Sunt kosthold.

Latterfrosken

Forumet er livet
Ser at det står at et usunt kosthold kan føre til skader på foster. Skal vi ikke kose oss med noen ting nå da? Er det ikke litt massehysteri over hva vi kan spise og ikke spise? Jeg for min del prøver så godt jeg kan å holde meg til søtt i helgene. Og prøver å spise variert, og lite, men ofte. Bruker mye agurk,paprika,tomat,salat osv på maten. Drikker også ca 1 liter melk om dagen. Men hva er egentlig et sunt kosthold etter deres mening? Hva er den "ideelle" menyen i løpet av en dag? Er bare nyskjerrig på hva andre spiser i løpet av dagen. Kankskje det er noen gode råd å få? Klem

Jeg må med andre ord bli flinkere til å lage middagene til gubben sjøl[;)]

Takk for nyttige påminnelser, kjære bast[:D]

Jeg er en elendig kokk med tanke på å lage mat fra scratch. Er ferdig spagetthisaus på glass, frosne grønnsaker og ferdig fisk bla det går i her..

Er det usunt?

Ja, jeg får prøve å skjerpe meg, men det er litt kjedelig å lage noe store greier bare til to personer.

Jeg spiser også vitaminer og jern ved siden av...

Tusen takk for råd ihvertfall....[:D]

Ok. For jeg trodde at hjemmelaget pizza var ¨NEI-mat. Og jeg spiser jo masse forskjellig ellers. Er det farlig å spise litt sånn posesupper og sånn type mat? Spaghetti osv osv?

Vi koker jo poteter og sånn. Men det er som man sier, det er jo kjedelig å stå ved grytene og lage store greier til et par personer.

En ideell fordeling av næringsstoffer for meg er:

• Masse grønnsaker (og da snakker jeg kun om friske grønnsaker som ikke kokes i hjel).
  • En del frukt, gjerne noe i form av egenprodusert juice i blender.
  • Rikelig med fisk og litt kjøtt.
  • Litt karbohydrater i form av grove kornsorter (skikkelig grovt brød/knekkebrød, minst mulig hvitt mel), litt ris og fullkornspasta.
  • Sunt fett.
  • Litt egg og meieriprodukter (men velg de lettere variantene). Melk (å drikke) er for kalver og unger.
  • Litt søtt og snacks en sjelden gang hvis behovet skulle melde seg (maks en gang i uken).

Har blitt veldi mye flinkere å tenke på ka æ spis, mye pga av at æ må også da, hehe, frokost har vært fremmedord for mæ hele livet, men får æ ikkje de to-tre skiven mine og en halv liter vann utover morran e æ ikkje menneske resten av dagen!
E aleina æ, så d e enda vanskeliger for mæ å lage stor middag te mæ sjøll, så d her blitt mange middagsinvitasjoner eller oppvarming et par dager etterpå i d siste..
Så jobbe æ også skift, så annahver uke e æ ikkje ferdi på jobb før 8, da e d sjelden d blir middag på mæ de uken, for æ klare ikkje å spise middag i matpaisen, for da blir æ altfor slapp te å jobbe ordentlig etterpå, og på kvelden e æ bare sliten g lei, og brødskivene e veldi lett å ty til...
E d usunt i lengda? Spis som regel makrell eller leverpostei på skiva, me to glass melk til...

Hos meg var frokosten en sjelden begivenhet også. Jeg har i flere år gått rett på kaffen og siggen. De dagene er over for min del...

Røyken er borte... og uten en frokost blir jeg hissig og kvalm. Har selv melkeallergi, så no melkeglass blir det ikke. Finnes mange flotte soyaprodukter der ute.

Holder meg mest til fisk. Er bare det som frister på en måte.

Tror nok at ungen tar det den trenger, men for at den som går gravid ikke skal bli utslitt så lønner det seg å få i seg nok til seg selv og. Så ikke kidden suger all næringen så det ikke er nok til deg....

Du kjenner din egen kropp best, og du velger selv hva du putter i munnen. Usunt blir det først hvis du spiser veldig ensidig, og ikke variert kosthold. Å unne seg noe godt er ikke usunt; der igjen blir det det daglige som teller. Å kose seg kan jo være så mangt, men om det innebærer å spise sjokolade og annet snacks, så skal en selvfølgelig kunne unne seg det i blandt. Det er bare viktig at det ikke blir for ofte, sukker stjeler viktige vitaminer fra kroppen! Og dermed fra barnet. Og so bast sier; det meste av maten er sunt så lenge det er laget av ferske råvarer. Mye også pga av at ferdigvarer inneholder mye salt og sukker. Men man "dør" ikke av å slenge en grandiosa i stekevonen av og til!

Alt med måte, er mine leveregler.

[:)] Klem

Tips tas imot med glede. Hvis du har noen bra oppskrifter så kom med det. Klem

Hei[:)]
Er dere så flinke med kostholdet altså?[:)] Jeg føler meg så håpløs. Jeg tar tran og prøver å spise så sunt som mulig men jeg er dessverre fæl med å drikke noe søtt som f.eks brus. Jeg er ikke noe flink til å lage mat men samboeren min liker det og er veldig flink når han kommer hjem fra sjøen. Jeg kunne nok ha levd et sunnere liv. Er det litt hysteri eller er det alvorlig hvis vi ikke spiser så sunt? Hvordan fikk folk unger før i tiden med tanke på kosthold og ingen oppfølging?
Klem

Hei. Det var nettopp derfor jeg la inn innlegget for å høre hva andre spiser og mener. Prøver å være sunn. Men det er ikke så lett alltid. Er nok litt hysteri ang dette. Ikke kan vi spise det, og ikke kan vi spise det... Men friske barn får vi allikevel.... Klem

Dette hørtes utrolig godt ut!! Har masse kjøttdeig i frysern. Dette kan jeg jo servere til jentene også når de kommer på jentekveld. Skal ihvertfall prøves. Bare synd sambo ikke liker pasta og grønnsaker av noe slag. Men jeg kan innta dette alene...og kooose meg. Flere tips? Klem[:D]

åååh.. jeg som er så glad i pose-potetmos..
Er så lett for at det blir klumper i mosen når en skal lage selv, og det synes jeg er fryktelig!
Mannen min liker det jo, da, men jeg er generellt drittlei av potetmos[8D]

Jeg liker stortsett alt...bortsett fra fårekjøtt, lever, lutefisk og rød fisk. Er veldig glad i all slags pasta, kylling, salater, wok, alt av grønnsaker, poteter, pølser, biff, og tacoretter.

Back
Topp