Sunt og fristende i matpakken?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Hva bruker deres barn å ha med i matpakker? Noen som har tips til noe som kan være både sunt og godt for smårollinger?

Der vi bodde tidligere var det helt greit med kjedelige matpakker med noen brødskiver og litt frukt eller grønnsaker, det var det de fleste andre hadde også. Så flyttet vi, og jeg fikk totalt kultursjokk. Blant de barna vi leker med nå, så er det flere som har med seg leskedrikk og søte kjekser i stedet for mat. Det er alltid noen som har godteri eller brus, selv om dette er på hverdager. Dette er veldig hyggelige folk, som gjerne vil dele sukkerbombene med mine barn...

De siste gangene vi har hatt med matpakke, så har ungene fått en slags salat av kalde fiskekaker og oppskjærte grønnsaker. Det er i det minste godt nok til at de ikke vil ha kjeksene de blir tilbudt. Jeg tenker at fiskekaker kan bli litt kjedelig i lengden, og lurer på om noen har forslag til relativt sunn matpakke som smaker bedre enn godteri?

Hmmm.... spesielt :) er det i Åpen Barnehage?

Er de glad i egg, så kan jo omelett med grønnsaker være en ide? Runstykker med pålegg kan jo virke mer fristende enn brød? Kornmo kjeks er vel ikke så ille?

I frokost-matpakken til Amelia (de dagene hun spiser frokost i bhg) får hun brødskiver, og f.eks frukt eller gulrøtter, en liten yoghurt eller en grov kjeks.

Virker som hun er fornøyd med det, og tror ikke de andre barna har med noe mer usunt :)

Felix var også helt fornøyd med brød da det var det de andre hadde... Omelett var en super ide, det skal jeg prøve og lage. 

Det er ikke åpen barnehage her lengre, så vi går på en lekegruppe på dagtid som kirken driver i stedet for. De som har det er ikke utdannet førskolelærere, og det vises godt for å si det slik, men det er veldig koselig likevel. Da blir det jo der vi blir kjent med folk, og de samme familiene som vi møter utenom de andre dagene. 

Huff og huff... vi har akkurat vært i Spania, og der har jeg ei svigermor som tror kjeks, sjokolade, boller, kaker osv., er sunt. Om de er hjemmelagde, er det i hvert fall sunt, da inneholder de "mye vitaminer". Det hjelper ikke hva vi sier, hun stikker til Alma den typen mat hele tiden.

Heldigvis ikke opplevd dette her hjemme. Du kan ikke ymte frempå noe til de andre foreldrene da, om at du ser det er mye godteri osv. i sirkulasjon, om dere ikke skulle gå sammen om å ha med sunne ting i matboksen? Det kan jo bli vanskelig når de andre har med seg sukker. Sukker skaper avhengighet, og det er trist hos så små barn (eller voksne, som meg, jeg er dessverre litt sukkeravhengig selv : /)

Uff det blir så mye sukker... Selvom jeg spiser lavkarbo gjør ikke Teodor det altså, ikke like mye hvertfall, men je blir enda mer bevisst på inntaket av sukker og andre karbohydrater.. Sjelden vi lager matpakke, men når vi er på svømming tar vi med kveldsmat; enten grov skive med pålegg eller middagsrester. Ellers har vi som oftest en smoothie i veska, vann og frukt :)

almara skrev:
Huff og huff... vi har akkurat vært i Spania, og der har jeg ei svigermor som tror kjeks, sjokolade, boller, kaker osv., er sunt. Om de er hjemmelagde, er det i hvert fall sunt, da inneholder de "mye vitaminer". Det hjelper ikke hva vi sier, hun stikker til Alma den typen mat hele tiden.

Heldigvis ikke opplevd dette her hjemme. Du kan ikke ymte frempå noe til de andre foreldrene da, om at du ser det er mye godteri osv. i sirkulasjon, om dere ikke skulle gå sammen om å ha med sunne ting i matboksen? Det kan jo bli vanskelig når de andre har med seg sukker. Sukker skaper avhengighet, og det er trist hos så små barn (eller voksne, som meg, jeg er dessverre litt sukkeravhengig selv : /)

Uff, vi har også slektninger med slike oppfatninger. Hjemmelaget syltetøy er kjempesunt, og bør spises i store mengder til hvert måltid. Den og den kaken er bare sååå sunn, har sikkert 10 gram mindre sukker enn en annen kake, og er nesten som en slankekake. Den må da vel Felix kunne få spise hver dag? Et eller annet inneholdt havre, så da må det vel være bra? Saft med ekte bær er sååå mye bedre enn brus, og kan dermed drikkes til hvert måltid, og gjerne mellom måltidene også. Jeg får en uendelig rekke tips til "sunne" kaker jeg burde bake og servere på hverdager. Alt dette fra folk som selvsagt er på kronisk slankekur, en dag blir jeg sikkert så irritert at jeg forklarer dem hvorfor de ikke går ned i vekt. 

Rart det der, jeg ville følt meg veldig frekk om jeg nevnte noe til de andre foreldrene om hva de har med som matpakker, eller hva jeg mener burde være i en matpakke. Dette til tross for at flere andre ikke føler seg frekke når de spøker masse med hvor sunt mine barn spiser. Tror det er en slik ting det er vanskelig å bli enige om med andre foreldre, fordi det egentlig handler om hele familiens livsstil.

Jeg har alltid vært glad i å lage matpakke til datteren min, men i den nye barnehagen får de alle måltidene der. Jeg er opptatt av at det maten se estetisk og fristende ut. Tips er en stor matboks med småbokser, eller en matboks som har ferdig inndelte rom.

Forlslag:
Lefse med snøfrisk og kokt skinke
Reven ost/osteterninger + skinkebiter
Smoothie
En liten flaske med Biola
Fullkornspasta, kylling og div grønnsaker
Fiskekaker (skåret i strimler, eller bruk feks hjertepepperkakeform)
Oppskåret grønnsaker og frukt
Fruktsalat med vanilje-kesam
Yoghurt (naturell) med forsne bær
Yoghurt med hjemmelaget müsli
Nøtter og rosiner

hafsól skrev:
Jeg har alltid vært glad i å lage matpakke til datteren min, men i den nye barnehagen får de alle måltidene der. Jeg er opptatt av at det maten se estetisk og fristende ut. Tips er en stor matboks med småbokser, eller en matboks som har ferdig inndelte rom.

Forlslag:
Lefse med snøfrisk og kokt skinke
Reven ost/osteterninger + skinkebiter
Smoothie
En liten flaske med Biola
Fullkornspasta, kylling og div grønnsaker
Fiskekaker (skåret i strimler, eller bruk feks hjertepepperkakeform)
Oppskåret grønnsaker og frukt
Fruktsalat med vanilje-kesam
Yoghurt (naturell) med forsne bær
Yoghurt med hjemmelaget müsli
Nøtter og rosiner

Å, det var mange gode tips! Så heldig dattera di er- skulle gjerne vært mottaker av en sånn matpakke selv:)

Fantastiske tips! =)

Tusen takk for masse gode tips! Nå fikk jeg mye å prøve.

såå mye fristende hafsol:)!!! dette bør jeg notere bak øret:)

Back
Topp