Sunt og godt-inspirasjon

Blåfugl

Glad i forumet
Januarlykke 2019
Vi bombarderes jo med budskap om hvor viktig det er å spise sunt nå i graviditeten. Hva med å ha en tråd hvor vi kan inspirere hverandre med å dele sunne og gode ting å spise? Tips til frokost, lunsj, middag, snacks?

Selv har jeg siste par ukene prøvd å kjøpe mest mulig frukt og grønt, siden det er i sesong. Norske sukkererter er kanskje på hell, men nå har det kommet skikkelig gode norske epler:)

Til kos har jeg laget hjemmelaget sjokoladepålegg jeg unner meg på brødskiva til kvelds innimellom. Med cashewnøtter, 70% sjokolade og litt honning. Nam:p

Andre som vil dele og inspirere?
 
Ooh, det sjokoladepålegget hørtes snadder ut!!
Her går det i mye «grov» middag, slik som lapskauser, fisk med fargerikt tilbehør, grønnsakssupper.. At høsten kommer nå, er helt strålende, selv om vi nå kanskje kommer til å få kjøpt mindre norskprodusert mat pga mangelen på regn i sommer.
Ellers har ikke jeg noen store tips annet enn å spise sunt og variert og lage matt fra bunn av, så her skal jeg følge med!
 
Ooh, det sjokoladepålegget hørtes snadder ut!!
Her går det i mye «grov» middag, slik som lapskauser, fisk med fargerikt tilbehør, grønnsakssupper.. At høsten kommer nå, er helt strålende, selv om vi nå kanskje kommer til å få kjøpt mindre norskprodusert mat pga mangelen på regn i sommer.
Ellers har ikke jeg noen store tips annet enn å spise sunt og variert og lage matt fra bunn av, så her skal jeg følge med!
Lapskaus er ikke dumt! Det skal jeg lage en dag:)
 
Her går det mye i fiskeburger med avokado, hjemmelaget grønnsakssuppe, ovnsbakt laks/torsk i folie med masse grønnsaker og urter, hjemmelaget pizza med grov bunn og spinat, kyllinglår i ildfastform med mye godt krydder og alt en vil av grønnsaker. Prøver å unngå fete sauser osv, lager feks tomatsaus fra bunnen av selv, enkelt, kjapt gjort og veldig godt. :)
 
Synes moreller er godt :) Frukt og bær generelt ;) Håper det fortsatt er sunt :p
 
Her går det mye i fiskeburger med avokado, hjemmelaget grønnsakssuppe, ovnsbakt laks/torsk i folie med masse grønnsaker og urter, hjemmelaget pizza med grov bunn og spinat, kyllinglår i ildfastform med mye godt krydder og alt en vil av grønnsaker. Prøver å unngå fete sauser osv, lager feks tomatsaus fra bunnen av selv, enkelt, kjapt gjort og veldig godt. :)
Masse gode tips:)
 
Tenkte å prøve meg på å lage sunne lapper! Noen som har en god oppskrift å dele? :)
 
Tenkte å prøve meg på å lage sunne lapper! Noen som har en god oppskrift å dele? :)
Noen delte bananpannekaker i tilsvarende tråd jeg laget i januar 2019. Det blir jo en slags lapper! 1 banan (moses), 2 egg og 2-3 never hsvregryn.

Jeg tåler ikke gluten og liker innimellom å lage jyttemelslapper. Blir veldig gode og såvidt jeg kan se, ganske sunne:) Mulig man kan bytte ut jyttemelet med sammalt hvete fin? Oppskrift:
http://spiseskje.blogspot.com/2011/05/jyttemelslapper.html?m=1
 
Egge omelett er en favoritt. Har i veldig mye da. Tomater, paprika, løk, purre, linser, bønner, ost, ananas. Nydelig smak og masser av næring.
 
Back
Topp