på og sovne under morgenstellet feks. Var oppe 30 minutter før han måtte ha første dupp, var trøtt 15 minutter etter den duppen osv. Jeg hørte mye på podkast og der var alle råd - legge tidligere. Jeg tenkte javell! Opp kl 4 da :joyful: men det fungerte veldig bra *bank i bordet* nå legges han 18.00 og sover til 07 - 07.30. For noen uker siden la han seg 20.00 og våknet 05.00 :yuck:
Bare en tanke som slo meg :laughing002
Storesøster er 1,5år hun går i barnehage 08-15 hver dag. Hun sover ca 1t 30 min +-.

Hver dag når hun kommer hjem er hun totalt krise trøtt, bare gråt og elendighet. Roer seg når hun får se barne-TV men hun kan jo ikke se tv fra 15-18 med pause når vi spiser middag.

Hun sover fra ca 19 til ca 5-6 hver dag våkner av seg selv.

Noen som har tips til hva vi kan/bør gjøre for å få en litt mer koselig kveld hjemme? Eller er dette bare en periode?

litt ekstra hormoner med lillebror på 2uker som også krever sitt.
 
Min har vært sånn hele tiden og er nå 4 år. Blitt litt bedre heldigvis, men de blir slitne av bhg. Opp tidlig og lek og mange rundt seg hele dagen. Skjønner at de blir slitne jeg. Noen ganger lar vi han bare bruke iPaden, hvis det er det han vil. Som regel vil han ut og leke da, eller leke noe inne.
 
Opplever ofte det samme her! Hun er også 1,5 år. Hos oss er det ofte verst hvis middagen blir litt forsinket. Virker altså som hun er ganske sulten når vi henter henne (hun har med masse mat, men spiser gjerne lite til måltid nr. 2). Etter middag kan hun stort sett leke rolig, men ikke alltid. Det er myyye klenging på mamma :hungover: Kan hende kortere dager i bhg hadde hjulpet noe, som andre her påpeker, men de færreste kan vel bare droppe 1-2 timer jobb hver dag :wacky: Hvis du har muligheten nå som du er i perm, kan du jo prøve, men høres litt stress ut :Heartred I hvert fall hvis humøret til eldste ikke bedres av kortere dager.
 
Hos oss hjelper det å være ute. Vår e 3år, men da han var liten var også utelek populært. Tenger ikke å gå på noen stor utflukt, men vår er fornøyd med lek i hagen/sykkeltur. Vannlek på badet/badekaret var en fin aktivitet. Før la vi også frem mange bøker, satte oss sammen og tittet i bøker - sammen eller alene. Vår la seg mellom 18-18.30 fram til han var over to år. Kjipt med så kort tid etter bhg, men han var helt utslitt etter bhg. Våknet rundt 06.
 
Storesøster er 1,5år hun går i barnehage 08-15 hver dag. Hun sover ca 1t 30 min +-.

Hver dag når hun kommer hjem er hun totalt krise trøtt, bare gråt og elendighet. Roer seg når hun får se barne-TV men hun kan jo ikke se tv fra 15-18 med pause når vi spiser middag.

Hun sover fra ca 19 til ca 5-6 hver dag våkner av seg selv.

Noen som har tips til hva vi kan/bør gjøre for å få en litt mer koselig kveld hjemme? Eller er dette bare en periode?

litt ekstra hormoner med lillebror på 2uker som også krever sitt.
Når klokken sover hun i bhg da?♡
 
Back
Topp