sunt og aktivt svangerskap.

Atu

Glad i forumet
Julibarna2014
Sensommerbarna 2016
Jeg lurer på om det kunne vært noe motivasjon/engasjement for en slik tråd her?

Gjennom svangerskapet er det veldig individuelt hvor mange kilo man bør gå opp, hvor aktiv man har fysisk mulighet til og være, og hvilken livstil man trives med.
Ingen gravide skal slanke seg, men jeg tenker det kanskje kunne vært motiverende med en tråd om aktivitet og gode valg i matveien gjennom svangerskapet, slik at man begrenser en alt for stor vektoppgang som kan være uheldig.
Hva syns dere om det?
Jeg vil bare presisere at her er det ikek snakk om at man må ut å gå hver dag eller ha medlemskap på treningsenter, det er heller ikke slik at man ikke kan spise sjokolade,pizza eller kose seg om man har lyst til det.
Alt med måte :)
Hva syns dere? :)

Jeg begynner :)

I mitt første svangerskap gikk jeg opp 25 kilo.
Jeg er ikke stor i utgangspunktet, både lav og tynn til vanlig. Dermed er det også helt og at jeg legger på meg mer enn gjennomsnittet, men 25 kilo var alikevel i overkant av hva som var ok for min kropp og jeg slet veldig med bekken og rygg de siste månedene.

I dette svangerskapet har jeg ikke hatt lyst på "drittmat" men heller typisk sunn kost og sunnere alternativ.
Nå begynner kvalmen og gi seg og matlysten er heldigvis litt bedre, så nå har jeg tenkt det er ok å trene litt forsiktig igjen.
Har tatt det med ro hittil da jeg har fått i meg veldig lite mat. (gått turer med hundene daglig og vært i stallen hos hesten, men alt har tatt mye mer tid enn vanlig og jeg har merket at kroppen har manglet energi)
I går fikk jeg i meg endel proteiner og vanlig mat gjennom dagen,og fant ut at jeg dermed kunne ta en tur til treningsenteret for å se hvordan det gikk :)
Formen var ikke der den pleier, men jeg sier meg fornøyd med å ha jogget 3 km på mølla med 0.5 i stigning, på 30 minutter :)
Deretter trente jeg styrke på hele kroppen, litt lettere vekter enn jeg bruker,og litt mer pauser enn jeg pleier, men alikevel strålende fornøyd, og i dag kjennes rygg og bekken helt supert : D
(måtte det vare leeenge til før det begynner å krangle:)

Hittil i dag har jeg gått en 30 min tur med hundene, så skal jeg i stallen litt senere og en tur på 30 min med hundene igjen i kveld.
Det er helt grusomt føre i skogen og fjellet her, snø med speilblank is oppå, så jeg måtte holde meg mest på asfalten på dagens første tur.
Finner ikke broddene til skoene mine, så jeg ser det som direkte risikosport og gå på slik føre OG være gravid xD

Hei!
Veldig god ide med en slik tråd.høres ut som du holder deg ganske aktiv så langt i svangerskapet. Jeg har slitt litt med mat og mosjon så langt pga kvalme. Jeg har gått ned ca 10 kg siste to mnd og har tatt det svært rolig. Begynner heldigvis å bli i bedre form nå og ser fram til å spise mer variert og gå litt turer :) Jeg trente ikke hardt før svangerskapet, så jeg kommer ikke til å begynne med det, men turner i marka er fint når det blir mer vårlig! Når det gjelder mat har jeg fått avsmak på søte ting samt fettete mat, men det kan jo forandre seg..

• Liker
Reactions: Atu
Bra initiativ!

Jeg har som mål å ikke legge på meg like mye som sist. Da veide jeg 68kg ved start og 99,8 på termindagen, gikk enda to uker til før jeg fødte, så minst 32kg pluss. Jeg tålte vekta godt, ingen problemer med ryggen. Alt av blodtrykk og blodverdier + urinprøver var også helt fine hele veien. Bekkenet var vondt fra uke 9 men ble mye bedre fra uke 30 ca da babyen kom ordentlig godt ned og virka stabiliserende. Da gikk jeg på ski, og oftere tur. På sykehuset gikk jeg opp og ned 7 etasjer mange ganger for å få fortgang på fødselen, uten at det var tungt. Jeg veide 35 kg mindre et halvt år etter fødsel, uten å gå inn for det, så det virka som amminga tok mye. Men jeg kan ikke gamble på at det samme skjer nå.

Generelt har jeg alltid vært i god form, men har ikke trent noe siden jeg ble 20-ish. Fysisk aktivitet i form av tur (fjell, skog) og trasking i nærområdet. Er nok ingen treningstype, men vurderer om jeg må bli det. Det blir litt lenge mellom turene med et lite barn og jobb.

Utfordringa sist var veldig god matlyst, kvalme som ble holdt i sjakk ved å spise, veldig lite energi og vondt bekken. Jeg prioriterte jobb, og etter full dag på ungdomsskole var det ikke energi til noe mer. Samme nå i grunn, men jeg har lova meg sjøl om å ikke brenne av alt på jobb. Kostholdet er sunt, ingen brus, svært lite potetgull og godteri. Der er det ikke mye å endre - kanskje kutte ned på melk.

Største motivasjonen min er å unngå ekstra tiltak rundt svangerskap og fødsel pga høy vekt. Forrige gang sa de ingenting, nå er retningslinjene strengere og jeg ligger blant annet an til glukosebelastningstest. Er man overvektig nok vil de også sette i gang fødselen, og det vil jeg veldig gjerne unngå.

Nå i vinterferien har det blitt ca 5 mil på ski, blant annet tur i Rondane, og det var vanvittig digg. Elsker at bekkenet fungerer som det skal. Vi har ikke vekt, så jeg aner ikke hvor mye jeg har lagt på meg, men veide 70 kg i jula hvertfall, så et par kilo mer enn sist jeg ble gravid (pleier alltid å veie mer om vinteren enn om sommeren).

• Liker
så spennende og høre historiene og tankene deres, gleder meg til å følge dere videre :D

I går lagde jeg og mannen 8 liter hjemmelaget Juice, helt fantastisk med ett glass til frokosten!
Vi bakte også ett veldig godt proteinbrød, som jeg fant på en kjempe fin matblogg.
Dette brødet smalt jeg sammen på 5 minutter, rett i brødform og 60 min i ovn.
Ingen heving eller elting :)

Oppskrift for de som ønsker det:
400g havremel eller havregryn
200g cottage cheese( kan bruke mager)
200g Kesam (kan bruke mager)
1 ts salt
1,5 ts bakepulver
1 dl vann
5 egg
alt blandes sammen i blender/mixer til en rellativt glatt og fin røre.
Helles over i brødform og bres utover, inn i ovnen i 60 min på 180 grader nederst i ovnen, ta ut og la avkjøles 30 min og nyt :)
Utrolig god med skinke,agurk og paprika :D

I går var jeg ute og gikk 1t tur med hundene pluss stallarbeid og 1t ridning.
Veldig fornøyd med at formen holder ut med såppas aktivitet.
Kjenner alikevel at kroppen har litt lite proteiner og næring i seg,så nå er fokus og få i seg sund fett og proteiner slik at kroppen henger med :)
I dag blir det 1t tur med hunder :)

Er medlem på treningssenter og er med på 2-3 gruppetimer pr uke (mage,rumpe, lår - pulsstep,yoga,zumba). Formen er fantastisk og vi fokuserer på sunt og næringsrikt og mettende kosthold til daglig, med lørdagsgodt å div i helgen :-) i tillegg har jeg to hester som skal ris/kjøres og stelles for så er vel godt rustet, foreløpig. Så får vi se om kroppen samarbeider like bra videre utover svangerskapet :-P

• Liker
Er medlem på treningssenter og er med på 2-3 gruppetimer pr uke (mage,rumpe, lår - pulsstep,yoga,zumba). Formen er fantastisk og vi fokuserer på sunt og næringsrikt og mettende kosthold til daglig, med lørdagsgodt å div i helgen :) i tillegg har jeg to hester som skal ris/kjøres og stelles for så er vel godt rustet, foreløpig. Så får vi se om kroppen samarbeider like bra videre utover svangerskapet :p

Så kjekt at vi er flere med hest her!
Er det ridehest du har? :)

I dag har det blitt 1t og 45 min tur med hundene i snøen, jeg tok en annen vei enn jeg pleier og trodde det var en snarvei siden jeg hadde litt dårlig tid, veeel. den tok 45 min lenger tid. haha.
Før turen var jeg på treningsenteret, jogget 2,5 km og gikk 2,5 km der også, i tillegg til 25 min effektive minutter styrke på hele kroppen.
Noe sier meg at jeg sover godt i natt :P haha.

Så kjekt at vi er flere med hest her!
Er det ridehest du har? :)

Hovedsakelig travløp de går, men de brukes til alt fra gymkhana til dressur og fjelltur ;-) poteter som tjener inn utgiftene sine;-) enn du?

• Liker
Så flinke dere er! Jeg er så sliten at jeg ikke orker å lage god mat eller trene. Veldig tungt når jeg er vant til å spise sunt og variert og pleier å trene 4-6 dager i uken. Men håper denne trøttheten gir seg litt etterhvert. De gangene jeg har trent har jeg tenkt at jeg blir mer våken etterpå så jeg må bare komme meg ut. Men hellandussen.. Absolutt ikke litt mer våken etterpå en gang. Hehe!

Inspirerer meg hvertfall å lese om dere så flinke dere er :)

Så flinke dere er! Jeg er så sliten at jeg ikke orker å lage god mat eller trene. Veldig tungt når jeg er vant til å spise sunt og variert og pleier å trene 4-6 dager i uken. Men håper denne trøttheten gir seg litt etterhvert. De gangene jeg har trent har jeg tenkt at jeg blir mer våken etterpå så jeg må bare komme meg ut. Men hellandussen.. Absolutt ikke litt mer våken etterpå en gang. Hehe!

Inspirerer meg hvertfall å lese om dere så flinke dere er :)

Håper energien din og tar seg opp igjen etterhvert, jeg var veldig redd for å bli voldsomt trøtt og sånn selv, da jeg slet med det fra før graviditeten (en gammel kyssesyke som tok veldig hardt og reduserte meg etter det) - men det motsatte har skjedd så dette nyter jeg, enn så lenge :P
Og mye enklere når sambo tar de samme gruppetimene eller trener noe annet imens, for da kjører han og gjør klar bil osv så slipper jeg den dørstokkmila på en måte.

Jeg har trent mye de siste årene men når jeg begynte i ny jobb brukte jeg alt der.. jobber med asylsøkere og det har blitt mye dugnad. Skjønte ikke hvorfor jeg aldri kom ovenpå energimessig slik at jeg kunne komme i gang med trening igjen. Nå skjønner jeg hvorfor. Jeg er utrolig sliten om dagene og tør ikke pushe meg for mye for det har jeg svidd meg på så mange ganger de siste ukene. Jeg håper at jeg blir litt bedre slik at jeg kan fortsette å være aktiv med barna igjen. Vi har ridning 5 ganger i mnd, svømming en gang i uken og ski to ganger i uken.. samt de skal følges til turn og fotball. Så kanskje noen turer igjen hadde vært fint! Jeg har hatt dårlig bekken de siste sju årene og vært jevnlig til fysio for å dra det på plass, men har ikke kjent noenting på over 8 uker nå, er spent på om det blir krykker det her svangerskapet også!
Er generelt glad i å lage mat men klarer ikke stå på kjøkkenet å lage noe særlig nå, og vil dessverre ha fet mat for det meste, men går i pølser, banan og melk, klarer ikke potetgull eller sjokolademelk som jeg levde av før :) .. la på meg 30 kg med begge barna, ene var jeg veldig aktiv og andre sengeliggende.
Jeg kjenner jeg orker ikke gi alt i jobben nå, vil prøve å prioritere at jeg har det bra for psyken sin del og at jeg kan være en god mor for barna mine og fortsette å lage god mat og leke ute med de :)

• Liker
Her merker jeg at jobben tar all energi. I vinterferien ble det jo flere dager med skiturer, mindre trøtthet og mer energi, og jeg tenkte at nå er den delen over. Men disse tre dagene på jobb har slått meg helt ut igjen, ingen sjangs til å orke noe etter jobb.

• Liker
Jeg har trent mye de siste årene men når jeg begynte i ny jobb brukte jeg alt der.. jobber med asylsøkere og det har blitt mye dugnad. Skjønte ikke hvorfor jeg aldri kom ovenpå energimessig slik at jeg kunne komme i gang med trening igjen. Nå skjønner jeg hvorfor. Jeg er utrolig sliten om dagene og tør ikke pushe meg for mye for det har jeg svidd meg på så mange ganger de siste ukene. Jeg håper at jeg blir litt bedre slik at jeg kan fortsette å være aktiv med barna igjen. Vi har ridning 5 ganger i mnd, svømming en gang i uken og ski to ganger i uken.. samt de skal følges til turn og fotball. Så kanskje noen turer igjen hadde vært fint! Jeg har hatt dårlig bekken de siste sju årene og vært jevnlig til fysio for å dra det på plass, men har ikke kjent noenting på over 8 uker nå, er spent på om det blir krykker det her svangerskapet også!
Er generelt glad i å lage mat men klarer ikke stå på kjøkkenet å lage noe særlig nå, og vil dessverre ha fet mat for det meste, men går i pølser, banan og melk, klarer ikke potetgull eller sjokolademelk som jeg levde av før :) .. la på meg 30 kg med begge barna, ene var jeg veldig aktiv og andre sengeliggende.
Jeg kjenner jeg orker ikke gi alt i jobben nå, vil prøve å prioritere at jeg har det bra for psyken sin del og at jeg kan være en god mor for barna mine og fortsette å lage god mat og leke ute med de :)

Jeg tenker at det aller viktigste er og fungere i det daglige og ha en livstil som gir livsglede,energi og takknemlighet.
Trening/fysisk aktivitet får man stort sett hver eneste dag når man har barn, og selvom man ikke konkret går ut og går lengere turer eller går på sentret og trener, så skal man alikevel si seg fornøyd med og være frisk nok til å være aktiv, og kunne kose seg med familien sin :) det er ingen selvfølge :)
Ps. lite tips mtp at du er glad i pølser :D
På Kiwi selger de wienerpølser med 80% kjøtt, smaker helt likt som vanlige wienerpølser, men endel mer næring :D

Her merker jeg at jobben tar all energi. I vinterferien ble det jo flere dager med skiturer, mindre trøtthet og mer energi, og jeg tenkte at nå er den delen over. Men disse tre dagene på jobb har slått meg helt ut igjen, ingen sjangs til å orke noe etter jobb.

Huff jeg kjenner meg igjen, det er først siste 1-2 ukene jeg har klart og gjøre noe som helst, jeg har sovet,sovet og sovet og vært helt slått ut.
Jeg håper snart det snur, og syns du er kjempe god som holder ut på jobb <3

I går ble det flere timer i stallen :)
Vi gikk nesten 45 minutter i rask gange i snø til over anklene, i bakker :O
Jeg kan love deg at vi var slitene, både hesten, ei venninne som var med og meg. hehe.
God og morsom trening :)
Mannen gikk med hundene i går, så utover denne turen i snøen og ettpar timer stallarbeid så inneholdt dagen min en kvaldsvakt før jeg var hjemme og i seng til 23 :)
Matlysten er litt bedre om dagen, det vil si at jeg blir fort mett men klarer og få i meg såppass med proteiner,fett og karbohydrater at det er forsvarlig med litt styrketrening,kondisjon og stallarbeid.
Kjenner at kroppen er mye mer på lag nå etter over 1 uke med mer vanlig kost.
Jeg orker fremdeles ikke noe "drittmat" eller noe særlig middager, men spiser mye speltlomper med godt med salat og skinke, salater med endel kylling, litt egg/omelett til kvelds og litt skyr etc som mellommåltid :)
Langt bedre enn for bare 14 dager siden :)

I dag blir det en tur i stallen nå straks hvor vi skal gjøre endel av det samme som i går (ut og kose oss i snøen :) ) i tillegg til jobb i kveld :)

Hovedsakelig travløp de går, men de brukes til alt fra gymkhana til dressur og fjelltur ;-) poteter som tjener inn utgiftene sine;-) enn du?
Her er jeg dressurtante xD
Haha.
Men hoppa er både innkjørt og elsker tur, så utenom treninger,stevner osv i dressur så både kjører vi og rir i skog og fjell :)
Fint med variasjon :)

Håper energien din og tar seg opp igjen etterhvert, jeg var veldig redd for å bli voldsomt trøtt og sånn selv, da jeg slet med det fra før graviditeten (en gammel kyssesyke som tok veldig hardt og reduserte meg etter det) - men det motsatte har skjedd så dette nyter jeg, enn så lenge :p
Og mye enklere når sambo tar de samme gruppetimene eller trener noe annet imens, for da kjører han og gjør klar bil osv så slipper jeg den dørstokkmila på en måte.
Så heldig du er!

I dag har jeg fått 60% sykemelding så da får jeg kanskje litt mulighet til å trene litt også. Pr nå absolutt ingen sjangs etter jobb :(

Back
Topp